Eniro satsat nu stort på digitala flygbilder

Fattas en del?

Antingen så är man inte klara än att konvertera Lantmäteriets ortofoton till det egna systemet, eller också är vi som bor på landsbygden mindre viktiga


Eniro (zoomnivå 7):

eniro_orto.jpg



Originalet (visserligen i något förstörande jpeg):

original_orto.jpg
 
Njae, var du inte litet väl snabb nu?

Jag sade inte att det ser lika risigt ut över hela landet. Stockholms slott ser t.ex. ut så här.

Eniro (zoomnivå 9):

slottet.jpg
 
...och för att jämföra äpplen med äpplen och inte något annat kommer samma område som i Google-bilden ovan:

Eniro (zoomnivå 9):

vandrare.jpg


Vad jag kan se skiljer bilderna i följande avseenden:
- Skuggorna är längre i Google-bilden.
- Jag kan ha fel, men det tycks som om Eniro-bilden är färskare.
[Ändrat av tobbedj 2006-03-21 kl 20:54]
 
Konstig prioritering

OK. "Konstigt" bara att både Eniro och Google earth prioriterar Glumslöv men dissar Uppsala (som har lika kass upplösning som landet-bilden du visade ovan). Google går snabbare än Eniro och har möjlighet att lägga in vägar, men sökfunktionen är sämre. Var får Eniro bilderna ifrån, i digitala kartbiblioteket är ju Uppslalabilderna bra?

Här är slottet från Google. Set något sämre ut än Eniro.

Bildlänk

På jobbet har vi en några gamla kontaktkopior på flygfoton över slottet, där ser man gevärsställen på slottsgården, men det skulle ta nog ta lite bandbredd att lägga ut på digitala kartbiblioteket.
 
Som jag ser det är det bästa med Eniros kartor att de ger bättre skärpa där Google Earth har dålig upplösning. Inne i Stockholm verkar det ju relativt likvärdigt. Dessutom är det lätt att hitta bilderna, eftersom man kan adressöka. Att man kan hitta lite bättre kvalitet på lantmäteriet (stämmer det?) är ju bra, men blir lite bökigare.

Ett bra, och ffa roligt, komplement!

Enligt Eniro så kommer det bättre upplösning norr om Stockholm så småningom.
 
svekke; sa:
Enligt Eniro så kommer det bättre upplösning norr om Stockholm så småningom.

Hur blir det väster om Stockholm, t.ex. Örebro. Antar att större delen av Sverige är i samma dåliga upplösning. Kul för Kungen att han kan få se sin villa uppifrån i bra upplösning. :)

Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.