Tunt brett skumunderlag

Hej

Jag är på jakt efter ett mycket tunt liggunderlag främst för att ha något att sitta på och skydda luftmadrassen.

Har tittat på ezazote men den jag har hittar på extremtextil väger 379gram för 2x1 meter. Vill ha en längt på undefär det men lite kortare. Men det är väldigt tungt.

https://www.extremtextil.de/en/evazote-ev-50-4mm-sheet.html

Finns det något annat ställe man kan hitta brett tunt skummplast för mitt ändamål? Typ bygghandel eller vad tror ni?

Tack på förhand
 
Bygghandel är absolut rätta stället.

Ska man hålla sig till skumplast, så är nog en bit betongtäckmatta eller underlagsfoam för golv det tunnaste jag kommer på. Här ett exempel med 2 mm tjocklek, men men det finns ner till 1,6 mm. Finns även med fuktspärr. Hållbarheten är väl sådär, men med det priset kan man ju köpa en hel rulle och skära till en ny bit för varje tur. Man kan ju vika det flerdubbelt vid användning som sittdyna.

En kraftigare/styvare sorts bubbelplast skulle väl också funka - inte jättehållbart, men oslagbart låg vikt och hög värmeisolering i förhållande till tjockleken. Själv lägger jag den tunna sladdriga sorten under tältgolvet som kombinerad extraisolering och skrapskydd.
 
Hej,
kolla på "www.backpackinglight.se" De har tunna skumplastunderlag, 1 m bredd bland annat och väger lite. Jag har själv skaffat mig en 50 cm bredd liknande från Gossamer gear och testat det för samma ändamål, att lägga under liggunderlagget för skydd och lite extra isolering. Jag var
Inte nöjd och kommer i framtiden att återgå till Terma-rests vikbara (gula) igen trots vikten på 410g. Den är mycket mer användarvänligt och stabilare. För att minska något vikten klippte jag bort 2 delar av det vikbara som kan användas som sittplatta i andra sammanhang. Väger nu 350g och är 1.60 m lång.
Med vänlig hälsning, Veni
 
Hej

Jag är på jakt efter ett mycket tunt liggunderlag främst för att ha något att sitta på och skydda luftmadrassen.

Har tittat på ezazote men den jag har hittar på extremtextil väger 379gram för 2x1 meter. Vill ha en längt på undefär det men lite kortare. Men det är väldigt tungt.

https://www.extremtextil.de/en/evazote-ev-50-4mm-sheet.html

Finns det något annat ställe man kan hitta brett tunt skummplast för mitt ändamål? Typ bygghandel eller vad tror ni?

Tack på förhand

Tänk på att 1 meter är väldigt brett. Jag har en sådan som jag klippte i två bitar, halva bredden är ungefär vad ett vanligt liggunderlag har och då blir vikten nånstans runt 180 g. Är du inte superlång kan du även kapa längden och bli av med ännu mer vikt. Det är självklart ändå tyngre än vissa andra lösningar som rekommenderats här, men med fördelen att det är slutna celler och hållbart.
 
Jag har köpt betongmatta för att testa. Tror att jag såg Erik Normark använda det, och han är ju ute väldigt ofta. Han hade det som komplement tror jag.
 
Oj, kolla recensionerna, det verkar suga vatten? Förutom att det verkar ömtåligt. Men billigt!

Ja det är ju inget thermarest, utan ett den där mjuka varianten skum. Dessutom är det bara 6mm. Barr och kvistar river sönder det med tiden.
Har inte fälttestat just detta, men jag har tjockare modeller i samma material sen förut.

Vad gäller vattentåligheten så tar det möjligen åt sig lite vatten om man lägger det i blöt och masserar det. Det suger inte upp vatten som en svamp =)

Ska man ha det i tältet och på torr mark är det inget att bry sig om.
 
Vad gäller vattentåligheten så tar det möjligen åt sig lite vatten om man lägger det i blöt och masserar det. Det suger inte upp vatten som en svamp =)

Ska man ha det i tältet och på torr mark är det inget att bry sig om.

Absolut, bara man vet vad man köper och för vilket syfte, så är det ju OK!
 
har du tur håller det en hel natt. de är väldigt ömtåliga och går lätt att dra bort en bit utan nån som helst kraft. en kotte åker rakt in och igenom om du missar en

Ja men så är ju alla liggunderlag i det där materialet. Man tar ju inte med ett sånt om man uteslutande ska ligga på kottar och vassa pinnar.

På plussidan är det billigt, formbart och lätt.
Söker man något som är väldigt hållbart finns det andra material.
 

Liknande trådar