Garmin Etrex / Kartor

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för ditt svar , trodde att det bara var att föra över till min Etrex och öppna.
Får fundera vidare på detta.
Ha en bra dag.

Tack Bertil , efter ditt inlägg förstod jag att det fanns hopp.
Det fungerar nu men den kan endast visa en karta , samt att den verkar långsam.
Tack för hjälpen.

Någon som lyckats föra över Terrängkartan till en Etrex i vektorformat?

Är tämligen knöligt men jag gjorde i korthet så här utgående från shape-filerna från Lantmäteriet:

1 - Ändra kartdatum från SWEREF99 till WGS84 med OGR2GUI64
2 - Editera dbf-fierna för de lager man vill ha med så att record layout blir som Garmins program Mapsource Product Creator (MPC) vill ha det. Fälten skall heta "name" och "grmn_type"
3 - Många inställningar i MPC för att mappa önskade linjetyper mm till nycklar i MPC.
4 - MPC genererar en färdig gmapsupp.img och även en installation till PC om man vill.

Men... blir oerhört mycket jobb att editera dbf mm för alla lager så jag gjorde en "workaround" genom att bara generera en ny karta för det som sannolikt ändrats jämfört med FriPro v4.
Jag valde lagren för vägar, stigar och lite mer och gjorde en transparent karta med de "nya" lagren. Med TYPviewer gjorde jag de lagren /detaljerna osynliga i FriPro och slog sedan ihop de två kartorna med GMapTool.
Funkar bra och nu har jag en "ny" FriPro med aktuella vägar mm över mitt distrikt. En vektorkarta är ju mycket tydligare och zoomar bättre är en raster som ju bara är en bild.

Har utelämnat en massa detaljer i processen och det här är inget att ge sig på om man inte jobbat med verktygen förut och har mycket tid och även en hel del cpu-tid...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips