Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm

Tack! Och om jag har förstått rätt innehåller varje kmz-fil ca 100 tiles, eller hur?

Ja, 100 tiles eller något mindre. Filerna ska ligga i katalogen CustomMaps. Prova att byta namn på denna katalog i internminnet till något annat. Lägg sedan alla tiles i en CustomMaps-katalog på minneskortet. Eventuellt söker gpsen igenom minneskortet efter katalogen custommaps om den inte hittar den i internminnet. Kan vara värt att prova.

En stor fördel med vektorkartorna är att man genom typning kan göra dom tydligare och anpassa dom till varje gps egenskaper hos grafikmotorn.
Tyvärr är det minst sagt knöligt att göra en Garmin .img-karta från de shapedata som Lantmäteriet släppt.
Jag provade med ett distrikt och visst gick det men det var inget som jag rekommenderar med de verktyg som finns tillgängliga. Det blev så att jag gjorde en karta med de lager som sannolikt ändrats, dvs vägar, ledningar mm. Sen tog jag "resten", dvs kurvor, sjöar mm från FriPro v4 och slog ihop till en hemgjord "FriPro v5" som kunde typas till bra utseende.
Synd att Garmin inte vill släppa på sina verktyg för kartgenerering.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Custom maps on Garmin GPS minneskort

Jag har nu testat att lägga in Fjällkartan (max 100 tiles) jag gjort på ett 8GB minneskort i min Garmin 62s. Det funkar utmärkt. Jag kopierade katalogen Garmin/CustomMaps från internminnet till minneskortet och bytte sedan namn på katalogen CustomMaps i internminnet till något annat. Vid start söker GPSen efter katalogen Garmin/CustomMaps i internminnet. Om den inte finns där söker den efter samma katalog på minneskortet och läser in användarkartorna därifrån. Det går alltså att preparera flera minneskort i förväg med olika kartavsnitt och sedan byta ut dem efter behov.

Intressant! Man kommer långt med empirisk forskning...
Hade jag inte tänkt på.

@joanc Med dolda filer menade jag filer som börjar med punkt, syns i utforskaren beroende på vilka preferenser man ställt in. Inte krångligare än så.

......@joanc Med dolda filer menade jag filer som börjar med punkt, syns i utforskaren beroende på vilka preferenser man ställt in. I.

Aha - det är så man ser de dolda filerna.
Har inställt i datorn visa dolda filer.
Såg att i Garminmappen fanns det några stycken som började med en punkt
Tackar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips