GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor

Hej!

Jag letar efter en GPS för vandring i hela Sverige. Jag hade alltså velat ladda den med kart-filer på olika vandringsleder. Vad hade ni rekommenderat som bästa GPS till det ändamålet. Gärna bra batteritid och skärm osv osv.

Helt enkelt vill jag kunna vandra enbart med min GPS och inte med massor med papperskartor. Pris är ingen faktor, tipsa gärna om ni vet någon lämplig modell!

Tack!
 
Viewranger till din mobil ,sedan köper du kartor för Sverige inte dyrt.Du kan köpa över hela globen.

Vattentätmobil eller skal naturligtvis
 
Viewranger till din mobil ,sedan köper du kartor för Sverige inte dyrt.Du kan köpa över hela globen.

Vattentätmobil eller skal naturligtvis

Just svenska kartor finns ju för gratis nedladdning, både gröna och fjällkartan, se andra trådar här på utsidan. Dock är ju inte vandringslederna som sådana utmärkta på de gratis kartorna. Är detta ett absolut krav så vet jag inte vad du ska "köpa" eller om du själv vill modifiera och lägga till vandringslederna själv.

/Patrik
 
Ja det är ju så att många vandringsleder inte finns med men hittar man filer är det ju bara att importera dom till vilken navigering spädning man väljer.
 
gpx är ruttfiler och inte kartor. Allroundlösning är en Garmin Etrex 20X (längre batteritid) eller Etrex Touch 35 (tourchskärm)och gratiskartor i osm. Rutter i gpx från vandringsleder kan du hitta på nätet. Dessa kan du tanka hem till en pc och sedan ladda ned dem i din Garmin. Fördelen med dedicerade GPSer är längre batteritid och utbytbara batterier medan upplösningen på skärmen är överlägsen på en smartphone. Finns lite mittemellanvarianter också t ex Garmin Oregon.

Motsvarande går sannolikt att göra med t ex Viewranger med offlinekarotr på din smartphone men det har jag ingen egen erfarenhet av. Eniros friluftskartor har vandringslederna utmärkta så dessa kan vara ett alternativ.

Thure
 
Kör man nallen i flygplansläge med bara GPS så är det jämförbara batteritider med dedikerade gpser nästan men den kan även vara bättre.

Dock finns det en sak som gör att nallen drar mera ström förutom att man tar lite bilder och kanske nån videosnutt
Det är att skärmen inte är transreflektiv utan skärmbelysningen verkligen måste gå max en solig dag för att ens synas - det är ett jävla sug i batteriet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 0
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14

Liknande trådar