Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”?

Hej!

Jag funderar på att skaffa min en Garminenhet med deras inReachfunktioner - skulle kännas bra under diverse expeditioner där man inte har mobiltäckning.

Endera tittar jag på en inReach Mini eller en GPSMAP 66i, men jag blir inte klok på om den senare går att använda som en ”vanlig” GPS-enhet uuuutan ett aktivt satellitabonnemang? Eller är den helt beroende av ett sådant abonnemang?

Det är ju ganska kostsamt att ha abonnemanget aktivt hela tiden så jag funderar att bara ha det igång sommartid.

Jag har idag en gammal Garmin 60cs som visserligen har en imponerande batterilivslängd men som känns väldigt seg/långsam när man panorerar och zoomar så jag funderar på GPSMAP 66i’n som en ersättare för 60cs’en.

Men som sagt, kan man använda 66’ans kartfunktioner, waypoints, etc. utan satellitabonnemanget? Naturligtvis då utan möjligheten att skicka meddelanden, ta emot väderprognoser och kalla på hjälp.

Är 66an dock en ”brödrost/tegelsten” utan abonnemang så får det nog bli en inReach Mini :)

Cheers!
/Rikard

Hittade en videosnutt på YouTube och om jag förstår den rätt så går den att köra som ”vanlig GPS” utan satellitabonnemang:

Nu är ju bara frågan om det kommer en ny/bättre modell direkt som jag beställer en (jupp!) :)

/Rikard

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har en Garmin 200i. Den går alldeles utmärkt att använda som GPS utan abonnemang.

Utan att ha provat är jag rätt säker på att även 66i går att använda som GPS utan abonnemang. Naturligtvis fungerar inte inReach utan aktivt abonnemang.

Jag har en 66i och kör den utan abonnemang när jag är ute i skogen. Kartan och GPS-funktionerna fungerar som vanligt. Om jag ska ut på långtur kan jag aktivera abonnemanget för den perioden.

Jag har en 66i och den funkar som flera redan sagt att använda precis som en vanlig GPS. Jag har i efterhand tänkt att det kanske vore smartare att ha en Mini och sen en separat vanlig GPS. Tappar man sin 66i förlorar man både navigation och kommunikation. Men annars är jag så nöjd som man kan vara med en Garminprodukt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips