Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)?

Till påsk planerar jag vandra några etapper längs GR221 samt lite närliggande sträckor i Tramuntanabergen. Jag har Garmins topo-karta över området (ja hela Spanien) men jag tycker den är lite svår att planera efter, givet att de kartrutter jag har sett i t ex Anderssons “Vandra i bergen på Mallorca”, liksom utsatta på min egen “Tramuntura Central”-karta är ‘utritade’ på den traditionella papperskartan. Jag undrar därför om någon har koll på om man kan få tag på den digitalt för att t ex föra in den i Basecamp, som man kan göra med den svenska terrängkartan liksom fjällkartan. Någon som vet?
 
Du kan ju se om velomap.org har kartor som passar dig. De är ju främst avsedda för cykling men är väldigt detaljrika så kanske kan de fungera.
Själv använder jag dem tillsammans med Basecamp för cykling i Sverige, Finland och Norge.
 
Inte direkt svar på din fråga, men jag förstår inte varför det inte duger med kartappar i mobilen?
Jag har iPhone och sökte på GR221 och fann Hiking in Mallorca, vari man hittar massor av information om leden.
Följande kartappar (bland många andra) funkar bra söderut enligt min erfarenhet: Terra Map, Guru Maps, Mapy.cz. Websidan Waymarked Trails är också användbar.
 
Du kan ju se om velomap.org har kartor som passar dig. De är ju främst avsedda för cykling men är väldigt detaljrika så kanske kan de fungera.
Själv använder jag dem tillsammans med Basecamp för cykling i Sverige, Finland och Norge.
Tack, det finns ju också open street map som brukar vara mycket bra. Min fråga handlar dock i första hand om digitala versioner av "papperkartan", liknande denna skatt vad gäller svenska fjällkartan. Eller åtminstone en karta som är så lik papperskartan att det är enkelt att göra gpx-rutter utifrån dem.
 
Senast ändrad:
Inte direkt svar på din fråga, men jag förstår inte varför det inte duger med kartappar i mobilen?
Jag har iPhone och sökte på GR221 och fann Hiking in Mallorca, vari man hittar massor av information om leden.
Följande kartappar (bland många andra) funkar bra söderut enligt min erfarenhet: Terra Map, Guru Maps, Mapy.cz. Websidan Waymarked Trails är också användbar.

Det är ju ett toppenbra alternativ när man är på plats och vandrar, förstås, men det jag letar efter i första hand är kartor som underlättar planering av gpx-rutter. Basecamp, och säkerligen andra verktyg, låter mig enkelt göra rutter, och det är inte lika lätt att åstadkomma via iphone. Dessutom är grundproblemet även med t ex guru maps (som jag har och älskar) att få offlinetillgång till rätt karta. I detta fall ffa en digital version av "papperkartan."

Har du alltså fått Hiking in Mallorca-appen att funka? För mig snurrar den i princip bara, trots grym internetuppkoppling, och mina försök att hitta kartor som jag kan få offlinetillgång till har hittills inte lyckats av den anledningen.
 
Websidan Waymarked Trails är också användbar.
Wow tack, den hade jag inte koll på alls, och där finns det ser jag nu upplagda rutter för de områden jag är intresserad av att bara tanka ner. Kartan är jättefin också, och ser ut att ha många av de stigar jag saknade på garmins topo-karta utsatta. Jag har inte hunnit undersöka möjligheten att skapa egna tracks än, men det ska jag. Tack!
 
PS Jag hittade ingen ruttskaparfunktion på Waymarked Trails, men väl på denna effektiva site (BRouter.de). Den verkar baserad på samma OSM-karta och så länge leden var utsatt på den var det superenkelt att skapa och sedan ladda ner en rutt.
 
Jag kollade lite runt GPS-appar. Själv använder jag OutdoorActive, ej lika bra som gamla Viewranger. Nu använder jag min friluftsklocka numera.

Men jag ser att Topo GPS har digital och officiell spansk karta, kostar 49 kr.
Länk HÄR.

Mallorca är ju en del del av Spanien så jag räknar med att det finns även för Mallorca.
 
Har du alltså fått Hiking in Mallorca-appen att funka? För mig snurrar den i princip bara, trots grym internetuppkoppling, och mina försök att hitta kartor som jag kan få offlinetillgång till har hittills inte lyckats av den anledningen.
Nej, den snurrar bara för mig med. Kanske man måste vara på plats för att den ska funka?
Jag sökte och fann den på App Store i samband med att jag läste ditt inlägg. Tyckte den verkade vara perfekt för vandring på GR221. Laddade ner den efter ditt inlägg ovan och fann detsamma som du :confused:
 
Behöver du verkligen skapa rutter? Är det inte bara att följa beskrivningen och rutten som står i guideböckerna?
Undrade lite detsamma, fast jag nyttjar enbart de digitala kartornas led-/stigmarkeringar. Om/när man hoppar emellan leder/stigar så orienterar man som vanligt, vid behov med check på gps:en.
 
Behöver du verkligen skapa rutter? Är det inte bara att följa beskrivningen och rutten som står i guideböckerna?
Nävisst, man behöver inte, men i samband med mina senaste års fjällvandringar så har jag, när jag ändå planerat rutter, ritat ut den tänkte rutten och tagit ned den som gps, och det har faktiskt varit enormt skönt att ha den i bakgrunden. Sen blir det inte alltid så jag går i realiteten, av massvis med olika skäl (vadet funkade inte, tiden räckte inte till, något annat blev intressant), men det har verkligen varit skönt att ha de där rutterna att förhålla sig till. En trygg extragrej som gör att man kan slappna av lite mer som jag gillat, helt enkelt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Digitala kartor Norge Navigering 3
AndersRinaldo Utländska digitala kartor Navigering 4
clindh Norska digitala kartor 1:50 000? Navigering 1
x-treme Digitala kartor till Palm? Navigering 2
chuck Eniro satsat nu stort på digitala flygbilder Navigering 8
Berneflott Hjälp med det digitala steget Navigering 9
Digitala Fjallkartor Navigering 1
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.