Skriva ut kartor från ex eniro i större format.

Jag är ute efter att hitta en hemsida där jag, helt enkelt, kan ta ett valt område och skriva ut.
Jag har tillgång till A1 skrivare på jobbet så formatet är det inga problem med.

Men om jag väljer att skiva ut från ex eniro så tar den bara ett "litet" område i taget.
Jag har hållt på att ta dessa "små" format och klippt in i Word för att få till en större karta.
Men det är, rent ut sagt, ett jävla jobb.

Vad jag egentligen är ute efter är "ås-ås leden" på Skåneleden.

Det måste finnas ett enklare sätt! Eller?

//Peter
 
Jag har hört påståendet

att någon löst detta via någon sorts makro. Tveksamt hur lagligt det skulle vara.

Du kanske har någon kamrat som har lantmäteriets topgraf-CD?

Annars så är länsstyrelsernas kartservice rätt bra.

http://www.gis.lst.se/lanskartor/

Google Maps är också bra.

Thure
 
Visst är det upphovsrätt på kartmaterial.

Men det finns också undantag för det som kallas "eget bruk", det vill säga att du skriver ut (eller mångfaldigar på annat sätt) och inte sprider vidare. En bild på väggen hemma eller en karta i ryggsäcken till exempel.

Tre villkor skall vara uppfyllda:

1. Materialet skall vara offentliggjort. Det kan man lugnt säga att Eniros kartor är.
2. Materialet skall vara "lovligt". Du kan alltså inte skriva ut en karta som kommit till utan tillstånd (typ en kopia av en kopia). Men det kan man lugnt säga att kartorna på Eniro har.
3. Du får bara kopiera i begränsad omfattning. Ental säger lagförarbetet till den senaste (2005) varianten av upphovsrättslagen. Ental = max nio stycken alltså.

Jag tar skärmdump av de kartor/satelittfotografier jag önskar och sparar om dem i Photoshop.

Jag kan tillägga att jag har Friluftskartan pro och köper även papperskartor men mina Enirokartor används för "slit och släng".
 
Visst är det upphovsrätt på kartmaterial.

Men det finns också undantag för det som kallas "eget bruk", det vill säga att du skriver ut (eller mångfaldigar på annat sätt) och inte sprider vidare. En bild på väggen hemma eller en karta i ryggsäcken till exempel.

Observera att jag skrev att det är svårt, inte att man inte får.

Jag menade alltså att eftersom materialet är upphovsrättsskyddat så gör de som äger rättigheterna så mycket de kan för att folk inte ska kunna kopiera det gratis.


Jag ställer mig också lite tveksam till om det verkligen räknas som "eget bruk" om man kopierar nån annans karta. Men i såna fall är det väl bara att gå in i en kartbutik med sin bärbara dator och scanner och scanna det kartutsnitt man vill ha?
 
...i såna fall är det väl bara att gå in i en kartbutik med sin bärbara dator och scanner och scanna det kartutsnitt man vill ha?
Det är precis så jag brukar göra. Ett nedrans tjafsande brukar det bli men då drar jag bara fram mitt tentaresutat (alla rätt) från immaterialrättskursen så tystnar de i butiken. Och tar fram en stol och en latte åt mig...

Haha.

Nja, om butiken tillåter dig tror jag inte det finns några hinder för dig att göra så.
Men jag vill inte säga för mycket. Jag har inte specialstuderat rättigheter för kartmaterial utan min kunskap ligger mer inom fotografi och liknande verk.

Och en sak är värt att minnas, det har aldrig varit tillåtet att göra kopior åt någon annan, det är det kopieringsbutiker torskar på.
 
Och en sak är värt att minnas, det har aldrig varit tillåtet att göra kopior åt någon annan, det är det kopieringsbutiker torskar på.

Men är det tillåtet att låta nån annan kopiera ett exemplar som man äger då? I såna fall vore ju fildelning lagligt så länge man bara delade ut filer som man själv har köpt.
 
Fildelning är i sig inte olagligt.

Vi fildelar massor med filer dagligen (Ok, kanske inte alla men väldigt många gör det) via jobbets nätverk, FaceBook och liknande.

Däremot är det olagligt att sprida andras verk utan tillstånd.

Jag tänker faktiskt inte lägga så väldigt mycket tid på denna tråd men det finns en del bra material om rättigheter.
Börja med denna:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/07/29/96c6bfb1.pdf
 
Inte så klart ...

Vem kopierar sin egen karta förresten? Klart det måste vara någon annans karta , annars är det väl ingen idé att kopiera den.
Det finns flera skäl till att vilja kopiera saker man äger. Säkerhetskopiering eller att man vill ha produkten i ett annat format eller på ett annat media är de första anledningarna som jag kommer på.
 
Fildelning är i sig inte olagligt.

Det skrev jag inte heller, jag skrev att det vore lagligt så länge man delar ut filer som man själv har köpt. Men mig veterligen är det olagligt att dela ut filer trots att man har köpt dem (eftersom spridningen då inte sker till en mindre krets utan till allmänheten).

Det är med andra ord olagligt att fildela ut material utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Och då förstår jag inte hur det kan vara tillåtet att låta andra fritt kopiera materialet på andra sätt, det är ju lika mycket framställning av nya exemplar som fildelning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
sm5jyp Skriva ut kartor med bläckstråleskrivare Navigering 13
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
rydde skriva ut karta Navigering 3
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.