Gillar att ha kartapp i mobilen när jag frilufsar (vandrar, jagar, paddlar, åker skridskor). Tycker Calazos kartor är kanon och betalar gärna den i sammanhanget lilla summan de kostar. Nu ska familjen tåga i europa i sommar och det kommer bli en del vandring i alperna. Nån som har tips på bra kartapp för italienska och schweiziska alperna?
Det är ju antagligen rätt lättnavigerad vandring jämförelsevis men ändå, kul att se hur långt man kommit och barnen tycker det är kul att följa pricken. Önskar att det fungerar att ladda ned kartorna i förväg då jag hört att mobildata i Schweiz kostar en slant. Ska fungera med iphone.
 
Personligen har jag använt Locus Map och gratis offlinekartor i Schweiz efter tips här på forumet från Fjällkjell vilket är bra för android. https://www.utsidan.se/forum/threads/tips-och-trix-locus-map-hoesten-2022.94037/post-891255

För iPhone kanske du kan prova https://www.swisstopo.admin.ch/en/maps-data-online/maps-geodata-online/swisstopo-app.html

I Italien verkar det vara lite knepigare att få tag i bra och gratis topokartor offline än i Schweiz. Borde finnas kommersiella digitala kartor men det har jag inte undersökt.

Thure
 
Senast ändrad:
Bra off-line kartor (iOS): Hiking Map (för Schweiz). Terra Map (3 gratis kartrutor; funkar mycket bra i södra Europa).
Jag upptäckte förra månaden att Telenor (som jag har haft sedan i vintras) har samma "mobildataregler" i Schweitz som hemma (och övriga EU). Så värt att kolla om du faktiskt kan vara online till en rimlig kostnad, och i sådant fall så är ju utbudet av kartor nästan väl stort :)
 
Guru Maps - generell app som funkar i hela världen. Enklare att lära sig en app än 10 olika...
Den verkar ju riktigt bra, så jag ska testa gratisnedladdningar ett tag framöver.
Ett minus dock: Det ges inga namn på lederna (inte i Portugal iaf). Det tycker jag att t.ex. onlineappen Waymarked Trails gör på ett riktigt bra sätt (iaf inom de områden jag testat/känner till)
 
Den verkar ju riktigt bra, så jag ska testa gratisnedladdningar ett tag framöver.
Ett minus dock: Det ges inga namn på lederna (inte i Portugal iaf). Det tycker jag att t.ex. onlineappen Waymarked Trails gör på ett riktigt bra sätt (iaf inom de områden jag testat/känner till)
Den bygger på OpenStreetMap - så samma info bör finnas i de kartor jag länkat till.
 
Hemkommen från alperna i Schweiz och Italien. Blev Guru Maps men inte offline. Betalade 295 för 5gb surf för besök i Europeiska länder som inte är med i EU. Lika bra så vi kunde kolla tidningar, väder, sociala medier osv. Då fick jag ju även till gps-pluppen med aktuell position på kartan vilket mig veterligen inte går med iphone med mobildata avslagen. Eller?
Hur som, appen var ok. Likvärdig med den jag hade i Suunto-appen.
 
Fö kan jag rekommendera en vandring till Doldendornhütte ovanför Kandersteg. Hemsida
Ett litet vandrarhem på 1915m höjd men med mycket generöst mat- och dryckesutbud. Man kan få trerättersmiddag, frukost och öl i både sejdel eller glasflaska. Mat och dryck tar sig nämligen upp via en linbana. Sovmässigt är det dock i standard med en fjällstuga.

Vi kom till Kandersteg trötta då jag råkat dricka koffeinfritt kaffe till frukost och fått störd nattsömn då det var andra natten i rad med konsert på det lilla torget i den noritalienska byn vi bodde vid.
Min fru som skötte navigeringen till att börja med hade bara kollat google maps och där stod det att det skulle ta 50 minuter och gå. Tur att vi inte föjde den vägen kan jag säga.. På den knappa timmen skulle vi lyckas ta oss drygt 740 höjdmeter. Inte heller de skyltar som angav att det skulle ta 2.20h stämde för oss. Kanske hade stämt om man småjoggat men det var rejält brant terräng så då ska man vara vältränad. För oss tog det åtminstone det dubbla och mer därtill om man räknar in pauser. När vi inte kommit i mål trots att vi passerat 3h var det väldigt skönt att ha appen och se att vi iaf var på rätt väg. (y)
Väl framme blev det öl med handtag och alpspa (bad i fjällbäck).🍺🛀
2023-07-16 08.59.44 (kopia).jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.