Regn!

Avresan närmar sig för sommarens fjällvandring, och väderleksrapporterna ... tja, det ser väldigt regnigt ut under hela perioden (drygt en veckas vandring planerad). Nu kan ju visserligen prognoserna slå helt fel, men jag tänkte ändå höra efter om någon har något bra tips eller knep för längre regnperioder. Vi har tänkt tälta med allt vad det innebär och har tyvärr för liten absid på tältet för att det ska kunna gå att laga mat där.

Bästa sättet att laga mat ute? Hur håller man humöret uppe? Vad gör man med tält som inte hinner torka? Alla tips mottages tacksamt!
 
Om tältet är av sådan kontstuktion att det medges kan det vara bra att ta ned innertältet separat inifrån.

Packa ned innertältet och övriga packningen i ryggsäcken, ta sedan ned (det blöta) yttertältet och spänn fast det utanpå ryggsäcken och sätt på ryggsäckens regnskydd över.

Till kvällen gör du sedan tvärt om och sätter upp yttertältet först och sedan innertältet inifrån.

Lite meckigt men du håller innertältet torrt och har yttertältet lätt åtkomligt som t ex. rastskydd under dagen.
 
Jag brukar använda en disktrasa och torka ytertältet.
Om ni går förbi fjässtationer kan ni torka kläder tält etc där.
Brukar gå att fälla innertältet och använda ytertältet som absid, vilket kanske gör det möjligt för er att laga mat i tältet. Vet inte om det går på ert tält.
Om inte det går bör ni överväga att införskaffa ett bättre tält.
Ett bra tält kan ni använda i många år. Kanske mer än 20 år.

//torb
 
Tarp/lättviktspresenning, kan vara billiga eller kosta skjortan, är skönt om det regnar så man snabbt kommer i vind- och/eller regnskydd. Jag använder personligen inte regnskydd på ryggsäcken mer utan packar allt i vattentäta packpåsar. Går ju med vanliga påsar också. Jag är inte extrem men vill i princip kunna falla i en jokk utan att riskera att blöta ner kläder, toapapper, elektronik m.m. Jag tycker att regnskydd inte hjälper så mycket när det regnar annat än direkt ovanifrån och även då blir det blött när man ska packa i och ur saker. Inget jag läst mig fram till utan testat mig till genom åren. En bra beppemössa med brätte är rätt skönt så man slipper gå med huva hela tiden.

Den här är liten och hopknölbar, jag föredrar vanligtvis att gå med keps.
00-697.jpg
 
Om tältet är av sådan kontstuktion att det medges kan det vara bra att ta ned innertältet separat inifrån.

Packa ned innertältet och övriga packningen i ryggsäcken, ta sedan ned (det blöta) yttertältet och spänn fast det utanpå ryggsäcken och sätt på ryggsäckens regnskydd över.

Till kvällen gör du sedan tvärt om och sätter upp yttertältet först och sedan innertältet inifrån.

Lite meckigt men du håller innertältet torrt och har yttertältet lätt åtkomligt som t ex. rastskydd under dagen.

Att jag inte har tänkt så där! Just det där med att dela och förvara blöta delen separat. Innertältet brukar vara tort men efter en dag ihoprullad med det blöta utrett öret så blir det ju gärna lite fuktigt...

När jag är ute med andra i blött väder så brukar vi komma fram till någon form av belöning när vi kommit så långt som vi ska. Ex "idag får du krypa in i tältet och ner i sovsäcken medan jag fixar allt här ute; laga mat osv"
 
Blir man blöt om strumpor eller annat så kan man lägga strumpor eller underställ ovanpå överkroppen eller magen när man ska sova och vips så är det helt torrt morgonen efter. Skönast om man har en helt torr underställströja på sig.

Ev. blöta skalkängor går att få helt torra om man har en flaska som tål kokande vatten. Jag har en Nalgene på 7 dl, fyller med kokande vatten och ställ i kängan och snör ihop efter att ha tagit ur sulorna (som också får följa med i sovsäcken om det krävs). Tar en stund men tid har jag ofta gott om på kvällarna.

Jag brukar försöka att tvaga mig ändå även om det är skitväder. Väldigt skönt att hoppa i sovsäcken när man är fräsch och ren så det inte går alltför många svettiga dagar mellan tvättar.

Foppatofflor är super i blötväder. De kan ju knappt bli blöta och är bra runt tältet. Körde med gympadojjor som vad- och lägerskor länge men hade man vadat så var de ju blöta hur länge som helst = plastpåsar i om man ska ha strumpor på sig.
 
Hej!

Instämmer mest med att säga att det kan hjälpa en hel del att hålla inner- och yttertält skiljt, dock är min erfarenhet att om det regnar i flera dagar (mer än tre) och det inte kommer något tillfälle att torka upp riktigt så blir allting vått till slut. En disktrasa är riktigt bra att ha med sig så man kan torka ur det värsta ur tältet.

Tarp är också en riktigt bra grej som är värt att ha med. Med den kan man få en stor regnfri plats framför tältet som är oerhört värdefullt när regnet håller i. De är lätta att spänna upp (jag använder mina stavar som stöttor) och väl värda viken, anser jag. Helt klart en humörhöjare att ha en bra plats att laga mat på, i synnerhet om man har en liten, eller ingen, absid.

I övrigt så blir alla saker mer och mer våta hela tiden då det regnat utan uppehåll, ingenting blir ju någonsin torrare. Drysacks är mycket bra att ha och hjälper till väsentligt att hålla vätan ifrån saker. Det är alltså inte enbart direktvätan i form av regn utan även den höga luftfuktigheten som blir bekymret vid långvarigt regn.

Minns en annan tråd för ett tag sedan där vi diskuterade en del kring regn, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66571

Vädret kan givetvis variera och vara allt från 2 veckors solsken till två veckors regnande. Utrustningen ska klara 1-3 dagars regn utan bekymmer (regnställ, skodon, tält, ryggsäcksöverdrag), problem brukar uppstå när det regnar 4 dagar eller mer utan uppehåll. Vad som händer då är ju att allting hela tiden blir blötare utan att någonsin kunna torka, så även om man lyckas hålla saker torra är det mer eller mindre en tidsfråga innan även sovsäck och kläder är fuktiga, och det är väl här de flesta problem med regn uppstår. På padjelanta-leden kan man alltid ta sin tillflykt till stugorna och torka upp, men ute i Sarek får man klara sig på egen hand, och att ha regnsäkra kläder/tält behöver inte nödvändigtvis betyda att man klarar sig galant. Förhoppningsvis kommer den där soldagen där man kan låta saker torka ordentligt, men om det inte händer får man lära sig att hantera vätan.

Själva vandringen fungerar i vätan med underställ och regnställ, gärna ett regnställ med bra luftningsmöjligheter för att ge extra bra cirkulation. Om det är kallt är tunn fleece perfekt som mellanlager då det håller sig någorlunda torrt under skalstället. När man slår läger kan det vara mer bekymmersamt men med vind- och regntäta kläder samt underställ och fleece ska det förhoppningsvis fungera bra. Det behöver inte vara fel att ha en lättare komprimeringsbar dunjacka som förstärkningsplagg, även sommartid.

När man slår ihop tältet i regn är det svårt att undvika att det blir genomblött, men man kan torka ur med en trasa (vettex-trasa funkar bra) efter att man satt upp det. Man får lära sig att hantera vätan, kort sagt.

Tändstickor, elektronik och annan vattenkänslig utrustning kan vara bra att ha i vattentäta påsar, sk drysacks. En del har drysacks till allt i packningen för att bättre klara tex ett plums när man vadar. Drysacks hjälper förstås även till att hålla saker torrare under idogt regnande.

Det var lite synpunkter angående regn. Viktigast är väl att förstå att utrustningen bara skyddar en till viss del, resten får man klara själv. En veckas regnande ute i Sarek ställer krav både på utrustningen och vandraren.

Lycka till och hoppas ni får en fin tur!
 
Tack för svaren!

Nytt, större tält står på önskelistan, men mitt nuvarande får följa med ett tag till. Att komplettera med tarp ska jag överväga.

Kläderna tror jag funkar, det är mer det praktiska med ätande och sovande som känns lite kymigt, och humöret då.
 
Vet inte vart ni skall åka men om ni skall till Jämtlandsfjällen så ser jag att det, enligt yr.no, blir uppemot 80 mm under tisdagsdygnet.

Jag skulle då uppmana er att stanna inomhus i t ex någon fjällstation. Om ni ändå tänker tälta så slå upp tältet på en höjd och inte i en grop. Har ni ett bra tält står det nog emot regnet annars får ni be till gudarna att tältet håller tätt både från över och undersidan. Se till att ni får bra sträckning på tältgolvet så att bottenväggen är sträckt. Annars kan vatten rinna över kanten.

Om ni är i Jämtlandsfjällen under morgondygnet och bor i tält så blir det en upplevelse som ni kommer att komma ihåg länge även om ni blir blöta eller inte.

Ha det
 
Ryggsäcksöverdrag kan vara värt och ha ändå - man kan få ganska många kilo extravikt(vatten) och kånka på....speciellt om det kommer 40-80mm per dygn undergångsdagar.

Behöver inte nödvändigtsvis vara ett dedikerat utan en i förväg tillklippt sopsäck för ändamålet som väger lite i jmf.

Naturligtvis skall man skydda innehållet med sektionerade påsar innuti också som det sades.
 
Var i jämtland och vandrade med min son förra veckan och det var regn mest hela tiden och det mesta blev blött efter 6 dgr regn + en termos som visade sig läcka (totalt 8dl i ryggsäcken).

Som humörhöjare hade vi en godispåse som vi delade varje kväll om vi gjort något bra (topptur, längre förflyttning) vi höll även modet upp genom att jag drog alla klyshor som befälen brukade köra i lumpen typ
-Huden är vattentät
-Det är inte regn det är bara hög luftfuktighet
etc
Man kanske skall ha en viss humor för att uppskattas

Sedan så gäller det ju att inte ryckas med i "gnället" en måste vara starkast och försöka hålla uppe humöret.

Jag körde med en Berghaus Crusader ryggsäck med ett Tasmanian Tiger regnskydd och min son körde Med en Osprey Jib 35 med tillhörande regnskydd och våra sovsäckar var som mest lite fuktiga när vi gick och la oss men torkade snabbt.

Jag vet att det var någon dag då det var riktigt fuktigt och rått och då ökade vi moralen genom att sätta på primusköket utan kastrull i 2-3 min och fick därmed ut råheten ur tältet, här gäller det dock att vara försiktig med lågan.

Nu hadde ju ni ingen absid så det kanske inte är en bra grej.

Ha en go tur!
 
Tre regler små ”regler”som fungerar mycket bra; Håll dig torr, varm och mätt.

Är du torr, varm och mätt så spelar vädret ingen roll egentligen.

Problemet med evigt regnande är att man blir blöt av både regn och svett – man går längre än vad man gör i solsken eftersom ”det är lika blött överallt” och ”vi går en stund till” – i och med att man gör så blir man trött och hungrig – och därmed har man brutit mot alla tre reglerna ovan - och livet blir svårt…allt är blött, man fryser när man rastar och skavsåren kommer på hälarna…

Tips ovan med ett snabbt uppsatt yttertält som regnskydd fungerar mycket bra, sätt upp yttertältet, laga lite extra god mat, vila lite – och sedan iväg igen. Det är alltså lite mera omständigt att vandra i regn, rasterna tar lite längre tid – man bör gå lite långsammare och ventilera kläderna bra så att svetten vädras bort istället för att sugas upp av kläderna – och man måste äta.

Ta med lite extra godis som innehåller mycket socker, blanda lite jordnötter med ljus choklad hackad i småbitar, ta med lite saft som du kan dricka varm eller kall.

Tarp är bra. Jag köpte några meter tältgolvväv och använde det som man använder Tarp idag . Jag använde ett pyramidtält utan absid – och denna golvvävsbit gav mig en absid, regnskydd, sovtält i kombination med ryggsäcken och en vandringsstav, segel ibland, tarp är mycket anvädbart på många sätt i fjällen.

Håll dig alltså; torr, varm och mätt - så spelar en regnig vecka ingen roll, tvärtom, den kan bli en härlig och unik vecka om man tar vara på regnet och upplevelsen av regnet – och bilderna brukar bli vackra och dramatiska i regn!

Trevlig tur!
Thomas
 

Liknande trådar