Spara ström på Garmin Oregon 650t?

Halloj forum. Jag har en ny fin Oregon 650t men batterierna tar slut som smör i solsken. Från fullt till nada på en natt.

Frågor:
1. Drar den ström även om jag stänger GPS:en den eller har jag gjort fel och bara stängt av skärmen?

2. Bör jag ta ut batterierna när den inte används på nån dag, för att spara eller räcker det att stänga av rätt?

3.Vilka funktioner är det smart att stänga av för att spara ström? Använder den mest som karta, går t.ex. inte med kompass.

Tacksam för svar, GPS-nybörjande skåning.
 
Jag funderar lite på vad du har för batterier i din Oregon 650t. Olika batterityper har nämligen olika urladdningskurvor och man kan själv ställa in vilken batterityp man använder för att få fram bästa bedömning av hur mycket kräm som finns kvar i batterierna.

Jag tycker mig också märka att med välanvända men fulladdade NiMH-batterier kan min Oregon 550t varna i förtid att batterierna håller på att ta slut, trots att de kan funka i ytterligare några timmar till på full belysning.

Så, knäckefrågan är ju om batterierna verkligen tar slut, eller om det bara är mottagarens batteristaplar som visar lågt?

En viktig strömtjuv är skärmbelysningen. Är den konstant påslagen på full effekt så förkortas batteritiden avsevärt. Belysningens styra går att ställa in på 650t. Dessutom finns det en belysningstimer som med fördel kan aktiveras vid t.ex. vandring. Dock är belysningtimern mindre lyckad vid t.ex. cykling (både väg och terräng), anser jag.
/Niklas
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har inte en 650t själv men en kompis har en och han tycker att det medföljande laddningsbara batteriet håller sämre än andra laddningsbara.
 
Min 650t drar i princip ingenting när den är avstängd. Däremot så fort jag börjar använda den så droppar batterimätaren snabbt från fullt till halvfullt. Där stannar den sen kvar väldigt länge så det verkar vara något problem med hur batterimätaren är utformad.

Har du ställt in rätt sorts batterier i inställningarna? Om du har uppladdningsbara NiMH-batterier måste det vara inställt för att batterimätaren skall visa rätt.

Prova med vanliga batterier och se om det är samma problem med dem (glöm inte att ställa om i inställningarna till vanliga batterier också).

Fortsätter problemen tycker jag du skall kontakta Garmin Support för hjälp med felsökning.
 
GPS-mottagare drar ström när de arbetar även om skärmen är släckt, du måste stänga av även den delen och inte enbart skärmen om du skall spara batterier - med nackdelen att det tar ett antal minuter innan den visar rätt position igen efter påslag - så det blir att bestämma sig och att låta GPS-mottagaren vara på när man bor i tält är nog att slösa på batterier i onödan.


Batterimätarna av enklare typ (dvs. inte avancerade saker som mäter Wh eller mAh som man kan se i laptop) mäter på spänningen och NiMh har egenskapen att vid fulladdat så kanske vilospänningen ligger runt 1.35 -1.4 Volt/cell - (ger full markering). När man börja använda apparaten och det drar ström så sjunker spänningen inom ganska kort tid från 1.35 Volt till runt 1.2 Volt (batterimätaren visar snart halv) vilket sedan hålls stabilt runt 80 procent av batteriets kapacitet dvs. spänningen är samma och ändrar sig väldigt lite från 85% till 5% av batteriets laddningsstatus och därefter så sjunker spänningen väldigt fort och på nya NiMh-batterier så kan det hamna om sekunder från sista markeringen försvann i batterimätaren till det stannar helt. Välanvända batterier så kan det vara lite 'rundare' i urladdningskurvan och ger mer förvarning att det tar stopp -nu- och det beror på att de har högre inre resistans beroende av användningen och åldern.

Kort sagt så är det NiMh-batteriets naturliga egenskap och det har i alla tider varit mycket svårt att bedöma en NiMh/NiCd laddstatus genom att mäta på polspänningen både under förbrukning och vila.

Både blybatterier och LiIon så kan man hyffsat bedöma hur mycket kapacitet det är kvar baserat på polspänning under vila eller under urladdning (så gör tex telefoner och ofta har de colomb-mätare och vet exakt hur många mAh som dragits ur batteriet) - men så icke när det gäller NiMh-batterier och skall man vara säker på att NiMh är laddade - så är det just genom att ladda dem och om de blir varma på kort tid (<= 20 minuter vid 700 mA laddström och blir > 40 grader C) så var de troligen redan nära fulladdade. Att gå på polspänningen är väldigt vanskligt om de inte just är nyligen toppladdade.

Med andra ord när man har med sig batterier så gäller det att hålla reda på vilka batterier som är laddade och urladdade tex, genom att lägga dessa med bestämt olika håll i batteriförvaringsasken eller vad man använder..
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips