Nöjd, nybliven GPS-ägare (Oregon 300)

Jag har läst mycket på detta Forum innan jag förra veckan bestämde mig för att köpa en Oregon 300. Det verkade vara den bästa GPS-en för mina ändamål (paddling, skogspromenader och MTB). Lite orolig var jag över allt negativt jag läst om den ljussvaga skärmen, men jag har hittills inte haft några problem med den. Jag har ingen annan GPS att jämföra med, men skärmen är klart mycket bättre än den på min mobil. Visst, man får ha bakgrundsbelysning på i visst ljus, men det är väl bara att ta med 2 eller 4 extra batterier. För den käkar ström (i alla fall för mig, för jag trycker på alla knappar och leker med den hela tiden :) ). Kör GP:s uppladdningsbara 2700 ma.

Köpte Friluftskartan Pro (drömde länge om en Oregon med Gröna kartan i, men FriPro är helt klart bättre än jag trodde) på CD och igår tryckte jag i ett Micro SD med City Navigator Norden och jag blev nästan kär i min nya leksak! Det funkar hur bra som helst. Grymt snabb ruttomräknare om man kör "fel" och tydlig visning vid svängar mm.

Hittade min första Geocach i förrgår. Det var himla kul. Hela familjen var engagerad.

GPS:en är full av kul funktioner och jag kan starkt rekommendera den för er som tvekar, men som sagt, jag har ingen annan GPS att jämföra med (utom Volvos inbyggda RTI. Lite jobbig att ta med i skogen...)

Det enda som jag tycker är illkass är Användarmanualen. Den förklarar inte mycket av alla de funktioner som finns i GPS:en. Visserligen är jag 40 år gammal, men inte helt mossig för det och det är ganska lätt att förstå det mesta bara man knappar runt i alla menyer och det går att hitta info om allt om man söker på nätet, men jag tycker ändå att i alla fall Manualen på CD:n kunde förklara betydligt mer.

Annars som sagt, en härlig GPS.
 
Grattis!

Hej
Så du har hittat första geocachen, välkommen i burk-letar gänget!
Ja å frun har hållit på i ca3månader, har på den tiden hittat fler smultronställen i skåne än vad jag lyckats med under mina tidigare 33år.
GPSen du hittat är bra, vi håller oss med en lika dan.

/ Greger
 
Kul att du är nöjd med din GPS!

Själv vågade jag mig inte på Oregon efter allt negativt som skrivits om den ljussvaga skärmen och dessutom var den lite dyr så det blev en Vista HCx istället när jag köpte min första GPS för ett halvår sedan.

Har du lagt på någon typfil för FriPro ännu? Jag var rätt besviken på att stigar och traktorvägar syntes så dåligt i FriPro men sen fick jag höra om typfiler här på Utsidan och installerade typfilerna som "bengibollen" gjort och nu syns stigarna och traktorvägarna mycket bättre.

Örjan
 
Kul att du är nöjd med din GPS!

Själv vågade jag mig inte på Oregon efter allt negativt som skrivits om den ljussvaga skärmen och dessutom var den lite dyr så det blev en Vista HCx istället när jag köpte min första GPS för ett halvår sedan.

Instämmer! Trevligt att den inte är så dålig som det skrivs...

Gjorde samma val för snart en månad sen... för att jag var rädd för att skärmen skulle vara dålig...
fast den föll även på format och tyngd....

Vistan är jag dessvärre inte supernöjd med, tycker att joysticken är rätt så usel och att den saknar en del "självklara" funktioner... har taskiga svensk översättningar som t ex "benets längd"(?!) och är småsvår att begripa... men det är väl en vane och inlärningssak, så vi får se vad jag tycker efter ett tag...

Thomas
 
Någon "typfil" har jag inte lagt in. Men det låter intressant. Kan hålla med om att stigar ibland kan vara svåra att se.

Var hittar men denna fil och hur installeras den?
 
Någon "typfil" har jag inte lagt in. Men det låter intressant. Kan hålla med om att stigar ibland kan vara svåra att se.

Var hittar men denna fil och hur installeras den?

Se här för mycket info om detta:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51495

Kort instruktion:
Ladda ner bengibollens senaste typfil (v0.9d)
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=1018&d=1218662111
Stäng av MapSource
Zippa upp filen till C:\Garmin
Dubbelklicka på C:\Garmin\FRIPRO_TYP.REG
Starta MapSource
Ladda över kartorna till GPS:en igen (går snabbast om man stoppar in minneskortet i en minneskortsläsare i datorn)

Örjan
 
Ok, jag har läst det mesta i detta inlägg nu, och det verkar väl bra. Jag får se om jag "vågar" mig på en installation i morgon... Är lite kyckling när det gäller att ändra i saker som funkar bra, särskilt när datorer är inblandade. De är inte att lita på!!! :)

Men i värsta fall är det väl bara att installera om orginal-Map Source-skivan!?
 
Hej!

"Ben" används inom kappsegling bl.a, och är termen för en "delstrecka".
Antar att det är detta som menas, så det är nog inget fel på den översättningen i alla fall..

Mvh!

Ha ha... ja jag fattade ju att det var en delsträcka det handlade om, dv s att man översatte "leg" till "ben"... inte helt fel alltså, men i detta sammanhang något knasigt.

Intressant att ordet används som översättning i seglingssammanhang...

Thomas
 
Jag tog mod till mig och installerade bengibollens typ-fil. Jag måste säga att jag är imponerad!!! Mycket snyggt! Jag bockar och bugar, dels för information om att filen finns och hur den skall installeras men naturligtvis också till bengibollen (mfl) som engagerar sig i sådant här och gör livet roligare för oss andra. Sådant uppskattas enormt!

Ibland undrar man hur mänskligheten klarat sig utan Internet och alla dess Forum...

Tack igen, alla!

/En ännu nöjdare GPS-ägare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Starwin Ej nöjd med Oregons bildskärm Navigering 11
Store Mycket nöjd med HTC P3300 Navigering 2
Jorden runt Nybliven Vista HCX-ägare Navigering 10
Tony-Avesta Nybliven GPS-ägare försöker lära sig mer!! Navigering 7
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.