Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag?

Min Garmin GPSMAP64st har mååånga år på nacken. Ett par knappar har gått sönder (i samband med ett fall). Vad vill jag ha istället? Jag vill att min nästa gps ska

+ vara robust
+ vara lätthanterad
+ ha bra batteritid
+ vara liten
+ ha tydlig skärm

Jag hoppas att någon eller några av er som verkligen KAN det här med gps-användning ska berätta för mig vilka fler punkter jag borde lägga till i min lista samt vilken gps som bäst stämmer överens med mina önskemål.

Jag vill dessutom ha (minst) en rikstäckande karta till min nya gps.

Håller tummar gör

/Håkan F
 
En variant, som är liten, tålig och har en bra AMOLED-skärm, är ju Garmin Epix (gen 2). Alltså en klocka, som även har en massa träningsfunktioner.

Epix har ju även några systermodeller (Fenix 7-serien, Tactix 7 och Enduro 2 med ännu bättre batteritid, men också klart sämre MIP-skärm.

Sedan kom nyss ut en GPSMAP 67/67i, som har mycket bra batteritid (180/165 timmar i normalläge). Dock inbyggt uppladdningsbart batteri, som inte kan bytas ut. Troligtvis något större än din gamla GPSMAP 64st.

Samtidigt kom det även ut en Etrex SE, med 168 timmar batteritid på två AA-batterier. Just denna modell har förvisso inga kartor, men det kan ändå indikera att det kan vara på gång med ersättare till Etrex 22x/32x, som då skulle kunna få kraftigt förbättrade batteritider.

Det finns förvisso även den stora Montana 7X0-serien, som väger över 400 g och därför passar bäst på en snöskoter, fyrhjuling etc.

Slutligen har du även Alpha 200/200i, som mest är avsedd för jakt och hundpejling.

Å heltäckande Sverigekarta är ju Topo Sweden 6.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Tack för din genomgång Niklas. Uppskattas verkligen. Jag borde lagt till en punkt till på min önskelista:
+ tydlig skärm

/Håkan F
 
Skojigt att du gillade mitt inlägg.
Skulle tro att GPSMAP 67/67i är den modell som storleksmässigt och meny-mässigt hamnar närmast din 64st.

PS! Listorna kan ju göras hur långa som helst.

PS2! Skulle du finna Epix gen 2 alltför billig, så finns ju alltid MARQ2-serien att tillgå. I princip samma funktioner, men i betydligt exklusivare utförande. ;)
/Niklas
 
Min prio skulle vara på kartor. Vilka finns, hur bra & detaljerat, enkelt att ladda ned, finns det för Norge / Finland, osv ??
 
Vad som är "bäst" har jag ingen aning om men i höstas började min GPSMAP 62s krångla så pass att jag insåg att den borde ersättas efter dryga 12 år i min tjänst.

Valet föll på GPSMAP 65s eftersom den uppfyller allt som 62'an gjorde, ungefär samma format vilket jag uppskattar, inte har specialbatterier utan funkar på vanliga AA, fästen jag har funkar med 65'an samt har vissa upphottade funktioner som dubbla sattelitsystem mm.

Kartor baserade på openstreetmaps finns en uppsjö av på nätet, bara att välja & vraka enligt tycke & smak.

Ungefär så såg mina kriterier ut när jag skulle välja.

PS. Kan tllägga att min GPS mest funkar som backup vid kajakpaddling och sporadiskt till Geocaching.
 
Själv finner jag kvaliteten på Open Street-kartona klart sämre än på terrängkartan och Topo Sweden 6. Åtminstone där jag bor.

Men priset på Open Street Maps är dock överkomligt...
/Niklas
 
Majjen! Jag glömde förvisso nämna sjömodellerna GPSMAP79/79S (AA-batterier) och GPSMAP86/86i (interna uppladdningsbara batterier). De flyter och och påminner en del om GPSMAP 6y-serien respektive GPSMAP 66/67-serien.

GpSMAP 66-serien är alltså föregångaren till den nya GPSMAP 67-serien.

Å när vi ändå är inne på sjömodeller, så finns ju också klockorna i Quatix 7-serien och den svindyra MARQ2 Captain...
/Niklas
 
Inte helt påläst men försöker se hur det blåser. Mobilerna är riktiga underverk och har så mycket idag samt öppna kartor på nätet så vad en gps firma kan tillföra är robusthet, nogranhet så borde inte Etrex Se vara grejen? Är du ute länge får du ha powebank till mobilen och AA batterier till gps pucken? Sedan är det värt 2000 att öka den nogranheten?
 
Jag köpte en garmin oregon 700 för att ersätta min gamla garmin 60 CSX som tappades bort.. Sen hittade jag min gamla garmin så nu har jag två...Den gamla har en otrolig batteritid som oregon inte verkar komma i närheten av. Men färgskärm, lite större skärm, touchscreen gör den nya trevligare att använda. På telefonen använder jag "min karta" från lantmäteriet och det fungerar alldeles utmärkt.
Så varför behöver jag en enskild GPS? För säkerhets skull antar jag. Dubbla enheter gör det troligare att ialla fall en fungerar....
 
Jag hade, sen lång tid tillbaka, Garmin 60 CSx. När jag blev uppmärksammad på L5 så började jag titta efter alternativ. Det blev Garmin 66sr. Den använder L1 och L5 och dessutom, utöver USA's GPS, även andra satelliter (Galileo E1, E5a; Glonass) samtidigt. Det ger, teoretiskt, en klart bättre positionsbestämning. L5's signal är starkare och går alltså fram där man kan missa L1. För den som tidigare använt 60 CSx kan de nya menyerna vara en plåga. Minst en GPS har blivit returnerad pga obegripliga menyer.
Om du blir intresserad så hämta först manualen och läs den NOGA innan du bestämmer dig för 66sr.

OBS att Apple Watch Ultra också har både L1 och L5. Men tar bara ett system GPS eller Glonas eller ... samtidigt.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
niking Vad har hänt med terrängkartan DVD? Navigering 3
Tumbleweed Vad har hänt med priset?? Navigering 8
kanotisten Vad har hänt med NASA? Navigering 1
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
pullman Har nån provat Nike GPS Sports Watch? Navigering 0
ranchn Har köpt gps till bilen Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
torpet Min GPS har lagt av Navigering 4
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
badpitt Eniro har börjat med sjökort Navigering 3
peter1959 Var har ni GPS-en och hur på tur? Navigering 6
greenjuice En Mac-variant av Mapsource "Bobcat" har släppts Navigering 14
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
abjork Har någon testat Mio P550? Navigering 2
andrho Har GPS-enheterna blivit bättre? Navigering 33
jonasolof Wallmart har förm mkt returer av navigatorer, slutar Navigering 0
jonasolof N¨vi 660 har större skärm Navigering 7
greenjuice Ny version av GPSBabel 1.30 har släppts! Även till Mac Navigering 3
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
eloserik Nu har Garmin Sverige upptäckt att de säljer 60CSX Navigering 1
SNEN Vilka gps:er har/använder du? Navigering 87
Kenneth68 Har Aspidshop Svensksupport? Navigering 10
fredl Någon som har en Fore(trex/runner) 201 och bor i GBG? Navigering 7
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
malundin När GPS'en inte har täckning... Navigering 3
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
Store Garmin nRoute har nu stöd för MetroGuide 5 och senare Navigering 2
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29
Store Eniro har bytt kartleverantör Navigering 0
fafner HAr någon testat 3G telefon med Wayfinder? Navigering 1
niking Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning... Navigering 23
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
Tony-Avesta JAAAA!!!! Äntligen har fått min 60CS Navigering 4
Tony-Avesta Nu har manualen till 60CS släppts!! Navigering 0
Tony_Avesta CNN har god smak... Navigering 1
Garmin Vista Har det kommit nya kartor Navigering 1
Isse Till er som har Magellan MAP330 GPS Navigering 1
jonnyw någon som har nån erfarenhet av Holux gps 305 Navigering 0
Sportbil Har ni sett? Navigering 6
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.