Tre regler små ”regler”som fungerar mycket bra; Håll dig torr, varm och mätt.
Är du torr, varm och mätt så spelar vädret ingen roll egentligen.
Problemet med evigt regnande är att man blir blöt av både regn och svett – man går längre än vad man gör i solsken eftersom ”det är lika blött överallt” och ”vi går en stund till” – i och med att man gör så blir man trött och hungrig – och därmed har man brutit mot alla tre reglerna ovan - och livet blir svårt…allt är blött, man fryser när man rastar och skavsåren kommer på hälarna…
Tips ovan med ett snabbt uppsatt yttertält som regnskydd fungerar mycket bra, sätt upp yttertältet, laga lite extra god mat, vila lite – och sedan iväg igen. Det är alltså lite mera omständigt att vandra i regn, rasterna tar lite längre tid – man bör gå lite långsammare och ventilera kläderna bra så att svetten vädras bort istället för att sugas upp av kläderna – och man måste äta.
Ta med lite extra godis som innehåller mycket socker, blanda lite jordnötter med ljus choklad hackad i småbitar, ta med lite saft som du kan dricka varm eller kall.
Tarp är bra. Jag köpte några meter tältgolvväv och använde det som man använder Tarp idag . Jag använde ett pyramidtält utan absid – och denna golvvävsbit gav mig en absid, regnskydd, sovtält i kombination med ryggsäcken och en vandringsstav, segel ibland, tarp är mycket anvädbart på många sätt i fjällen.
Håll dig alltså; torr, varm och mätt - så spelar en regnig vecka ingen roll, tvärtom, den kan bli en härlig och unik vecka om man tar vara på regnet och upplevelsen av regnet – och bilderna brukar bli vackra och dramatiska i regn!
Trevlig tur!
Thomas