Fråga ang. Garmin Montana 650T

Hej!

***
Jag hade förut en Garmin Etrex Vista HCX som dessvärre pajade en gång i tiden.

Men den kunde användas samtidigt som man hade en extern strömkälla som t.ex. solcellsbatterier eller via elkabel vilket var bra.


***
Med min nya Montana 650T så är GPS:en obrukbar samtidigt som man kopplar den till en extern strömkälla. Jag har laddningsbart litiumbatteri som följde med vid inköpet (vid inköpet följde även USB-kabel med).

När man har extern strömkälla som t.ex. elström via eluttaget, USB-sladd till datorn eller solcellsbatteri, så det enda som syns på GPS:en är en batterisymbol men den går ej att använda.


Jag har frågat Garmins svenska support men av dem fick jag inte ett vettigt svar och deras svenska var väl inte den bästa heller.


Så nu frågar jag er, hur kan man använda Montana 650T samtidigt som man har en extern strömkälla förutom batteriet?
--- (Om det fungerade på Etrex Vista HCX som är betydligt äldre, så borde det fungera på denna mycket nyare produtken Montana 650T också, För nyare saker borde ju inte få sämre funktioner än äldre produkter)


Med vänliga hälsningar Alexander T !!
 
Har du prövat med en annan kabel? Det kan finnas en extra ledare på laddkabeln som gör att gpsen går in i laddläge, medan en annan kabel som saknar denna ledare fungerar annorlunda.

Har du testat med vanliga batterier? Det kan ju vara så att Li-Ion-batteriet (som kan laddas via gpsen) säger åt gpsen att gå in i laddläge.
 
Min gamla Garmin Nuvi gick i fel läge om jag körde med en icke-Garmin kabel. Det gick att lösa genom att temporärt dra ut kabeln igen och sedan i en gång till. Har du provat med Garmins originalkabel?
 
Har testat med kablar

Hej!


Jag har testat min GPS med både Garmin-kabel (vit remsa på kabeln med texten "Garmin" som följde med min Etrex VIsta) och den som följde med min Montana 650T står det inget om Garmin på själva sladden.

Resultatet blir densamma (skrev fel i mitt första inlägg tyvärr), d.v.s. en USB-symbol visas på displayen, och inte en batterisymbol.


En anledning till att jag vill att detta skall fungera, rör att när jag ska resa långt som t.ex. på en kryssning så kanske inte batteriet räcker i 24-36h beroende på kryssningens längd. Då vill jag ha GPS:en aktiv med hjälp av extern strömkälla så att den ändå kan rita ut en linje över hur man färdas.

Jag provade en gång när jag åkte bil, utan extern strömkälla ritade den ut färdvägen och sedan när jag kopplade in den till ett solcellsbatteri så ritades inte linjen ut under den tiden vilket jag tyckte var mycket störigt.


MVH at1981 !!
 
Har oxå en Montana 650t och tror att du kan inte ha datakabeln som strömkälla för den laddar inte alls då,vet inte hur den beter sig med väggladdaren..

Tror du måste köpa Montanas egna bilfäste/hållare som strömkälla och då får du även röstnavigation till din 650 då bilhållaren har högtalare.. tittar du på ena långsidan så har du massa kontaktytor el vad man nu kallar det för strömkälla så det är bara och köpa en hållare för 800kr

http://www.outdoorexperten.se/p-17054-garmin-montana-bilfriktionsfste-med-ciggadapter.aspx
 
Finns även MC och Marin fäste till montana men då är det igen ciggkontakt på kabeln utan den får kopplas direkt till batteri el liknande..
 
Jag har en Montana 600 och navigation mm. fungerar som vanligt om jag har den påslagen när jag ansluter vägguttagsladdaren. Däremot går den över i USB-läget om jag ansluter den med USB till datorn i stället (oavsett om jag har Garmins sladd eller någon annan USB-sladd). Fick den för övrigt utbytt för ett par veckor sedan när touchskärmen slutat sätta mina knapptryckningar där jag ville ha dom. Verkar vara ett fel som inte är helt ovanligt. I övrigt fungerar den bra.
 
Nu har jag senaste versionen (3.60) i min Montana 650t, men jag provade just igen för att vara säker på mitt svar.

Om min GPS INTE är igång när jag ansluter USB-kabel. går den direkt till masslagringsläge med USB-symbolen på skärmen, och man kan inte använda den till nåt vettigt (men kommer åt minnet i den från datorn..)

Om min GPS ÄR igång när jag ansluter samma kabel, får jag frågan om jag vill gå till masslagring, svarar jag nej fungerar den så som en GPS skall göra (dessutom tror jag faktiskt att den även laddar batteriet i detta läget, såvida man inte har AA celler i, då laddas batterierna aldrig när dom sitter i GPSen).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0
jochnick Ännu en fråga om waypoints Navigering 4
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
bazzo112 Fråga Navigering 7
pyre Fråga angående Suunto Ambit Navigering 5
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
Värstingen En liten fråga...... Navigering 3
kanotisten GPSmap 76CSx-fråga Navigering 9
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Toni_v_89 Fråga Navigering 1
Karpaterna.se Fråga om GPS Navigering 12
Bettega En fråga om "sensitivity of GPS-chipset" Navigering 7
k_b dum fråga om GPS Navigering 3
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
nkj garmin fråga Navigering 16
PR Ny firmware och fråga om röstuppdatering till 276C Navigering 0
lam81 Kort fråga angående importerad GPS Navigering 1
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
bultsaxen fråga om 60CS Navigering 9
Ont En liten fråga... Navigering 4
jlw Tomtom 3 fråga Navigering 1
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
Mike C Ännu en RT90 fråga Navigering 12
peterp Garmin etrex-fråga Navigering 0
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
Tony_Avesta En fråga om gummit på Vistan Navigering 16
henkywallmark Omöjlig fråga!!!! eTrex Legend och GARtrip software Navigering 2
Anders.Persson Enkel fråga? Navigering 4
Anders.Appelqvist En liten fråga Navigering 0
Sportbil Nybörjar-fråga om positionsangivelser Navigering 10
hpairborne Fråga om e-Trex. Amerikansk och Europeisk version. Navigering 5
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
livia Garmin Legend CX:Frågan ang. kompassanv och retur? Navigering 2
jonasolof Ang HUS, GÅRD, VÄNDPLAN och VÄGBOM i FriPro Navigering 0
Higgis Frågor ang Quest Navigering 5
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
Bullmarkar´n Ang barometer i 60CS Navigering 3
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
pallo Funderingar ang Sendmap-Etrex Legend Navigering 10
Garmin Vista Nytt ang Fugawi 3.1.0.435. Navigering 0
Jacken Ang kartor i etrex Legend? Navigering 16
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...