GPS för båtfiske

Hej, jag är helt novis på det här med GPSer och söker nu efter en GPS med nedanstående egenskaper som jag skall ha för att kartlägga mitt fiske (framförallt från båt).

Måste ha:
- visa hastighet
- Bra karta Sverige och Finland. Kommer hålla mig till insjöar och älvar så behövs inget för havet. Känns inte så viktigt med kartuppdateringar då sjöarna sällan ändras allt för mycket.
- Möjlighet att märka ut platser snabbt och enkelt. (T.ex. hugger det en fisk vill man snabbt i stort sett kunna trycka på en knapp för att märka ut platsen innan båten har rört sig därifrån).
- Så vattentät som möjligt. Skall klara ihållande spöregn.
- Skall finnas att köpa till någon typ av hållare att fästa i båtrelingen (helst permanent fäste och inte typ sugkopp).

Bra att ha:
- Bra batteritid och/eller enkelt att byta batterier.
- Möjlighet att spela in rutt så man ser exakt hur man har kört med båten under dagens fisketur.

Skärmstorlek tror jag inte man behöver speciellt stort, jag fiskar ensam och kommer ha GPSen fäst i båten på cirka 1 meters betraktningsavstånd.

Har på nätet börjat bena lite i djungeln och kommit så långt att jag hittat Garmins eTrex-serie, t.ex. 20 och 30 (10 vekrar inte ha nån vettig karta eller?).

Kommer gärna så billigt undan som möjligt såklart. :)

Jag har en etrex 20 för bland annat samma användningsområde som du tänkt. Jag tycker den funkar bra för detta. Nackdelen med liten skärm är väl mest att det är svårt att få överblick men rör man sig på kända områden tycker jag inzoomat läge räcker idé flesta fall. Zoomar man ut tycker jag bara det blir grötigt och minskar man då detaljerna tappar man ändå överblicken... För enbart fast montage skulle jag prioritera lite större skärm men som bärbar tycker jag storleken är bra.

Jag kör med kartor från frikart.no och de täcker mina behov mer än väl.

Modellen drivs av AA-batterier och klarar säkert 20 timmars drift, klarar både regn och kyla bra. Detta är min andra garmin,den förra var snarlik i modellen och överlevde 6 år av flitigt användande på sjön, i skogen, på cykelstyret och en hel del annat.

Med hjälp av google maps kan man även läsa in egna kartor från jpg bilder, t.ex analoga sjökort eller andra specialkartor och överföra till enheten.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Låter lovande. Den egentligan navigationen man kommer göra är väl att hitta tillbak till sparade positioner. Jag fiskar mestadels i en och samma ganska stora insjö och vill väl mest kunna märka ut t.ex. djupbranter och andra intressanta platser så man enkelt hittar tillbak dit.

Blir säkert att köra mycket handhållet också men skulle vara fint med en hållare man enkelt kan knäppa fast den i.

Rekomenderar Etrex 20 och 30 (nu 30x)

Måste ha:
- visa hastighet Ja det kan den, knop eller km/tim.
- Bra karta Sverige och Finland. Kommer hålla mig till insjöar och älvar så behövs inget för havet. Känns inte så viktigt med kartuppdateringar då sjöarna sällan ändras allt för mycket. Köp lämplig karta till.
- Möjlighet att märka ut platser snabbt och enkelt. (T.ex. hugger det en fisk vill man snabbt i stort sett kunna trycka på en knapp för att märka ut platsen innan båten har rört sig därifrån). Ja man lägger bara en waypoint. Ett enkelt tryck.
- Så vattentät som möjligt. Skall klara ihållande spöregn. Ja den är ganska vattentät. Och robust.
- Skall finnas att köpa till någon typ av hållare att fästa i båtrelingen (helst permanent fäste och inte typ sugkopp). Finns. Men jag föredrar själv att ha den hängande runt halsen.

Bra att ha:
- Bra batteritid och/eller enkelt att byta batterier. Förmodligen bästa batteritiden av alla GPS:ser. Sätt i AA litium för ännu bättre driftstid. Stäng av skärmbelysningen (i dagsljus behövs den inte ofta).
- Möjlighet att spela in rutt så man ser exakt hur man har kört med båten under dagens fisketur. Ja den kan lägga spår.

Skärmstorlek tror jag inte man behöver speciellt stort, jag fiskar ensam och kommer ha GPSen fäst i båten på cirka 1 meters betraktningsavstånd.

Har på nätet börjat bena lite i djungeln och kommit så långt att jag hittat Garmins eTrex-serie, t.ex. 20 och 30 (10 vekrar inte ha nån vettig karta eller?). Glöm etrex 10 (kan inte ta kartor).

Kommer gärna så billigt undan som möjligt såklart. Etrex 30x = 1989 SEK på XXL. Enklare karta ingår. Andra kartor får man köpa till.

mvh thomas (har bla en Etrex 30x)

Titta även på Lowrance kombienheter som du gör portabelt. Ger allt du söker samt möjlighet att göra egna djupkartor vilket är tillåtet på insjöar och strömmande vatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén