Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort?

Orux verkar ha tagit bort stöd för att ha terräng- och fjäll-kartorna på androidmobilens SDkort. Externa kartor är borta som option och import verkar inte funka.

Jag önskar tips på ny app att använda, få gärna vara gratis och behöver inte så mycket finesser men är appen bra kan jag betala rimlig månads/årsavgift.

Men som sagt så ska den snurra på android (Samsung Galxa Xcover PRO) och kartorna ska kunna ligga på SD-kortet, dvs funka utan nätuppkoppling (inte kräva mobil/wifikoppling vid användning).

/Patrik
 
varför vill du ha externa kartor? det brukar ju gå att ladda ner de kartor man behöver på apparna för offline-användning. är hans så mycket mer detaljerade än tex sweden topo 1:50000?

Hans kartor gjorde att jag kunde ha hela sveriges 1:50000 Terrängkartan i mobilen i en fil samt hela svenska fjällkratan i en annan fil.

Och då filerna ändå är hyfsta stora så vill jag inte öda RAM på det utan ha det på SDkort.

Jag gillade så som det funkade innan men är inte främmande för lika bra eller bättre alternativ.

/Patrik
 
Locus maps använder jag till hans kartor. När jag skulle installera om det fungrrade det först inte. Sen kom jag på att jag hade lagt kartorna i fel mapp.
 
Locus maps använder jag till hans kartor. När jag skulle installera om det fungrrade det först inte. Sen kom jag på att jag hade lagt kartorna i fel mapp.

Kan man inte välja var koertorna ligger i appen, dvs peka ut folder/fil?

Låter lite förra årtusendet att hårdkoda sökvägen till var filerna ska ligga.

/Patrik
 
Kan man inte välja var koertorna ligger i appen, dvs peka ut folder/fil?

Låter lite förra årtusendet att hårdkoda sökvägen till var filerna ska ligga.

/Patrik
Du kan ställa in var kartorna skall sökas (Inställningar, Diverse, Standardmappar) men i senaste versionen av Android så tillåter inte Android att du "egenanpassar".
 
På min samsung har jag nu gratis locus (ej inloggad) och klickar Meny (3 streck i nere väsntra hörnet) -> Karthanterare -> Offline och det står tomt än så länge. trycker plus och väljer jag externa kartor så supportas det inte längre och hänvisar till Importera. Trycker plus och importera karta: Välejr enehtens lagringsutrymme och stegar mig där fram till jag har kartfiler och väljer en kartfil som slutar på .db. Är det rätt eller ska det vara i något annat format? För inget annat händer än att telefonen inte svarar på knapptryck i några sekunder men inga tillgängliga offlenkartor. Någon gång undrar mobilen om jag ska stänga appen eller vänta - valde vänta men inget annat resultat.
Gör jag något fel?
Måste jag vara inloggad?
Måste jag ha betalversion av Locus? Vilken nivå i så fall? Vad jag läste så stod inget om offline i på någon av "betalnivåerna".

/Patrik
 
Som jag uppfattar din bekrivning så gör du helt rätt. Filer med ändelsen .sqlitedb fungerar men dom med ändelsen .db verkar inte längre accepteras av Locus. Dom med .db är från början avsedda för Orux men har tidigare gått bra att köra i Locus.

Du kan inte byta till lagring på SD-kort om du har Android 11. Där tillåts bara den folder som ligger i utvecklarens ursprungliga installationsfil

Hoppas någon med faktakunskaper kan hjälpa till- jag har ställt en fråga på Locus support men inte fått svar ännu eftersom jag inte heller kan ladda in dom!



(Örnsätrarns/Bengt Nolängs Topografiska karta är dessvärre i Oruxformat)
 
Nu har jag fått veta hur man kan flytta Örnsätrarns Orux-filer så att man kan ladda in dom i Locus när man har Android 11. Det går inte att flytta dom internt med hjälp av Locus. Jag stängde ner Locus och använde en browser som heter Solid Explorer - den kan köra över en del av Androids spärrar. Först laddade jag ner dom 2 filerna som ingår i Örnsätrarns Topografiska karta till Download-mappen. Sedan kopierade jag filerna och gick till mappen Android/data/menion.android.locus/files/Locus/maps och klistrade in dom. Sedan startade jag Locus (version 4.11.1) och då fanns kartoran där.
När man öppnar Android/ data så får man rulla långt ner för att hitta menion.android.locus.

Det är helt klart så att kartorna måste ligga i den mappen -man kan inte längre välja var Locus skall förvara kartorna pga. Androids restriktioner. Det förefaller som man medvetet styr kunderna till att skaffa nya mobiler med jättestort internminne i stället för att ha ett extra SD-kort.
 
Jag vill minnas att man i Oruxmaps kan redigera nån konfigurationsfil för att kunna ha kartorna på SD-kortet (men jag tror också mobilen måste vara rootad för Android har skruvat åt reglerna för hur appar kommer åt SD-kortet tyvärr).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maua Ersättare till Garmin 60CS på väg! Navigering 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...