• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Regn!

Jag har testat att köra utan en massa choklad, saftsoppor, dextrosol och energybars m.m. på senaste vandringarna och jakterna och tro det eller ej - det funkar det också. Jag är numer lätt skeptisk till att pumpa i sig sportdryck, dextrosol, energikakor, lösgodis m.m. Nog fasen vet man väl vad det gör för blodsockernivån. Jag körde senast med osaltade cashewnötter, torkad banan (naturgodis som innehåller socker) och valnötskärnor som färdgodis. Det räckte med en liten påse om dagen och jag upplevde aldrig att jag totaldök i energi, tror det beror på att jag inte chockade systememet med jättesött och åt lite då och då.
 
Nagra allmanna tips:

- Anvand klader av ull iaf narmast kroppen, det varmer avan om det ar lite blott (anvand absolut inte bomull).

- En gagn torkade jag en genomblot understalls troja (hade tvattat den kvallen innan) genom att helt enkelt ha pa mig den under vandring. Nar regnet holl uppe ett tag tog det inte manga timmar for kroppsvarmen att torka den. Min polare gjorde inte det och istallet hade han inget torrt att ta pa sig (det har var i en tempererad regnskog i Tasmanien).

- Om du kan, se till att halla fotterna torra. Att ha neoprenstrumpor pa sig ar betydligt skonare an utan, even om det blir svettigt. Dessutom varmder de skont. Ta av fotsula innan bara sa far fotterna plats i kangorna.

- Tarp ar bra!! Funderar om man inte kunde anvanda den som ryggsackskydd oxa, for att spara vikt.

- keps ar bra att ha under huvan, skyddar extra mot regnet, speciellt i hardare vind.
 
Jag har testat att köra utan en massa choklad, saftsoppor, dextrosol och energybars m.m. på senaste vandringarna och jakterna och tro det eller ej - det funkar det också. Jag är numer lätt skeptisk till att pumpa i sig sportdryck, dextrosol, energikakor, lösgodis m.m. Nog fasen vet man väl vad det gör för blodsockernivån. Jag körde senast med osaltade cashewnötter, torkad banan (naturgodis som innehåller socker) och valnötskärnor som färdgodis. Det räckte med en liten påse om dagen och jag upplevde aldrig att jag totaldök i energi, tror det beror på att jag inte chockade systememet med jättesött och åt lite då och då.
Nu blir det ett litet stickspår: men jag tror du har helt rätt. Jag drar i mig bars, sportdryck och liknande endast när jag sitter på cykeln, om det gäller mer än några timmars hårdkörning. Vid den typen av ansträngning tas det upp snabbt av kroppen, och långsammare kolhydrater typ en macka är svårt att få i sig. Om det bara går att få ner något "långsammare" ex vis torkad frukt, mackor eller riktig mat så tror jag det är bättre. Raketbränsle ställer bara till det. För övrigt har jag upptäkt att Coca Cola fungerar som raketbränsle, och det köper folk till sina barn! :)
 
Jag har två som inte fungerade. Jo, första tändningen gick bra, men sedan gick de inte att få fart på trots korrekt bränsle. Överreklamerad produkt som jag gick på ...

Satsa på kol-hand-värmaren eller värmepåsar.
 
Nyttig trådarkeologi :)

Kul om vi håller fortsatt liv i en tråd med Utsidans samlade blötväders-tips :)
På vissa turer känns det ju som hela den mentala ansträngningen går ut på att slippa vatten på fel ställe :p

Fast jag måste börja med att gnälla lite, för jag tycker några av de gamla bidragen verkar överdrivet pessimistiska, och kanske avskräcker en och annan vandringssugen nybörjare, som läser tråden.
Visst, en tältvandring i tio dagars ihållande regn kräver lite omsorgsfulla rutiner, men det är inte oundvikligt att allt bara blir blötare och blötare, eller att det inte går att torka något som blivit vått. De två senaste gånger jag var i Norge kom jag ner från fjället i hyfsat torrt skick efter 11 resp. 9 dagars kontinuerligt regn - och då hade jag inte ens gjort upp eld under tiden.

***

Köket är såklart en given värmekälla/fuktutdrivare att ta till i värsta fall, men det är sällan jag har behövt det. Vi har ju vår "kropsvärmepump" tillgänglig 24 timmar /dygn, och att det ofta är blåsigt vid busväder är också en större tillgång än man kanske inbillar sig.

Väl urvridna ullstrumpor och tunna ullunderställ går att använda direkt utan att de kyler/skaver, och de blir "funktionellt" torra av fot/kroppsvärmen under en vandringsdag. Samma med småplagg, som man t ex fäster på låren innanför byxorna.
Varmvattenflaskor (och/eller varma stenar) driver ut fukten ur kängor över natten (och ger förvånansvärt mycket draghjälp till luftcirkulationen i ett litet tält).

Kroppsvärmen driver hyfsat ut fukten ur sovsäcken (även här kan varmvattenflaskor hjälpa till), men välventilerat tält är en förutsättning för att fukten ska transporteras vidare från dess utsida. Jag sover aldrig i ett helt stängt tält. På morgonen vänder jag alltid sovsäcken in-och-ut och vädrar ut kroppsfukten - det funkar även inne i ett väl genomblåst/öppet tält om det regnar, men avgjort bättre medan sovsäcken fortfarande är varm.

Yttre klädlager, tältet etc torkar förvånansvärt fort i vinden. Blåser det rejält men regnar litet, kan man t om hålla en ulltröja rimligt torr i lätt duggregn med lite "drivhjälp" från kroppsvärmen. Jag har fått saker rimligt torra i vinden under ett "skärmtak" av uppriggad absiddörr, fast det hällregnat utanför.

***

Men visst, man får som sagt inte slarva med sina rutiner. Sovsäcksskötsel enligt ovan är en sådan. Tältet riggar jag först och river sist, medan allt annat är packat i ryggsäcken (ställd med ryggsidan skyddad och regnskyddet på). Innertältet exponeras aldrig för regn under dessa procedurer. Jag torkar (alt. vädrar ut) all ev. kondensfukt på yttertältets insida på morgonen, skakar ut det värsta från utsidan och viker så innertältet inte kommer i kontakt med våta ytor. I svåra fall häktar jag av innertältet först och packar separat.
Det blöta (ytter)tältet packas i ryggsäckens utvändiga sidoficka.
Ryggsäcken är packad så att jag slipper öppna den i ösregn under dagen - allt jag behöver under gång finns i ytterfickor, klädfickor, höftbältesfickor etc.
Jag är noga med att inte dra in onödig fukt i innertältet, tar inte in våta saker, "skalar av mig" regnstället i absiden, etc

Jag stannar faktiskt inte alls för lunch, om det ösregnar - då blir jag bara olidligt kall och kroppsfukten stannar kvar i kläderna i brist på "värmepump". En generös påse med blandning av nötter och rostade kikärter att småtugga på kontinuerligt håller mig lika mätt och glad som en lagad lunch.

***

Vad man valt för tält och kläder spelar ju också roll.
Jag skulle t ex aldrig välja ett tält, som kräver att man får upp innertältet först. Mycket god ventilation och en absiddörr som går att hålla öppen i regn är också avgörande för att jag ska få ihop det.
Många tunna klädlager är lättare att få torra än få tjocka. Samma resonemang får mig att välja ofodrade skalkängor på långa tältturer utan torktillfällen (läs: stugor) på vägen.
Ull tycker jag själv (men här finns olika åsikter) är helt suveränt som material just ur fukthanteringssynvinkeln.


Men visst kan man bli trött på eländet!
Så fram för många smarta tips att hantera det utan tappade sugar :)
 
paraply e skönt att ha med sig

damasker till dojjorna

en lätt poncotarp är användbar till mycket

ha koll på väderrapporterna innan du åker. Själv avbokar jag om det vankas skitväder.
 
Jag har testat att köra utan en massa choklad, saftsoppor, dextrosol och energybars m.m. på senaste vandringarna och jakterna och tro det eller ej - det funkar det också. Jag är numer lätt skeptisk till att pumpa i sig sportdryck, dextrosol, energikakor, lösgodis m.m. Nog fasen vet man väl vad det gör för blodsockernivån. Jag körde senast med osaltade cashewnötter, torkad banan (naturgodis som innehåller socker) och valnötskärnor som färdgodis. Det räckte med en liten påse om dagen och jag upplevde aldrig att jag totaldök i energi, tror det beror på att jag inte chockade systememet med jättesött och åt lite då och då.
Det sötaste jag åt på min vandring i somras var mörk choklad. Då gick jag över 2,5-3mil/dag oledat. Jag anser att man får i sig alla kolhydrater man behöver av pasta, ris, potatis, morötter etc.

Som tidigare nämnts, utnyttja din kroppsvärme. Jag går alltid med ett par strumpor kring halsen och ett par i byxlinningen. Det är tur att vi vistas i välventilerade utrymmen...
Jag brukar även stoppa upp en kort stump liggunderlag i fotändan av tältet för att skydda sovsäcken från fukt. Utan liggunderlaget blir min sovsäck alltid fuktig i fotändan.
Till sist - slarva aldrig med att skydda huvudet i regnväder, oavsett hur svettig du är. Det blir ett elände när håret är genomblött och vattnet börjar rinna ner för halsen.
 
Mitt bästa tips blir: Testa utrustningen!

I somras gick jag i flera dagars mer eller mindre ihållande regn. Fick då på det tråkiga sättet reda på att min poncho som annars funkar tllfredsställande, inte klarade att hålla vätan ute i längden. Först började sömmarna läcka, och till slut släppte hela väven igenom som ett såll.

Efter torkning funkade den precis om innan så det är väl nått fel på impregneringen helt enkelt. Men jag kommer aldrig lita på den igen.
 

Liknande trådar