Spara ström på Garmin Oregon 650t?

Halloj forum. Jag har en ny fin Oregon 650t men batterierna tar slut som smör i solsken. Från fullt till nada på en natt.

Frågor:
1. Drar den ström även om jag stänger GPS:en den eller har jag gjort fel och bara stängt av skärmen?

2. Bör jag ta ut batterierna när den inte används på nån dag, för att spara eller räcker det att stänga av rätt?

3.Vilka funktioner är det smart att stänga av för att spara ström? Använder den mest som karta, går t.ex. inte med kompass.

Tacksam för svar, GPS-nybörjande skåning.
 
Jag funderar lite på vad du har för batterier i din Oregon 650t. Olika batterityper har nämligen olika urladdningskurvor och man kan själv ställa in vilken batterityp man använder för att få fram bästa bedömning av hur mycket kräm som finns kvar i batterierna.

Jag tycker mig också märka att med välanvända men fulladdade NiMH-batterier kan min Oregon 550t varna i förtid att batterierna håller på att ta slut, trots att de kan funka i ytterligare några timmar till på full belysning.

Så, knäckefrågan är ju om batterierna verkligen tar slut, eller om det bara är mottagarens batteristaplar som visar lågt?

En viktig strömtjuv är skärmbelysningen. Är den konstant påslagen på full effekt så förkortas batteritiden avsevärt. Belysningens styra går att ställa in på 650t. Dessutom finns det en belysningstimer som med fördel kan aktiveras vid t.ex. vandring. Dock är belysningtimern mindre lyckad vid t.ex. cykling (både väg och terräng), anser jag.
/Niklas
 
Jag har inte en 650t själv men en kompis har en och han tycker att det medföljande laddningsbara batteriet håller sämre än andra laddningsbara.
 
Min 650t drar i princip ingenting när den är avstängd. Däremot så fort jag börjar använda den så droppar batterimätaren snabbt från fullt till halvfullt. Där stannar den sen kvar väldigt länge så det verkar vara något problem med hur batterimätaren är utformad.

Har du ställt in rätt sorts batterier i inställningarna? Om du har uppladdningsbara NiMH-batterier måste det vara inställt för att batterimätaren skall visa rätt.

Prova med vanliga batterier och se om det är samma problem med dem (glöm inte att ställa om i inställningarna till vanliga batterier också).

Fortsätter problemen tycker jag du skall kontakta Garmin Support för hjälp med felsökning.
 
GPS-mottagare drar ström när de arbetar även om skärmen är släckt, du måste stänga av även den delen och inte enbart skärmen om du skall spara batterier - med nackdelen att det tar ett antal minuter innan den visar rätt position igen efter påslag - så det blir att bestämma sig och att låta GPS-mottagaren vara på när man bor i tält är nog att slösa på batterier i onödan.


Batterimätarna av enklare typ (dvs. inte avancerade saker som mäter Wh eller mAh som man kan se i laptop) mäter på spänningen och NiMh har egenskapen att vid fulladdat så kanske vilospänningen ligger runt 1.35 -1.4 Volt/cell - (ger full markering). När man börja använda apparaten och det drar ström så sjunker spänningen inom ganska kort tid från 1.35 Volt till runt 1.2 Volt (batterimätaren visar snart halv) vilket sedan hålls stabilt runt 80 procent av batteriets kapacitet dvs. spänningen är samma och ändrar sig väldigt lite från 85% till 5% av batteriets laddningsstatus och därefter så sjunker spänningen väldigt fort och på nya NiMh-batterier så kan det hamna om sekunder från sista markeringen försvann i batterimätaren till det stannar helt. Välanvända batterier så kan det vara lite 'rundare' i urladdningskurvan och ger mer förvarning att det tar stopp -nu- och det beror på att de har högre inre resistans beroende av användningen och åldern.

Kort sagt så är det NiMh-batteriets naturliga egenskap och det har i alla tider varit mycket svårt att bedöma en NiMh/NiCd laddstatus genom att mäta på polspänningen både under förbrukning och vila.

Både blybatterier och LiIon så kan man hyffsat bedöma hur mycket kapacitet det är kvar baserat på polspänning under vila eller under urladdning (så gör tex telefoner och ofta har de colomb-mätare och vet exakt hur många mAh som dragits ur batteriet) - men så icke när det gäller NiMh-batterier och skall man vara säker på att NiMh är laddade - så är det just genom att ladda dem och om de blir varma på kort tid (<= 20 minuter vid 700 mA laddström och blir > 40 grader C) så var de troligen redan nära fulladdade. Att gå på polspänningen är väldigt vanskligt om de inte just är nyligen toppladdade.

Med andra ord när man har med sig batterier så gäller det att hålla reda på vilka batterier som är laddade och urladdade tex, genom att lägga dessa med bestämt olika håll i batteriförvaringsasken eller vad man använder..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jorden runt Spara i extraminnet i Nüvi. Navigering 0
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
manlan Spara data från Färddatorn i Colorado? Navigering 12
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
carpe.diem Spara spårpunkter på en lång resa med Garmin 60Cx Navigering 7
Hogback Hur spara från mp till img Navigering 4
zbx Spara rutter till 60C Navigering 18
Roni Spara track i PDA ? Navigering 3
gpsking Spara information från GPS till en fil/hemsida. Navigering 9
haraldn Spara track log i iPAQ Navigering 14
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
Emmma ström på fjället Navigering 27
etrexlegend koppla ihop etrex-ipaq-ström, hur göra ? Navigering 6
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...