Garmin InReach Mini eller Messenger?

Hej!
Jag har tänkt i flera år att det hade varit skönt att veta att jag/vi kan kalla på hjälp (SOS, eller enklare hjälp av någon man känner) även när det inte finns mobiltäckning. Har funderat på InReach Mini 2, men så finns ju även InReach Messenger. Har läst en del om för- och nackdelar. Bl a bättre sändning/mottagning med Messenger. Men hur stor är skillnaden? Tar tacksamt emot era tankar!
Förutsättningar:
Går dagsturer i Jämtlandsfjällen/Härjedalen.
Van dagsturare som bär runt på lite av varje, för säkerhets skull...
Är ingen supertränad person.
Går själv ibland.
Är över 50 år.
Har ingen annan Garmin device.
Har Polar M430 GPS-klocka för att se rutt i efterhand.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har en äldre InReach (12 år) som jag är mycket nöjd med. Spårningen fungerar klockrent när man har fri sikt mot himlen har aldrig falerat vilket uppskattas av mina anhöriga då jag ofta cyklar i oländig terräng.

Det finns två huvudtyper av abonnemang:

ett där man betalar en årsavgift och sedan kan aktivera/deaktivera abonnemanget månad för månad

ett annat med något lägre avgift som är aktivt jämnt men kan avslutas inom en månad. En startavgift tas ut när man aktiverar abonnemanget.

Inom de båda abonnemangsvarianterna kan man sedan använda olika aktivitetstyper med olika mängd spårpunkter meddelanden m.m.

Själv använder jag kontinuerligt aktiv med obegränsade spårpunkter och 40 meddelanden per månad, kostar ca 280 per månad. Fungarar bra då jag använder den ca 10 mån per år.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips