Handhållen GPS för havssegling

- Vattentät. Jag kan inte hitta någon GPS i handledsstorlek som är helt vattentät utan alla är IPX7 klassade vilket är för osäkert i detta fallet. Vet ni någon med ovanstående funktionalitet som är mer vattentät än IPX7?

IPX7 är vattentät. IPX8 behövs bara när du dyker, men då fungerar GPS:en dåligt ändå, signalerna når inte fram. Därför gör ingen tillverkare IPX8-klassade GPS:er :)
 
Ang. IPx7 så är det värt att notera att det handlar om vattenskydd, inte om korrosionsskydd. Korrosionsskyddet kan variera från modell till modell oavsett IPxx och tillverkare.

I paddlingssammanhang har jag använt Garmins modeller utan skyddspåse med följande resultat: Etrex Legend (1:a gen.) korroderade de förgyllda kontakterna under gummiluckan på fem dagar till sådant skick att några dagars längre färd skulle ha lett till totalförstörda kontaktytor och vatten in i GPS:en. Följande GPS blev en 60CS som höll vatten bra och kontakterna var bra skyddade för korrosion men skruvskallarna som höll ihop skalet rostade (kosmetiskt, inget problem i praktiken). Nuvarande Dakota 20 har jag använt sen modellen lanserades och den visar inga tecken på vatteninrång eller korrosion.
 
Jag har fått "ärva" en Garmin GPS 38, som jag inte har testat än. Kom den före eller efter 12:an?


Jag sparade länge en väldans massa broschyrer och kataloger. För några år sedan började jag städa då det blev överfullt i bokhyllorna.

Vissa broschyrer och kataloger skannade jag av innan de åkte i pappersåtervinningen.

På min broschyr på Garmin 38 har jag skrivit 1996 och på min broschyr på Garmin 12 har jag skrivit 2000.

Skicka ett personligt mail om du vill ha min skanning på Garmin 38 broschyren. Filen är på 2,4 Mbyte.

Per
 
Tack för alla tips och funderingar!

Jag kommer inte att färdas i en båt utan på en bräda, dvs jag ska kitesurfa till Gotland.
Där av behöver jag något mer vattensäkert än IPX7 då man kan dratta rätt bra.

Testade med att stoppa en etrex 30 i vattentät påse men joysicken funkar dåligt då.
Jag ska köpa 64st och se om den kan vara ett alternativ. Jag har även lämnat alternativet att ha den på armen utan har sytt om ett halvhårt glasögonfodral och sytt på det på ryggsäckens bärrem.

Btw, det har skitit sig lite med den SPOT-sändare jag skulle få låna, är det någon här som det om det hår att hyra på något ställe? PLB och nödraketer är ordnade.

För er info har jag vidtagit alla säkerhetsaspekter möjliga för denna överfart så slipper vi den diskussionen...
 
Spännande. Flyter brädan om du står på den? I så fall kanske bättre att ha GPSen fastsatt ovanpå brädan?

Hur tänker du angående kompass?

Antar att du har torrdräkt. Har du en vattentät ficka på den? Jag skulle överväga en vattentät burk för GPSen.

Thure

Lite fundersam blir jag i all välmening. Hur funkar det om du blir sjösjuk mitt på havet? Följebåt? Säkrare att ta överseglingen från Västervik eller Öland.
 
Senast ändrad:
60 serien skall tåla denna dränkande verksamhet , fettfyll dock kontakterna på baksidan och dra silvertejp över så inte gummiplopparna hoppar ur.
Du kan ju även dra silvertejp runt batteriluckan så den inte ploppar ur.

Kör du med Energizers R6 Lithium så har du batterier iaf för 24 timmar och kanske mera.
 
Spännande. Flyter brädan om du står på den? I så fall kanske bättre att ha GPSen fastsatt ovanpå brädan?

Hur tänker du angående kompass?

Antar att du har torrdräkt. Har du en vattentät ficka på den? Jag skulle överväga en vattentät burk för GPSen.

Thure

Lite fundersam blir jag i all välmening. Hur funkar det om du blir sjösjuk mitt på havet? Följebåt? Säkrare att ta överseglingen från Västervik eller Öland.

Brädan flyter men inte så jag kan stå på den, jag kan använda den som flythjälp om det behövs.
Gällande kompass kommer jag använda en dykarkompass. Det är inte så noga med riktningen så länge man träffar öjn så att säga.
Jag kommer köra med en vintervåtdräkt och jag har en våtdräkshuva i ryggsäcken om jag skulle hamna i vatten under längre period.

När det kommer till sjösjuka är inte det ett problem, jag blir helt enkelt inte sjösjuk.
Ingen följebåt kommer åka med.
Att ta sig kortaste sträcka är alltid säkrast, men det är inte det som är själva grejen här...

60 serien skall tåla denna dränkande verksamhet , fettfyll dock kontakterna på baksidan och dra silvertejp över så inte gummiplopparna hoppar ur.
Du kan ju även dra silvertejp runt batteriluckan så den inte ploppar ur.

Kör du med Energizers R6 Lithium så har du batterier iaf för 24 timmar och kanske mera.

Bra tips där! Har också funderat på att fettfylla kontakterna och sätta tejp. Frågan är bara om kontakterna kan ta stryk av en fettet? Jag har riktigt fet kullagersfett/multifunktionsfett hemma.

Funkar GPSen i en vattensäker påse blir det att köra med en sådan, dessutom kan man lättare fästa ett snöre i en sådan, själv kör jag med ett 4mm gummisnöre 60cm långt.
 
Jag sparade länge en väldans massa broschyrer och kataloger. För några år sedan började jag städa då det blev överfullt i bokhyllorna.

Vissa broschyrer och kataloger skannade jag av innan de åkte i pappersåtervinningen.

På min broschyr på Garmin 38 har jag skrivit 1996 och på min broschyr på Garmin 12 har jag skrivit 2000.

Skicka ett personligt mail om du vill ha min skanning på Garmin 38 broschyren. Filen är på 2,4 Mbyte.

Per

Tack ska du ha, men jag har hittat den på nätet. Och jag såg att 38:an har 8 kanaler medan 12:an har tolv, så därav misstänker jag att dina årtal nog stämmer.

Ursäkta TS, nu ska jag inte störa din tråd längre...!:)
 
Brädan flyter men inte så jag kan stå på den, jag kan använda den som flythjälp om det behövs.
Gällande kompass kommer jag använda en dykarkompass. Det är inte så noga med riktningen så länge man träffar öjn så att säga.
Jag kommer köra med en vintervåtdräkt och jag har en våtdräkshuva i ryggsäcken om jag skulle hamna i vatten under längre period.

När det kommer till sjösjuka är inte det ett problem, jag blir helt enkelt inte sjösjuk.
Ingen följebåt kommer åka med.
Att ta sig kortaste sträcka är alltid säkrast, men det är inte det som är själva grejen här...



Bra tips där! Har också funderat på att fettfylla kontakterna och sätta tejp. Frågan är bara om kontakterna kan ta stryk av en fettet? Jag har riktigt fet kullagersfett/multifunktionsfett hemma.

Funkar GPSen i en vattensäker påse blir det att köra med en sådan, dessutom kan man lättare fästa ett snöre i en sådan, själv kör jag med ett 4mm gummisnöre 60cm långt.

Man skall inte använda vanligt fett i riklig mängd där gummi är inblandat och det är det i och med täckplupparna.
Silikonfett är att föredra här , finns i bilreservdelsaffärer som Biltema och används i bromsok med gummidetaljer som packningar och så.

Vanligt fett kan man använda på typ usb kontakter i telefoner med mera generellt i liten mängd
om det är inte sitter gummihättor på.

Gummi kan skadas och expanderas av vanligt fett.

Ja det är ju en bra extra säkerhetsåtgärd att ha den i vattensäker mobilpåse - no probs.
Försök dock alltid topsa kontakt ytor med lite silikonfett eller matolja bakom gummiplupparna.
Du behöver ju inte tejpa ihop den om du har plastpåse runt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
Storfiskar`n Enkel och tydlig handhållen GPS Navigering 3
brkn Handhållen GPS från USA?? Navigering 7
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13
Cyklisten88 Hjälpa mig välja handhållen friluftsGPS Navigering 2
jonasolof Raymarine RC400 handhållen färgplotter Navigering 0
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.