Egna kartor till Garmin

Har hittat ett program som automatiskt skapar kartor för Garmin. Använder det till min Oregon 450, men det bör fungera till andra modeller också. Man behöver en karta som är geo-refererad som grund.

http://www.qlandkarte.org/

Programmet är gratis och skapar en KMZ-fil över det valda området. Max 100 rutor 1024x12024.
 
Senast ändrad:
Hur stort är 100 rutor då om man tar en detaljrik karta ?
Och hur vet jag att kartan är av rätt typ?

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
 
Nyare GarminGPSer

har en funktion som heter Custom Maps som importerar georefererade rasterkartor. Nån zoomfunktion fås inte automatiskt annat än så att pixlarna förstoras så detta har IMHO begränsad relevans.

Det man vill ha i en GarminGPS är en vektoriserad karta eller i varje fall en kartapplikation med successivt mera information när man zoomar in. Det går förmodligen att med avancerade program åstadkomma en egenproducerad Garminkarta med sådan inzoomningsfunktionalitet och jag har sett en YouTubefilm som visar på en sån möjlighet.

Använd sökfunktionen för garmin custom maps.

Thure
 
Trevligt ska jag prova. Tycker hitta .ses kartor är suveräna att se på :) kanske går att bygga nåt av. Ingen som har fördiga kartor att dela med av ?

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
 
Nån som vet hur man gör en karta till garmin zumo, men den länken ovan och fått det att funka ??
Lyckats skapa en .kmz file som går att öppna i google earth men inte i gps.
och en .okm fil över samma område.

men sen hur och vart dom ska i gpsn ? eller måste garmin ha nåt annat format för att läsa kartorna ?
 
Tyvärr så har de rört ihop det lite i guiden. När det står "okm" så ska det stå "kmz" och tvärtom och sista steget är inte rätt.

Kartan som ska vara i KMZ-format ska ligga i:
/Garmin/CustomMaps/

På antingen enheten eller på minneskortet. Skapa katalogen om den inte finns.

Här är Garmins egna instgruktion:
http://www.garmin.com/us/products/onthetrail/custommaps#fragment-2

Sedan har jag ingen aning om Custom Maps funkar i Zumo.
 
Vá häftigt!

Jag går in på Google earth och letar upp stället jag vill cykla runt i. Använder skärmklippverktyget och klistrar direkt in klippet i Paint där jag sedan gör eventuella försköningar, till exempel ta bort Googlemärket, och sparar filen som JPG. Sedan med samma bild fortfarande öppen i Google earth följer jag instruktionerna på http://www.garmin.com/us/products/onthetrail/custommaps#fragment-2.
Satellitbilder från 2 kilometers höjd tycker jag blir lagom tydlig för en friluftskarta.
Allt det där har ni väl redan listat ut och tänker "kom med något nytt" men jag har roat mig ombord på skutan med att sitta upp sena kvällar och gjort kartor över utvalde delar av Korea, Japan och USA. Peking, där jag skall fira jul, blir nästa projekt.

Ha det så kul!
Steen
 
Nu har jag gjort egna bilder som jag lagt in på rätt plats med hjälp av google
Men när jag slår på GPS säger den att bilderna är för stora.... dom är på ca 300 till 500 kB. Vad är felet??
 
Hej!
Det var mysko, själv har jag lagt in KMZ-filer på 3000 kB.
Själv har jag ett annat problem, GPS:n tar bara godtyckligt emot hemmatillverkade kartor. Har försökt fiffla med både ritordningen, namn och att göra flera småkartor av samma område genom att dela upp bilden (JPG-filen) till flera mindre områden och därefter göra nya kartor i Google earth. Inga problem hade jag med Stockholms station och Lidingö men Göteborgs station och Öckerö har jag kämpat med i flera dagar nu. Jag har provat med att utelämna "å", "ä", och "ö". Är Göteborg ett militärt område som Google earth på något sätt hindrar folk att lägga in satellitbilder på i en GPS ? Jag har haft liknande problem med några områden i USA. Har ni någon idé om detta?

Jag har dock löst varför en hemmagjord karta i Google earth helt plötsligt markeras med ett rött kryss. Det är om jag har flyttat eller ändrat namnet på bilden (JPG-filen) som jag använt till att skapa kartan.
Ha en god fortsättning på det nya året!
 
Själv har jag ett annat problem, GPS:n tar bara godtyckligt emot hemmatillverkade kartor. Har försökt fiffla med både ritordningen, namn och att göra flera småkartor av samma område genom att dela upp bilden (JPG-filen) till flera mindre områden och därefter göra nya kartor i Google earth. Inga problem hade jag med Stockholms station och Lidingö men Göteborgs station och Öckerö har jag kämpat med i flera dagar nu. Jag har provat med att utelämna "å", "ä", och "ö". Är Göteborg ett militärt område som Google earth på något sätt hindrar folk att lägga in satellitbilder på i en GPS ? Jag har haft liknande problem med några områden i USA. Har ni någon idé om detta?
Låter inte sannolikt att det beror på var kartan finns. Är Google Earth en gemensam nämnare så är det mer troligt att det är den som gör en KMZ som Garmins mjukvara inte förstår.

Testa att använda OkMap för att göra KMZ:an.
http://www.okmap.org/en/okmapDesktopFeatures.aspx
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy longlegs Göra egna kartor till garmin... Navigering 1
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
NickeX Egna objekt och kartor till gps:n Navigering 1
cessna Egna kartor från OziExplorer till Garmin 60CS? Navigering 2
jonasolof Egna kartor till Garmin GPS via SendMap alt Mapsource Navigering 3
wellington Göra egna kartor till Vista Navigering 1
Björnis Skapa egna kartor till Garmin GPS! Navigering 0
has28 Göra egna kartor till Vista. Navigering 7
ajn Egna kartor i IPhone Navigering 4
niking Egna kartor i Oregon - kan ej läsa progressive JPEG Navigering 1
aktiv-jägare Egna kartor i Garmin astro Navigering 1
hoxel Göra egna kartor (GARMIN) Navigering 14
tomassan Göra egna kartor Navigering 17
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
sotter Egna kartor i Garmin GPS? Navigering 13
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
Roni egna kartor i pda Navigering 20
Bertil Skapa egna kartor för Garmin GPS Navigering 1
stavik Egna kartor i Etrex? Navigering 1
has28 Egna kartor. Navigering 0
lod Egna kartor i Vistan?? Navigering 5
Brune Hur lägga till egna bilder till Googlemap? Navigering 2
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
NAB Egna djupkartor Navigering 5
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
gundj Hur skapar man egna POI? Navigering 3
BjörnH Rita egna sympoler (Garmin) Navigering 10
Pellebjo Egna POI i 60CSx? Navigering 1
tore68 GPSmap76 Egna Sjökort Vänern Navigering 1
Store Färdiga eller egna namndatabaser i OziExplorer Navigering 4
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...