Garmin InReach Mini eller Messenger?

Hej!
Jag har tänkt i flera år att det hade varit skönt att veta att jag/vi kan kalla på hjälp (SOS, eller enklare hjälp av någon man känner) även när det inte finns mobiltäckning. Har funderat på InReach Mini 2, men så finns ju även InReach Messenger. Har läst en del om för- och nackdelar. Bl a bättre sändning/mottagning med Messenger. Men hur stor är skillnaden? Tar tacksamt emot era tankar!
Förutsättningar:
Går dagsturer i Jämtlandsfjällen/Härjedalen.
Van dagsturare som bär runt på lite av varje, för säkerhets skull...
Är ingen supertränad person.
Går själv ibland.
Är över 50 år.
Har ingen annan Garmin device.
Har Polar M430 GPS-klocka för att se rutt i efterhand.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag har en äldre InReach (12 år) som jag är mycket nöjd med. Spårningen fungerar klockrent när man har fri sikt mot himlen har aldrig falerat vilket uppskattas av mina anhöriga då jag ofta cyklar i oländig terräng.

Det finns två huvudtyper av abonnemang:

ett där man betalar en årsavgift och sedan kan aktivera/deaktivera abonnemanget månad för månad

ett annat med något lägre avgift som är aktivt jämnt men kan avslutas inom en månad. En startavgift tas ut när man aktiverar abonnemanget.

Inom de båda abonnemangsvarianterna kan man sedan använda olika aktivitetstyper med olika mängd spårpunkter meddelanden m.m.

Själv använder jag kontinuerligt aktiv med obegränsade spårpunkter och 40 meddelanden per månad, kostar ca 280 per månad. Fungarar bra då jag använder den ca 10 mån per år.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips