Handhållen GPS för havssegling

- Vattentät. Jag kan inte hitta någon GPS i handledsstorlek som är helt vattentät utan alla är IPX7 klassade vilket är för osäkert i detta fallet. Vet ni någon med ovanstående funktionalitet som är mer vattentät än IPX7?

IPX7 är vattentät. IPX8 behövs bara när du dyker, men då fungerar GPS:en dåligt ändå, signalerna når inte fram. Därför gör ingen tillverkare IPX8-klassade GPS:er :)
 
Ang. IPx7 så är det värt att notera att det handlar om vattenskydd, inte om korrosionsskydd. Korrosionsskyddet kan variera från modell till modell oavsett IPxx och tillverkare.

I paddlingssammanhang har jag använt Garmins modeller utan skyddspåse med följande resultat: Etrex Legend (1:a gen.) korroderade de förgyllda kontakterna under gummiluckan på fem dagar till sådant skick att några dagars längre färd skulle ha lett till totalförstörda kontaktytor och vatten in i GPS:en. Följande GPS blev en 60CS som höll vatten bra och kontakterna var bra skyddade för korrosion men skruvskallarna som höll ihop skalet rostade (kosmetiskt, inget problem i praktiken). Nuvarande Dakota 20 har jag använt sen modellen lanserades och den visar inga tecken på vatteninrång eller korrosion.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har fått "ärva" en Garmin GPS 38, som jag inte har testat än. Kom den före eller efter 12:an?


Jag sparade länge en väldans massa broschyrer och kataloger. För några år sedan började jag städa då det blev överfullt i bokhyllorna.

Vissa broschyrer och kataloger skannade jag av innan de åkte i pappersåtervinningen.

På min broschyr på Garmin 38 har jag skrivit 1996 och på min broschyr på Garmin 12 har jag skrivit 2000.

Skicka ett personligt mail om du vill ha min skanning på Garmin 38 broschyren. Filen är på 2,4 Mbyte.

Per
 
Tack för alla tips och funderingar!

Jag kommer inte att färdas i en båt utan på en bräda, dvs jag ska kitesurfa till Gotland.
Där av behöver jag något mer vattensäkert än IPX7 då man kan dratta rätt bra.

Testade med att stoppa en etrex 30 i vattentät påse men joysicken funkar dåligt då.
Jag ska köpa 64st och se om den kan vara ett alternativ. Jag har även lämnat alternativet att ha den på armen utan har sytt om ett halvhårt glasögonfodral och sytt på det på ryggsäckens bärrem.

Btw, det har skitit sig lite med den SPOT-sändare jag skulle få låna, är det någon här som det om det hår att hyra på något ställe? PLB och nödraketer är ordnade.

För er info har jag vidtagit alla säkerhetsaspekter möjliga för denna överfart så slipper vi den diskussionen...
 
Spännande. Flyter brädan om du står på den? I så fall kanske bättre att ha GPSen fastsatt ovanpå brädan?

Hur tänker du angående kompass?

Antar att du har torrdräkt. Har du en vattentät ficka på den? Jag skulle överväga en vattentät burk för GPSen.

Thure

Lite fundersam blir jag i all välmening. Hur funkar det om du blir sjösjuk mitt på havet? Följebåt? Säkrare att ta överseglingen från Västervik eller Öland.
 
Senast ändrad:
60 serien skall tåla denna dränkande verksamhet , fettfyll dock kontakterna på baksidan och dra silvertejp över så inte gummiplopparna hoppar ur.
Du kan ju även dra silvertejp runt batteriluckan så den inte ploppar ur.

Kör du med Energizers R6 Lithium så har du batterier iaf för 24 timmar och kanske mera.
 
Spännande. Flyter brädan om du står på den? I så fall kanske bättre att ha GPSen fastsatt ovanpå brädan?

Hur tänker du angående kompass?

Antar att du har torrdräkt. Har du en vattentät ficka på den? Jag skulle överväga en vattentät burk för GPSen.

Thure

Lite fundersam blir jag i all välmening. Hur funkar det om du blir sjösjuk mitt på havet? Följebåt? Säkrare att ta överseglingen från Västervik eller Öland.

Brädan flyter men inte så jag kan stå på den, jag kan använda den som flythjälp om det behövs.
Gällande kompass kommer jag använda en dykarkompass. Det är inte så noga med riktningen så länge man träffar öjn så att säga.
Jag kommer köra med en vintervåtdräkt och jag har en våtdräkshuva i ryggsäcken om jag skulle hamna i vatten under längre period.

När det kommer till sjösjuka är inte det ett problem, jag blir helt enkelt inte sjösjuk.
Ingen följebåt kommer åka med.
Att ta sig kortaste sträcka är alltid säkrast, men det är inte det som är själva grejen här...

60 serien skall tåla denna dränkande verksamhet , fettfyll dock kontakterna på baksidan och dra silvertejp över så inte gummiplopparna hoppar ur.
Du kan ju även dra silvertejp runt batteriluckan så den inte ploppar ur.

Kör du med Energizers R6 Lithium så har du batterier iaf för 24 timmar och kanske mera.

Bra tips där! Har också funderat på att fettfylla kontakterna och sätta tejp. Frågan är bara om kontakterna kan ta stryk av en fettet? Jag har riktigt fet kullagersfett/multifunktionsfett hemma.

Funkar GPSen i en vattensäker påse blir det att köra med en sådan, dessutom kan man lättare fästa ett snöre i en sådan, själv kör jag med ett 4mm gummisnöre 60cm långt.
 
Jag sparade länge en väldans massa broschyrer och kataloger. För några år sedan började jag städa då det blev överfullt i bokhyllorna.

Vissa broschyrer och kataloger skannade jag av innan de åkte i pappersåtervinningen.

På min broschyr på Garmin 38 har jag skrivit 1996 och på min broschyr på Garmin 12 har jag skrivit 2000.

Skicka ett personligt mail om du vill ha min skanning på Garmin 38 broschyren. Filen är på 2,4 Mbyte.

Per

Tack ska du ha, men jag har hittat den på nätet. Och jag såg att 38:an har 8 kanaler medan 12:an har tolv, så därav misstänker jag att dina årtal nog stämmer.

Ursäkta TS, nu ska jag inte störa din tråd längre...!:)
 
Brädan flyter men inte så jag kan stå på den, jag kan använda den som flythjälp om det behövs.
Gällande kompass kommer jag använda en dykarkompass. Det är inte så noga med riktningen så länge man träffar öjn så att säga.
Jag kommer köra med en vintervåtdräkt och jag har en våtdräkshuva i ryggsäcken om jag skulle hamna i vatten under längre period.

När det kommer till sjösjuka är inte det ett problem, jag blir helt enkelt inte sjösjuk.
Ingen följebåt kommer åka med.
Att ta sig kortaste sträcka är alltid säkrast, men det är inte det som är själva grejen här...



Bra tips där! Har också funderat på att fettfylla kontakterna och sätta tejp. Frågan är bara om kontakterna kan ta stryk av en fettet? Jag har riktigt fet kullagersfett/multifunktionsfett hemma.

Funkar GPSen i en vattensäker påse blir det att köra med en sådan, dessutom kan man lättare fästa ett snöre i en sådan, själv kör jag med ett 4mm gummisnöre 60cm långt.

Man skall inte använda vanligt fett i riklig mängd där gummi är inblandat och det är det i och med täckplupparna.
Silikonfett är att föredra här , finns i bilreservdelsaffärer som Biltema och används i bromsok med gummidetaljer som packningar och så.

Vanligt fett kan man använda på typ usb kontakter i telefoner med mera generellt i liten mängd
om det är inte sitter gummihättor på.

Gummi kan skadas och expanderas av vanligt fett.

Ja det är ju en bra extra säkerhetsåtgärd att ha den i vattensäker mobilpåse - no probs.
Försök dock alltid topsa kontakt ytor med lite silikonfett eller matolja bakom gummiplupparna.
Du behöver ju inte tejpa ihop den om du har plastpåse runt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips