Trix med hantering av gpxfiler från Forerunner 310XT

Tänker använda en GPS-klocka som backup till kart-GPS vid en del friluftsaktiviteter. Ett alternativ är GPS-funktionen i min smartphone men den tappar ofta kontakten med satelliterna när jag är i skog.

Facebook market har många begagnade sportklockor till hyfsade priser. Så jag slog till på en lite sliten men OK Forerunner 310XT för en hundring. Garmin är inte kända för bra manualer och mjukvara och det verkar stämma även på den här.

Hade hoppats på att det skulle vara hyfsat enkelt att föra över GPX-spår till smartphone eller padda via ANT+/blåtandmen det verkar inte vara möjligt med den här ca 10 år gamla modellen.

I stället måste man ha en dator och en dongel i USB-uttag för att para ihop datorn med klockan via ANT+ som är en sorts blåtandskommunikation. Det går inte att ansluta med sladd. Jag trodde att det sedan skulle funka med ett program som heter Garmin ANT+ agent som jag laddade hem efter att ha googlat runt och läst och även konsulterat den svenska manualen men det programmet fick jag inte till någon funktionalitet med. Men nu verkar det fungera med den trådlösa kommunikationen sedan jag laddat hem och enheten registrerat via programmet Garmin Express. Det verkar bara gå om man har startat Garmin Connect som är en molntjänst som Garmin har för att användare skall kunna spara och dela sina träningsaktiviteter. Från Garmin Connect kan jag sedan exportera ett spår som t ex gpx-fil till datorn och sedan kan jag använda gpxfilen i valfritt kartprogram eller t ex lägga ut spåret på skridskonätet eller dela på orienteringsklubbars siter i programmet Livelox.

Rätt krångligt tycker jag och jag har bara precis börjat testa.

Tacksam för tips för att förenkla fixandet med gpxspår eller från den här eller andra gps/sportklockor. Kanske finns det något forum där sånt diskuteras?

Thure
 
Senast ändrad:
Jag är delvis mossig och använder oftast laptop till mitt surfande, inte så mycket via smartphone eller surfplatta, så att köra trådat till USB-anslutning på dator är ofta min enkla variant. Då är ju klockan bara som vilken lagringsenhet som helst, där du kan hitta kartspår/.gpx-fil via typ Utforskaren med hjälp av datumet den skapats.
För vardaglig logging av träning så kör jag mot min smartphone och Garmin Connect precis som du gör.

Så nej, inga smarta trick, men ja, det är nog en bra metod pris/prestanda med en gammal GPS-klocka för en hundring! Får du mersmak på metodiken så går det nog att hitta lite nyare Garmin-modeller med längre batteritid och smidigare format, för några hundralappar till.
(Jag kör nu Garmin Forerunner 735XT, det är min 4:e Garmin, alla köpta begagnade/på annons och de 3 första sålda vidare.)
 
Tänker använda en GPS-klocka som backup till kart-GPS vid en del friluftsaktiviteter. Ett alternativ är GPS-funktionen i min smartphone men den tappar ofta kontakten med satelliterna när jag är i skog.
Thure
Jag kan inte hjälpa dig med problemet men jag förstår inte hur en gps-klocka kan ha bättre förbindelse med gps-satelliterna än vad en gps inbyggd i mobilen har. Har du någon teori om detta?
(Monicas förslag med en usb-kabel borde fungera).
 
Jag kan inte hjälpa dig med problemet men jag förstår inte hur en gps-klocka kan ha bättre förbindelse med gps-satelliterna än vad en gps inbyggd i mobilen har. Har du någon teori om detta?
(Monicas förslag med en usb-kabel borde fungera).
Smartphons kan vara väldigt olika bra på att hitta satelliter. När jag byte min gamla Xperia X1 (nästan 6 år gammal) för några månader sedan kunde den ta 10-15 min på sig för att få en fix (med dålig noggrannhet) medan min nya Samsung Galaxy A51 får fix på några sekunder med god noggrannhet!
 
Placeringen av antennen har stor betydelse. Och en smartphone kanske ligger upp och ned i en ficka. Gpsklockan har antennen uppåt/utåt. Jag vet att många orienterare använder gpsklocka med behållning för att logga sina vägval.

Första kartan nedan med Samsung Galaxy 5 smartphone. Den låg i en jackfickan när jag cyklade på liggcykel.

Nummer två är med GPS-klockan. Den verkar inte ha tappat kontakten alls. Den satt på vänster handled.

Den här modellen går inte att ansluta till datorn via usbkabel, bara för ladda batteriet. Och vad jag förstår kan den inte heller kommunicera direkt via blåtand eller annat med smartphone eller padda.

Thure
Screenshot_2020-12-13-15-49-32.png
Screenshot_20201213-155207.png
 
Senast ändrad:
Svar på Olhe!
Ja gps-kretsarna har naturligtvis blivit bättre och använder sig även av de nyare systemen (Glonass, Gallileo etc) men vad jag förstod så har Thure köpt en äldre klocka och det borde ju innebära att inte heller den har en särskilt ny gps-krets. Men det är klart om även mobilen har några år på nacken så kan det vara långsam funktion på den också.

Svar Thure!
Jag hoppas det fungerar som du tänkt dig. Kan Basecamp kanske vara ett alternativ?
 
Jag kör nu Garmin Forerunner 735XT, det är min 4:e Garmin, alla köpta begagnade/på annons och de 3 första sålda vidare.

Garmin uppger upp till 20 h drifttid med GPS på Forerunner 310XT vilket förmodligen successivt minskar med tiden och är sämre när det är kallt. Vad är det för drifttid på din 735XT?

Thure
 
Garmin uppger upp till 20 h drifttid med GPS på Forerunner 310XT vilket förmodligen successivt minskar med tiden och är sämre när det är kallt. Vad är det för drifttid på din 735XT?

Thure
Du har några bra poänger här!
1. Batteriiden minskar nog definitivt med både ålder på klocka, dess användning, och låg temperatur.
2. Enligt uppgift från Garmin har min 735XT 14 timmar med GPS, och det är ett vanligt klagomål på just den modellen att den ä rlite snål jämfört med andra nyare varianter. Kanske kan en äldre klocka, som inte har eller använder så många "smart-funktioner", mer batteritid kvar till GPS istället för att prata med en mobil etc.
 
Igår tittade jag på ett utmärkt Youtubeföredrag där Niklas Henriksson en klubbkamrat och ledare i SSSK pratade om GPS och färdspår för långfärdsskridskoåkare.
Brett upplägg med översikt om hur satelliterna och beräkningarna fungerar hur stora felen är med mera.
Praktiska tips hur man kan koppla en GPS-klocka till Strava för att enkelt kunna publicera färdspår på is i gpx-format via sin mobil så fort man avslutat registreringen på GPS-klockan av färdspåret. Tyvärr inte aktuellt för mig med min nuvarande Garmin Forerunner 310XT men tror jag matnyttigt för många av er andra.
Klicka på bilden nedan så startar föredraget.

Bilden längst ned visar hur man kopplar ihop programmen. Motsvarande går att göra med andra system t ex Polars GPS-klockor. Personligen kan jag ladda upp en gpxfil direkt från min telefon vilket jag nog kommer att fortsätta med. Nackdelen är att telefonen måste vändas med GPS-antennen överst och telefonen i ryggsäckens lockficka överst för att inte tappa kontakten med satelliterna. Min GPS-klocka får då bli backup.

I föredraget mot slutet svarar Niklas på frågor. Finns många appar och system man kan använda som skridskoåkare t ex Locus Maps, Orux Maps, Lokalsinne, ViewRanger, Bengt Nolängs gratis topokartor, Runkeeper mm mm.

Thure






KopplingGPSstrava.jpg
 
Senast ändrad:
Japp, jag gör så för att ladda upp träningsdata via mobilen direkt efter passen, till Strava samt annat träningsforum. Men om jag vill/behöver trixa med GPS-filer, går jag hellre in via dator.
Tack!
 
Jag har varken någon GPS-klocka eller något svar på din fåga Thure. Gjorde en internetsökning och hittade denna diskussionstråd på Garmins forum. Där efterfrågas samma sak som i den här tråden. Enligt den tråden verkar Garmin kräva att dina data laddas upp till deras server. Förslaget på lösning för att kringgå det är att installera äldre programvara, vilket också verkar kräva ett äldre operativsystem. Och här pratade de Windows, inte Apple/telefon.

Mina varningsklockor ringer högt när det krävs att man laddar upp personliga data. Räkna med att dessa data sprids och finns kvar för all framtid. Spridning av människors GPS-data har diskuterats som ett problem. Så jag hoppas att ni hittar ett sätt att gå runt Garmin server.

(Jag tillhör en av de som är kritisk mot övervakningssamhället.)
 
Intressant info. Jag är dock primärt intresserad av att just sprida spårinformationen i de här fallen.

När jag besöker ett fint kantarellställe eller liknande så delar jag inte informationen och mobilens platsinfo har jag mestadels avstängd till vardags.

Jag har också försökt att använda ANT agent på win 10 utan att ha lyckats.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Tips och trix Locus map hösten 2022 Navigering 5
aksello Dela med sig Track, waypionts, gpxfiler mm. Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.