En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder?

...vore praktisk att ha, men de som skulle fylla mina kravspec verkar inte vara gjorda för folk med handskstorlek 6-7 och knappa 13 cm kring handleden. För att inte tala om vänsterhänta, som gärna har den på högra armen.

Jag vill alltså INTE ha en massa hälso- och träningsappar, inte heller någon musiklagring eller annat lullull som äter batteritid. Det enda jag vill ha är en riktigt bra GPS, höjdmätare, kompass och grundläggande navigeringsfunktioner, inkl att ladda upp och logga och "backtracka" spår.

I stället för allt det onödiga vill jag - prio ett - ha längsta möjliga batteritid. Helst 1-2 veckor med lågupplöst spårloggning och positions- och/eller höjdkoll några gånger per dag.

Rent fysiskt måste klockan vara vattentät, slagtålig och så pass kompakt att en sådan klenis som jag kan bära den utan att den är i vägen när jag t ex scramblar i berg. Och eftersom jag dessutom är vänsterhänt, måste fysiska knappar vara hanterliga även om klockan sitter på höger arm.

Ja, ni förstår varför jag fortfarande inte äger en GPS-klocka ;)
Men det sker ju en ständig produktutveckling och jag har inte slutat hoppas, så tips mottages gärna.
 
Jag har en Garmin Forerunner 45plus som jag köpte ”begagnad ” på Elgiganten. Loggar bara puls, tid, distans, höjd, steg. Allt annat är inte intressant. Det finns inte en klocka med bara de funktionerna, så man får med andra funktioner som i alla fall jag inte alls har nytta av.
Jag har min för träning.
 
Garmin är ju ledande på GPS-klockor för träning, Ray (DC Rainmaker) har provat de flesta GPSklockor ( +MYCKET annat) och så här skriver han:
"One of Garmin’s advantages (if you can get out of the Home Screen), is that they’ve got FAAAR more data than any other sports-focused watch out there. Only Apple’s ‘Health’ app/database rivals it, but much of that data is more focused on Health/Medical/etc stats than the performance/training/recovery stats that Garmin has. Two different things obviously."
Texten är även en länk till Rays genomgång av en uppdatering av Garmin Connect, läs den gärna där kan du se exempel på en hel del av alla de parametrar du kan mäta med en Garmin GPSklocka

En nackdel när man skall välja är att Garmin säljer ett oöverskådligt myller av GPSklockor!
Ett tips som gör valet av GPSklocka lite mer framtidssäkert är att välje en modell där man kan lägga till Connect IQ appar
https://www.garmin.com/sv-SE/c/apps/
Det finns MASSOR av appar att välja på!

Ray har även an sammanställning där man kan jmf olika GPSklockor

Hoppas att du hittar en klocka du blir nöjd med
 
Tror inte det du beskriver är i närheten av att finnas (i alla fall inte bland träningsklocker). Då mest angående batteritid med gps.

Barometer för att få kunna visa höjd i realtid finns också bara på de mest avanserade garmin klockerna. (tror ikke man kan visa gps höjden eller någon annan höjd på de billigare klockorna. )
 
Tack alla för matnyttiga tips och länkar, fattar att det är svårt med direkta tips efter en så hårdprofilerad kravspec.
Blir till att lusläsa, och det har jag delvis gjort. Fast ingen skriver ju flaska om tunna handleder eller hanterbarhet med klockan på "fel" hand. Ändå åkte jag på bakslag just i dessa avseenden, när jag provade IRL.

Forerunner 45+ har många fysiska knappar på för mig "fel" sida och inte sa bra batteritid, så jag skulle reta ihjäl mig på alla för mig onödiga finesser som drar ström. Det är alltså ingen tränings- eller löparklocka jag behöver, utan ett renodlat navigationsverktyg.

Höjd i realtid är guld, men jag kan tänka mig att offra det om jag måste. Det mest primära är tracking och lång batteritid.
 
Jag skulle nog rekommendera dig att kolla på någon av Suuntos klockor. Jag har inte använt dem själv men vet att de har nischat sig mer mot ultrasport-hållet och de flesta verkar ha barometer och lång batteritid med lägsta GPS-uppdateringsfrekvens. Suunto 9 Peak Pro är beskriven av dem själva som klocka för folk med mindre handleder.
 
Liten klocka och lång batteritid är sannolikt inte möjligt. Du får välja. Powerbank är en möjlighet. Om du hittar något bra enligt dina kriterier är förmodligen många av oss intresserade av den modellen.

Jag köpte för några år sedan en begagnad Garmin Fenix 3 för 1000 kr. Jag är väldigt nöjd med den men den är klumpig. Valde bort pulsfunktionen som jag helst slipper.

Föreslår att du köper en begagnad modell som nästan fyller dina kriterier för att lära känna vad du använder uppskattar respektive dissar innan du köper en ny modell. Batteritiden går successivt ned med ett antal hundra uppladdningar liksom hos andra liknande prylar med laddbara batterier.

Många av Garmins klockor finns i lite mindre storlek i första hand för damer. Fenix bör funka fint även för vänsterhänta. Kvalitén på Fenixmodellerna torde vara utmärkt.

Garmins modeller är programmerbara för att bara visa just det man vill se på varje fönster.

Lycka till.

Thure
 
Många av Garmins nyare modeller har fått betydligt bättre batteritid än sina föregångare. Åtminstone så länge vi snackar MIP-display och inte AMOLED-display.

Men är du ute efter en mer friluftsklocka med god batteritid, men utan massa fancy funktioner, så borde du ta en närmare titt på Garmins Instinct 2-serie, där särskilt Solar-modellerna kan få långa batteritider (under sommarhalvåret alltså, förutsatt att du har klockan ute i solen...).

Här bör du nog undvika Garmins Forerunner-serie, då de är mest inriktade mot fysisk träning och saknar därför många praktiska friluftsfunktioner, såsom aktiv kompass, kalibriringsbar höjdmätare/barometer, samt stöd för koordinater och koordinatsystem.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Dock är det så att Garmin Instinct 2-serien enbart finns i en storlek, medan Fenix-serien finns i tre storlekar ("dam", "herr" och XL), där "dam"-modellen har kortast batteritid (p.g.a. mindre batteri).

Armband är utbytbart på både Instinct och Fenix-serien, men mycket enklare att byta ut på Fenix-serien.

Vissa (men inte alla) Fenix-varianter har även ett extratåligt Sapphire-glas, vilket ofta kan vara värt merpriset. (Övriga modeller har bara Gorilla-glas).

Så sammanfattningsvis. Är dammodell viktig för dig, så är det nog bara Fenix 7S/7S Pro (eller Epix 2S Pro) som gäller idag. Å då får du leva med att betala för många fancy funktioner. (Men det är ju inget krav på att använda dem, å så länge de inte används, så drar de ju heller inget batteri).

Kan du däremot leva med en "herrmodell", så finns det flera alternativ, där Garmin Instinct 2-serien nog bäst uppfyller din kravspec.

Å knapparna sitter ju där de sitter, men du kan ange vilken handled du bär klockan på.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.