Regn regn regn

Har eller kanske hade en plan att ta en 10 dagars solovandring i Sösjöfjällen med start på fredag men........
Har inget emot att byta plan. Någon som har koll på t.ex. Norge o väder, eller något annat ställe?
 
Ska du byta plan pga regn? Prognosen ser ju god ut för sösjöfjällen men det är ju långt kvar till fredag.
 
Vill du väderoptimera skall du bestämma dig så sent som möjligt. Vindriktning kan vara bra att känna till i så fall oftast mest nederbörd på vindsidan av fjällen.

Thure
 
Ja bestäm dig så sent som möjligt. Jag tror inte väderstatistik fungerar så men känns ändå som södra fjällkedjan i Norge borde vara bra vädermässigt om en vecka. Det har nämligen regnat länge och kommer fortsätta ett tag till.
Och hur mycket kan det regna i streck liksom? Borde bli jättefint lagom till din tur, tycker jag, helt ovetenskapligt.
 
Skäms lite för jag inser det dumma i min fråga Bakgrunden är att vi gått här två gånger tidigare och det har bara varit blött och blötare. Men det ser ut att bli lite bättre så jag sätter iväg uppåt på torsdag
 
Skäms lite för jag inser det dumma i min fråga Bakgrunden är att vi gått här två gånger tidigare och det har bara varit blött och blötare. Men det ser ut att bli lite bättre så jag sätter iväg uppåt på torsdag
Näää regnpanik kan drabba den bäste. Jag har just haft tio regniga dagar i Norge. Nu har de uppgraderat från regn till vädervarningar och varnar för både störtregn, stenras och lerskred på min väg hem.

Lärdomen jag dragit av dessa dagar är att regnet är ju fint och trevligt, så länge solen lyser samtidigt.
 

Bilagor

  • AB42F7F7-A568-44AF-82A6-05BFB6E3578A.jpeg
    AB42F7F7-A568-44AF-82A6-05BFB6E3578A.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 158
  • 158F9FDD-3803-41EE-807E-9D92361AA4D3.jpeg
    158F9FDD-3803-41EE-807E-9D92361AA4D3.jpeg
    3 MB · Visningar: 214
  • 308E11FA-66AF-4597-A5C9-436A641A62B7.png
    308E11FA-66AF-4597-A5C9-436A641A62B7.png
    1.9 MB · Visningar: 227
Jag hade regnpanik förra veckan då vi skulle till Grövelsjön. Enligt alla väderprognoser skulle det regna i princip hela tiden. Och regn kom det…fast inte hela tiden…och i hanterbar mängd. Det är väl en del av charmen och det vi söker oss till med fjällvandringarna; allt blir inte som planerat 😏
IMG_2067.jpeg
 
Ofta är prognoserna lite osäkra, och det är svårt att fatta hur det kommer att bli ? Lite regn och blåst kan bara vara skönt, det är nog det vanligaste. Dock inte ösregn i flera dar, men det är nog sällsynt i Svenska fjällen. Säkert mkt värre i Norge.

Har man möjlighet att vänta på fint väder kan man ju göra det... MenMen, svinvarmt och myggigt i många dar är nog sämre.
 
Ofta är prognoserna lite osäkra, och det är svårt att fatta hur det kommer att bli ? Lite regn och blåst kan bara vara skönt, det är nog det vanligaste. Dock inte ösregn i flera dar, men det är nog sällsynt i Svenska fjällen. Säkert mkt värre i Norge.

Har man möjlighet att vänta på fint väder kan man ju göra det... MenMen, svinvarmt och myggigt i många dar är nog sämre.
Ja just det, regnet håller ju undan myggen! Bra poäng!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.