Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm

Som framgått i en annan tråd funderade jag på vilken GPS jag skulle köpa. Det blev en Garmin GPSMap 64st och med anledning av detta har jag några frågor jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med, om någon vill vara så snäll :) Som vanligt är ju Garmins manualer inte till mycket hjälp.

1. Jag har sedan tidigare MapSource installerat. Finns det anledning att gå över till BaseCamp? Jag har för mig att jag läst en hel del negativt om BaseCamp, men det kanske har skett förbättringar av det programmet? Jag är inte i dagsläget intresserad av att planera i datorn, utan för min del handlar det just nu endast om hantering av waypoints och möjligen ett och annat spår.

2. Jag avser att i enlighet med Örnsätrarns instruktioner ladda in aktuella delar av Terrängkartan. Antar att dessa default hamnar i internminnet i mottagaren. Kan jag i stället välja att lägga kartorna på minneskort? Hur gör jag det? Förlorar jag i så fall något i funktionalitet? Min tanke är att jag då kan ha flera olika minneskort för olika delar av landet, och helt enkelt byta minneskort när jag t ex åker till Lappland eller Skåne.

3. Örnsätrarn skriver att många av Garmins GPS-modeller kan hantera 100 delkartor, men att vissa hanterar 500 st. Jag hittar ingenstans uppgifter om hur många just min modell kan hantera. Självklart kan jag ju testa, men om någon vet behöver jag ju inte det :)

Tacksam om någon har lite svar att komma med!
 
Tillägg till fråga 2:

2. Jag avser att i enlighet med Örnsätrarns instruktioner ladda in aktuella delar av Terrängkartan. Antar att dessa default hamnar i internminnet i mottagaren. Kan jag i stället välja att lägga kartorna på minneskort? Hur gör jag det? Förlorar jag i så fall något i funktionalitet? Min tanke är att jag då kan ha flera olika minneskort för olika delar av landet, och helt enkelt byta minneskort när jag t ex åker till Lappland eller Skåne. Eller kan jag ha flera mappar på minneskortet, kanske hela Sverige uppdelat i lämpliga bitar och sedan växla mellan de olika bitarna?
 
1
MapSource är ju gammalt och uppdateras inte längre men funkar utmärkt med något undantag.
Generera inte nya kartor (.img filer) från nya kartor av NTU-typ då adressökning mm kan spöka. Knappast nåt som man använder en 64st till så i praktiken är det inget problem.
Annars är MS trevligare och enklare att lära och hantera, jag tycker BaseCamp är onödigt komplicerat och har en del, som jag menar, nästan barnsliga funktioner som att "skapa äventyr" och liknande. Men det kan kanske ha sina poänger om man lär sig.
Att lägga upp rutter med waypoints och överföra till gps funkar utmärkt i MS liksom att hämta spår från gps till dator.
Något som bara BC kan är att visa en karta som bara finns som .img i gps och att hämta spårdata som innehåller värden från ANT+ enheter (puls, temperatur, kadens). Detta följer inte med vid hämtning till MS.

2.
Om du ansluter gps till datorn dyker internminnet och kortet upp som separata enheter i utforskaren. Så man kan kopiera kartfiler som man önskar. Normalt kan kartor läggas på båda platser men jag har inte provat att lägga .kmz kartor på kortet så jag är inte säker på att det funkar, testa!
Du har ju ganska mycket internminne så det finns ju ganska gott om plats om du lägger "vanliga" .img kartor på kortet.
Kan vara bra att ha en vanlig .img karta i internminnet då en del gps:er gärna vill ha det för att funka bra men vet inte hur det är med 64st, har inte provat själv.

3.
Har inte testat hur många, försöker att använda vektorkartor så långt möjligt då dessa blir betydligt klarare och zoomar bättre.

Ta en backup på internminnet (även dolda .-filer) innan du börjar skriva dit, vi människor är inte pålitliga och slinter lätt och svara gärna ja på frågan om du verkligen vill ta bort dessa filer.....
 
Det var en del i det du skrev som jag inte förstår, så om du kan förtydliga är jag tacksam.

1
Generera inte nya kartor (.img filer) från nya kartor av NTU-typ då adressökning mm kan spöka. Knappast nåt som man använder en 64st till så i praktiken är det inget problem.
Förstår inte ovanstående, men det kanske inte är något jag kommer att använda mig av, heller?

2.
Om du ansluter gps till datorn dyker internminnet och kortet upp som separata enheter i utforskaren. Så man kan kopiera kartfiler som man önskar. Normalt kan kartor läggas på båda platser men jag har inte provat att lägga .kmz kartor på kortet så jag är inte säker på att det funkar, testa!

Det får jag göra! Ska köpa minneskort i morgon. Hela Terrängkartan i Örnsätrarns version är ca 2,8 GB och hela Fjällkartan är ca 260 MB, så även om jag delar upp det i bitar med lagom överlapp tar det ju inte särskilt mycket plats.

Du har ju ganska mycket internminne så det finns ju ganska gott om plats om du lägger "vanliga" .img kartor på kortet.
Kan vara bra att ha en vanlig .img karta i internminnet då en del gps:er gärna vill ha det för att funka bra men vet inte hur det är med 64st, har inte provat själv.

Vad är en "vanlig .img karta"? Är det t ex den "Förinläst topografisk karta över Europa" som GPSen levererades med? Den har jag inte tänkt göra något med. Vad kan det mera vara för kartor?

3.
Har inte testat hur många, försöker att använda vektorkartor så långt möjligt då dessa blir betydligt klarare och zoomar bättre.

Är TOPO Sweden v5 PRO som Garmin säljer för 1799 kr för hela Sverige vektorbaserad? Tänkte att jag först skulle testa med Örnsätrarns .kmz-kartor och se hur det funkar.

Hur backuppar jag internminnet? Vilka mappar menar du?
 
Frågorna hopar sig... Jag tycker inte Garmin är särskilt användarvänliga :(

Tänkte att jag via MS skulle föra över en del gamla waypoints, alltså .gdb-filer, men MS kan (såklart) inte hitta min nya, fina GPS :( Varför?
 
Frågorna hopar sig... Jag tycker inte Garmin är särskilt användarvänliga :(

Tänkte att jag via MS skulle föra över en del gamla waypoints, alltså .gdb-filer, men MS kan (såklart) inte hitta min nya, fina GPS :( Varför?

Nä, Garmin är långtifrån användarvänliga men när man grottat in sig kan man åstadkomma det mesta så håll ut!
64 är ju inte heller direkt pedagogiskt upplagd utan har ärvt handhavandet från äldre modeller men man vänjer sig så småningom...

Hur det funkar när man ansluter till datorn beror på vilken typ av sladd man använder... Med Garmins sladd fortsätter 64:an att navigera och funka men går på ström från datorn. Med en "vanlig" usbsladd går 64:an in i läge som usb-enheter som visas i datorn. Usb-läget går att tvinga fram genom att i gps under inställningar, gränssnitt ange den som usb-enhet vill jag minnas.
(Garmins sladd har ett 17.3 kohms motstånd mellan ett par pinnar i kontakten, tro det eller ej...)
Om den inte syns i utforskaren kan det bero på att brandvägg/antivirus blockerar, jag kör Avira antivirus och där fick jag gå in och "öppna" så att den syntes.

Att "generera kartor" är ngt som man kan göra från MapSource (eller BC) om man har en garminkarta i datorn och vill överföra en del till gps.

En .img karta är en kartfil som ligger i gps:en och är det normala för en Garmin gps. Om du köper en karta på ett minneskort är den i form av en .img fil.

Den "Förinläst topografisk karta över Europa" som följde med är inte mycket att ha, kopiera över den till datorn som backup och frigör sedan det minne som den tar upp i gps:en.

FriPro-kartorna är vektorkartor. För att de skall bli tydliga och bra brukar man behöva "TYP:a" dem, något som avhandlats i en tråd i forumet om FriPro v4. Skillnaden i läsbarhet är dramatisk.
Hur det är med v5 vet jag inte, har inte sett den ännu. En vetenskap i sig men när jag har v5 kommer jag att göra TYP-fil för bästa läsbarhet i min 64.

Backup tar man lämpligen på alla filer i internminnet, bra att ha om man skulle ta bort någon av misstag....


En hel del att lära sig och läsa på och från Garmin får man inte mycket hjälp då dokumentationen är mager.
 
Hur det funkar när man ansluter till datorn beror på vilken typ av sladd man använder... Med Garmins sladd fortsätter 64:an att navigera och funka men går på ström från datorn. Med en "vanlig" usbsladd går 64:an in i läge som usb-enheter som visas i datorn. Usb-läget går att tvinga fram genom att i gps under inställningar, gränssnitt ange den som usb-enhet vill jag minnas.
(Garmins sladd har ett 17.3 kohms motstånd mellan ett par pinnar i kontakten, tro det eller ej...)
Om den inte syns i utforskaren kan det bero på att brandvägg/antivirus blockerar, jag kör Avira antivirus och där fick jag gå in och "öppna" så att den syntes.

Jag ser GPSen i utforskaren och den är ansluten med Garmins egen usb-sladd. På GPSens display visas en usb-symbol. Men MS hittar alltså inte GPSen, utan jag får felmeddelande enligt bilden.
I Inställning -> System -> Gränssnitt finns 5 alternativ:

Garmin spanner
Garmin serienummer
NMEA in/ut
Text ut
RTCM

Det spelar ingen roll vilket alternativ jag väljer, MS hittar inte GPSen :(

Den "Förinläst topografisk karta över Europa" som följde med är inte mycket att ha, kopiera över den till datorn som backup och frigör sedan det minne som den tar upp i gps:en.

Jag tror den får ligga kvar, eftersom Örnsätrarns rasterkartor blir väldigt pixliga när jag zoomar in mycket, vilket den förinstallerade vektorkartan såklart inte blir.

FriPro-kartorna är vektorkartor. För att de skall bli tydliga och bra brukar man behöva "TYP:a" dem, något som avhandlats i en tråd i forumet om FriPro v4. Skillnaden i läsbarhet är dramatisk.
Hur det är med v5 vet jag inte, har inte sett den ännu. En vetenskap i sig men när jag har v5 kommer jag att göra TYP-fil för bästa läsbarhet i min 64.

Det känner jag igen, och jag gjorde så i min gamla, numera borttappade eTrex Vista. Minns dock inte hur :) För övrigt borde jag väl kunna få över min gamla FriPro till den nya GPSen, eller? Jag har den ju på skiva och i datorn. Fast den är gammal, och dessutom köpte jag bara en del, men nu omfattar ju v5 hela Sverige. Kanske lika bra att köpa den. Och eventuellt TYPa om den. Jag har ju gjort det tidigare, så då ska det väl gå igen om det behövs.

Backup tar man lämpligen på alla filer i internminnet, bra att ha om man skulle ta bort någon av misstag....

Ok, det ska jag göra!

En hel del att lära sig och läsa på och från Garmin får man inte mycket hjälp då dokumentationen är mager.

Förstår inte vad du menar med det ;)
 

Bilagor

  • mupp.JPG
    mupp.JPG
    25.4 KB · Visningar: 2,293
Funkar inte :(

Har installerat drivrutinen du länkade till, har testat med en inte-Garmin-kabel, men resultatet är detsamma.

Trist, men det går nog att leva med eftersom jag kan ladda in och ladda ur waypoints via utforskaren.
 
Kartor på minneskortet?

Nu har jag lagt kartor, alltså kmz-filer på minneskortet, men jag lyckas inte hitta nåt sätt att visa dem. Är det ens möjligt?

Någon som vet?
 
kmz-kartor är ju s.k. custom maps och de måste nog ligga i den mappen i internminnet. "Vanliga" .img kartor kan dock ligga både på kortet och i internminnet.
Mycket märkligt att du inte får MS att "se" gps:en. Vad kör du för OS? Hur har du installerat MS? "Ser" BaseCamp din gps?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
rotebroelvis Garmin GPSMAP 64st Navigering 11
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
Sundom Simo Garmin GPSmap 78 Navigering 8
cheflandell Garmin GPSmap 64s Navigering 3
Jörgen A Garmin GPSMAP 62s Navigering 4
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Ivara Koppla ihop Garmin GPSmap 60 med datorn Navigering 2
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
spiff74 Värdering Garmin GPSMAP 60CS Navigering 6
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
BJK Garmin GPSMAP 60 CX vs CSx ? Navigering 5
lagerstrom Överföra svenska tecken till Garmin GPSMAP 60Cx Navigering 3
lagerstrom Ladda POI till Garmin GPSMap 60 Cx Navigering 2
spiff74 Strömförbrukning Garmin gpsmap 60cs Navigering 8
SNEN Garmin GPSMAP 76CS Plus Navigering 9
abel garmin gpsmap 60c eller 76 c? Navigering 7
PR Funktioner i Garmin GPSmap 276C? Navigering 6
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
spiff74 Radera kartor i Garmin GPSMAP 60 CS? Navigering 7
niklaz Minne: Garmin Vista C vs GPSMAP 60cs Navigering 16
jasåpådetviset Garmin GPSMap 276C och echolod Navigering 37
redtag1 Sjökort till en Garmin GPSMAP 76 ?? Navigering 13
jensbergman Garmin GPSMAP 76S Navigering 1
chuck Garmin gpsmap 76S Navigering 2
rackare Garmin gpsmap 162 Navigering 0
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0

Liknande trådar