Trix med hantering av gpxfiler från Forerunner 310XT

Smartphons kan vara väldigt olika bra på att hitta satelliter. När jag byte min gamla Xperia X1 (nästan 6 år gammal) för några månader sedan kunde den ta 10-15 min på sig för att få en fix (med dålig noggrannhet) medan min nya Samsung Galaxy A51 får fix på några sekunder med god noggrannhet!
I det fallet så är det större skillnad än 6 år (Xperia X1 är en windows-telefon från 2008 !-).

Främsta skillnaden är dock att de tidiga smarta telefonerna hade problem med A-GPS-funktionaliteten. Var problemet låg var olika men resultatet kunde bli att den behövde ligga helt stilla och ladda ner hela GPS-almanac:en vilket tar ett tag. Enligt internet:
Thus one page of frames 1-5 takes 30 seconds to download. Since the almanac contains 25 pages, the total time required to download almanac is: 25 pages * 30 seconds/page = 750 seconds = 12.5 minutes.
 
I det fallet så är det större skillnad än 6 år (Xperia X1 är en windows-telefon från 2008 !-).

Främsta skillnaden är dock att de tidiga smarta telefonerna hade problem med A-GPS-funktionaliteten. Var problemet låg var olika men resultatet kunde bli att den behövde ligga helt stilla och ladda ner hela GPS-almanac:en vilket tar ett tag. Enligt internet:
Allmän kommentar inte direkt relaterat till svaret ovan.
Smartphones använder info från basstationens koordinater för att snabbare få GPS-fix än vad en "kallstartad" GPS klarar. Har man använt GPSen nyligen hittar den fix snabbare om man inte rest långt sedan senaste användningen.

Thure
 
Jag trodde att det sedan skulle funka med ett program som heter Garmin ANT+ agent som jag laddade hem efter att ha googlat runt och läst och även konsulterat den svenska manualen men det programmet fick jag inte till någon funktionalitet med.
Enligt DCRainmaker så lägger "Garmin ANT+ Agent" TCX-filer i Garmins appdata-katalog. "%appdata%\Garmin\Devices\" borde vara rätt ställe för de flesta Windows-installationer.
TCX-filer kan du konvertera till GPX med t.ex. GPSBabel:
 
Som jag skrev tidigare så har jag inte fått ANT agent att fungera i win 10. Programmet gick att ladda hem. När jag sen installerade Garmin Express så försvann ANT agent.

Och Garmin Express fungerar med ANT dongeln samtidigt med Garmin Connect.

Thure
 
Thureb Jag köpte en ny 310XT 2012 och är en avancerad datorbrukare. ANT och Garmins mjukvaror är skräp och jag har aldrig fått det att fungera mer än tillfälligt under åren. Jag har gett upp förlänge sen. Har provat både via Windos, OS X och linux.
 
Funkar för mig nu även om det är omständligt

Startar Garmin Express på datorn och går in i Google Crome och startar Garmin Connect. Slår på GPS-klockan och efter ett par minuter så har klockans aktiviteter överförts in i Garmin Connect dvs till molnet. Inne i Garmin Connect kan jag sedan exportera GPX tyvärr blir det som textfil så jag måste ta in den i t ex Mapsource för att sedan spara som GPX.

Garmin connect är förresten knäppt. Default är att spara färdspåret som engelska mil. Det går att byta till kilometer vilket jag givetvis gjort men siffrorna ändras inte.

Färdspåret är från skridskoåkning på Östermalms IP i Stockholm sista dagen innan pandemin stängde 400 meters rundbanan.
connectÖIP.JPG



Men inne i Mapsource blir det rätt.
MPSÖIP.JPG

Hur Garmin blivit så stora med så märklig mjukvara är en gåta.

Thure
 
Hej Thure,
en klen tröst till dina iakttagelser, det har hänt en del sen 310-klockan som gör att jag tycker det funkar tillräckligt bra för mina behov, med all respekt för dina kanske inte är samma.
Jag hade en 620 som kunde ladda upp senaste runda via wifi när man kom in genom dörren hemma, och min nuvarande 735 görs det via blåtand och mobil. Senare klockor än din använder bara ANT+ till att överföra data från tillbehör typ pulsbälte eller kadenssensor till klockan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Tips och trix Locus map hösten 2022 Navigering 5
aksello Dela med sig Track, waypionts, gpxfiler mm. Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.