"Kung" på Nolängs kartor?

Söker ihärdigt efter användbara topo-kartor till nya Garmin Zumo XT Det som funkat på tidigare modeller 278, 276cx m.fl med egna typfiler gör inte det på Zumo xt. Synskärpan avtar med åren och har provat både otypade FPv4 och FPv6 men det liknar mest en grön sörja över kartan
Har kollat på en norsk köpekarta men den var ung. lika dålig som Garmins otypade FP

Har kikat lite på Nolängs kartor som skulle kunna vara en nödlösning? men lyckas inte få in den i Zumon
Tar hem en kartfil .zip packar upp den får en fil .kmz koperar den till zumon "custom map" bocka i "egna kartor" i zumon men inga såna kartor finns i zumon
Vad jag sett annorstädes så ska Nolängs kartor lira med Zumo xt
Hjälp mottages för något fel gör jag antagligen
Bifogar ett par bilder så förstår ni min frustration över garmins sätt att förstöra lantmäteriets kartdata
 

Bilagor

  • ori typfil Jäckvik.jpg
    ori typfil Jäckvik.jpg
    291.1 KB · Visningar: 380
  • Jäckvik omtypad.jpg
    Jäckvik omtypad.jpg
    926.1 KB · Visningar: 352
Senast ändrad:
Svarar själv
Av någon märklig anl. så låg mappen "Custommap" på fel ställe i zumon, när den kom rätt så fick jag kartor oxå, fast det blev en besvikelse för mitt vidkommande, ett oräkneligt antal kartfiler för en kartsnutt
 
Har både v4 och v6 typat precis som jag vill ha det, kolla mina klipp högst upp i tråden, problemet är "fullt med svodommar" Zumo xt som vägrar ta emot en omtypad karta, det som tidigare funkat i alla de garmin jag ägt
Det har ingen betydelse om det är en fullt lagligt köpt FP så vägrar Zumon att ta emot den omtypad
Med benäget bistånd har jag lyckats få in CNE kartor 2021 omtypade, inbillar mig att CNE kartor får man i format .gmap och kan behandla dom i mapsource och kommer åt typfilen därifrån FP kartorna får man i .img. har förstås provar med javawas typchanger men det går inte heller

Håller med dig om FPv4 den har alla stf-stugor i fjällen vid namn tex
 
Zumo XT har ett annat operativsystem än de andra Garmin gpsmodellerna, det är linuxbaserat medan de andra har Garmins proprietära operativ. Det medför att de många "verktyg" som finns för att hantera kartorna och få dem att se vettiga ut inte fungerar för Zumo XT. En karta som köpts som nedladdning på datorn verkar gå att typa om men en karta på sd-kort är det risk att det inte fungerar. Så en viss varning för Zumo XT, synd då skärmen är väldigt bra!
Ibland undrar jag om dom som gör kartor aldrig använder kartorna själva, dom är ju ofta nästan oläsbara utan omtypning. En gps sitter ju ofta på en mountainbike eller mc och där vill man ha maximal tydlighet.
 
I korthet är det ung så här, det går att använda typfiler som tidigare men Garmin har höjt ribban rejält
Köp karta, lägg in kartan i Mapsource vilket kräver en unlock-fil, ta in kartan till en typeditor tex. typwiz och sedan ungefär som förut frånsett att det behövs kraftiga förändringar på tex höjdkurvor
Utan typning gick det inte att se några höjdlinjer alls och för en skoternörd är det mycket viktigt
Utan hjälp från en bekant har jag inte lyckats lösa detta utan jag var på väg att sälja min nya Zumo XT pga den otroligt dåliga visningen av topokartor
Fakta enl. mig är ZXT + otypade FPv4/v6 = Helt värdelös
ZXt + omtypade topokartor = riktigt bra samt en mycket ljusstark skärm bla
 

Bilagor

  • sandviken1.jpg
    sandviken1.jpg
    278.8 KB · Visningar: 245
I korthet är det ung så här, det går att använda typfiler som tidigare men Garmin har höjt ribban rejält
Köp karta, lägg in kartan i Mapsource vilket kräver en unlock-fil, ta in kartan till en typeditor tex. typwiz och sedan ungefär som förut frånsett att det behövs kraftiga förändringar på tex höjdkurvor
Utan typning gick det inte att se några höjdlinjer alls och för en skoternörd är det mycket viktigt
Utan hjälp från en bekant har jag inte lyckats lösa detta utan jag var på väg att sälja min nya Zumo XT pga den otroligt dåliga visningen av topokartor
Fakta enl. mig är ZXT + otypade FPv4/v6 = Helt värdelös
ZXt + omtypade topokartor = riktigt bra samt en mycket ljusstark skärm bla

Låter oroväckande om Garmin försöker sabotera möjligheterna att få kartor som man själv vill.
Färger med mera visas inte samma beroende på vilken navigator man har så.....

Mapsource? Du menar väl Basecamp?

I Basecamps senaste uppdatering står det följande....

Ändringar gjorda från version 4.7.1 till 4.7.2:
  • Fixat problem med routningsfel i Zumo XT
  • Fixat kartvisningsproblem på Zumo XT
  • Återaktivera Yelp-sökning
  • Olika stabilitets- och buggfixar
  • FourSquare- och Parkopedia-produkter visas nu i BaseCamp som förinstallerade kartor på specifika enheter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.