Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor

Jag tycker

att Vistan fungerar bra på cykel i varje fall ute på landet. Renodlade vektoriserade GPS-cykelkartor i storstäder vore en stor fördel om de fanns.

Var skall du cykla Basti? Köper du kartorna på CD/DVD kan du även trycka ut kartor på papper för översikt. Översikten bli aldrig riktigt bra på en liten GPS-display.

Thure
 
Vista HCX och cykel

Är det någon som likt mig har problem med att enheten stänger av sig pga vibrationer och stötar när den sitter i hållaren på styret?
Kan det vara batterirelaterat? Jag har kört med GP NiMh 2,7 Ah. Jag har större problem när cellerna är delvis urladdade än när dom är helt fulla.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har gjort en del research på GPS maskiner för min i första hand cykelanvändning. Kommer att användas under sommaren på Cykel i nästan tre månader! Undrar om detta är den optimala pris/prestanda/vikt-storleks gpsn på marknaden!
För renodlad cykling passar ngn av Garmin Edge 605/705-modellerna bättre.

http://www8.garmin.com/uk/edge/?utm...ewsletter&utm_campaign=20080829_edgemicrosite
cf-md.jpg

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=160&pID=10885
Jag har själv haft en eTrex Visat HCx men efter att i somras ha cyklat en del med kompis som hade en Edge 705 har jag oxå nu bytt till en Edge 705

Eftersom displayerna är exakt likadana är det ingen skillnad på kartbilden.
Men cykelfunktionerna i Edge gör att den i praktiken fungerar bättre på cykel, tex stödet för hastighet och kadens från den externa givaren GSC 10 och inte enbart kadensen som i eTrexen
Laddar den gör man via en mini USB-kontakt, vilket är bra eftersom det finns så mååånga USB-laddare nuförtiden.

Skillnaden mellan Edge 605 och Edge 705 är att 705an är mer inriktad som träningshjälpmedel med tex pulsmätare, men även höjdmätare och ANT+ Sport-interface
Dessutom ingår GSC 10-givaren med 705an och den är dyr, det är inte svårt att hitta en komplett cykeldator som kostar mindre!
Jmf tex http://www.polder.se/?pid=310449 med http://cykelcity.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=2686&cat=326
cf-md.jpg

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=1266

Brux 605
http://www.garmin.com/manuals/Edge605_SVAnvandarhandbok.pdf
Brux 705
http://www.garmin.com/manuals/Edge605_SVAnvandarhandbok.pdf
 
Är det någon som likt mig har problem med att enheten stänger av sig pga vibrationer och stötar när den sitter i hållaren på styret?
Kan det vara batterirelaterat? Jag har kört med GP NiMh 2,7 Ah. Jag har större problem när cellerna är delvis urladdade än när dom är helt fulla.

Hade såna problem på min gamla Garmin Legend men inte på Vista HCx kanske beroende på tightare batteribox. Kan nog skilja lite mellan olika batterier också.

Putsa på kontakterna och kanske skall du böja till kontaktblecken lite också.

Angående Edge så är de väldigt smidiga men man behöver ladda dem varje dag om man cyklar långt eller hur Håkan?

Thure
 
Etrexen

har väl inte kadens föresten. Hastighet har den förstås.

Fast alla långfärdscyklister har väl en cykeldator hur som helst? Med kadens om man är intresserad av detta.

Thure
 
Har redan en cykeldator. Kadens bryr jag mig inte om, kommer antagligen att bry mig mer om det om jag skulle börja konditionscykla!
Något som är intressant är ju att Edgen har höjdmätare, men för dryga tusen kr extra är den inte värd, vad säger ni?

Kommer köra från Los Angeles ut i "öknen" och ut mot Arizona, Utah, Colorado, följer transamerican en ganska lång sträcka och förbinder mig till slut med Chicago. Beroende på hur långt jag hinner så tar jag antingen tåg eller cykel resterande till New York. Är absolut inte ett måste att cykla hela sträckan men det är en preliminär rutt som jag planerat och är nöjd med! Ödemark blir ett vanligt inslag och jag hoppas därför att GPSen är så pass korrekt så den inte tappar kontakten där ute! Kommer självklart att använda mig av en mer omfattande översiktskarta där jag endå kan pricka in de flesta vägarna och planera under kvällstid, skulle bli ganska svårt att lägga upp en dagsrutt utan en överskådlig överblick över sträckan!

Näär det kommer till strömförsörjning så har jag det under kontroll! Har fixat USB-Cell batterier (AA) som kommer att laddas i datorn, datorn i sin tur laddas från en Solcellspanel som jag har med mig, har även en jätteliten solcellspanel för annan småelektronik som kamera och mobiltelefon!
Kravet är att batteriet ska hålla i minst 10 timmar (under en hel dag) iaf och vara av AA eller AAA!

Schyst med alla bra svar! Verkar trots allt som att Garmin är förstvalet för de flesta och mesta, specielt när det rör sig om äventyr och friluftsaktiviteter!
En renodlad bilnavigator med 3D-vy hade sannerligen varit coolt för en teknik intresserad som mig men jag tror att Edgen (om 3000kr eller under går att hitta den) eller Vista HCX är bra GPSer!

Hur är det med kartorna ni pratar om, vad skiljer mellan en citykarta och den "vanliga" Basemap som var inkluderad för 299Dollar över Nordamerika!
Finns det nåt sätt för att få ner kartpriserna, verkar vara hutlöst dyrt i Sverige! Är jag tvungen att köpa de i USA kanske? Kan beställa till släkt som bor där!

Någon som har invändningar eller synpunkter på GPSen så har jag öronen på helspänn :)
 
har väl inte kadens föresten.
Visst är det så. Jag blandade ihop den med Coloradon.
Den kan bara visa kadensinfon från (den dyra) GSC 10-sensorn (den kan även användas med pulsbälte)
Hastighet har den förstås. .
Men det är enbart GPS-hastighet. Det är ofta hastighetsinfo missas pga av momentana fel i GPS-mottagningen.
Edgen använder sig också i första hand av GPS-hastighet, men dropouts tar den hatigheten från GSC 10-sensorn.
Fast alla långfärdscyklister har väl en cykeldator hur som helst? Med kadens om man är intresserad av detta.
Med en Edge får man mindre 'skräp' på styret.
Jämför
gps_mount_II_4.jpg


med
garmin-edge.jpg



Har redan en cykeldator. Kadens bryr jag mig inte om, kommer antagligen att bry mig mer om det om jag skulle börja konditionscykla!
Något som är intressant är ju att Edgen har höjdmätare, men för dryga tusen kr extra är den inte värd, vad säger ni?
Kadensen kan vara bra att hålla koll på även för långfärdscyklister.
Cyklar man många timmar per dag, varje dag kan risken för tex knäproblem öka med fel kadens.

Även eTrex Vista har höjdmätare.

Men om du inte vill ha en Edge i rekommenderar jag istället en Colorado 300, ffa pga den större och mer detaljerade displayen.
Jämför dem sida vid sida, det är stor skillnad i praktiken.
Den är dyrare men går att köpa billigt i USA. Tex här säljs den nu för 270USD
image.asp

http://www.offroute.com/product/view_product.asp?x_ID=149182&CatID=14347
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=11019

Coloradon har också en bättre cykelhållare jmf med eTrex, den går tex att sätta på styrtappen istf på styret.
 
Senast ändrad:
Vägkartorna

till Garmin tycker jag är mycket prisvärda. Att topograferna är dyrare beror sannolikt bland annat på lägre efterfrågan men det är oerhört mycket billigare än att köpa tryckta motsvarande kartor.

Jag gillar Colrados display men har bara tittat på den i butik och inne i en buss. Det finns de som inte gillar läsbarheten av Coloradons skärm i starkt solljus.

Baskartan är värdelös för cykelbruk.

Lycka till Basti. Tror du blir nöjd med antingen Vista HCx eller Edge på dim USA-tripp. Men AA-batterierna talar för att du skall välja Vistan. Bra att du tar med dator för planeringen rutter etc.

Thure
 
Ibland

så fungerar det inte att ladda via solceller. Ett par extra AA-batterier eller uppladdade AA-ackar i reserv kan då försörja GPSen.

Thure
 
Ska kolla mer på Coloradon faktiskt! tack för länkarna, mycket bra :) När det gäller uppladdning av AA batteri så har jag två såna här par som jag fick gratis:
http://www.coolstuff.se/USB_Cell-Batteries

Har en solcellsladdare som ser ut så här för de små prylarna:
http://www.coolstuff.se/search/solcellsladdare

När det gäller kadens så vet jag att det är viktig med en ganska kontinuerlig frekvens men risken är att jag sitter och tjuvkikar på kadensmätaren för mycket och för lite på natur :p

Dessa vägkartorna som du Thure pratar om, var hittar jag dom till ett bra pris? Vad är det egentligen som skiljer sig från de "vanliga": http://www.dustinhome.se/pd_5010135530.aspx och det andra kartorna du rekommenderar?

Känner iaf att Colorado blir ett säkrare val för cykling än Edge 705!

/Sebastian
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips