NASA har ett grymt program.

Var inne och slösurfade på NASAs hemsida och hittade programmet World Wind.

Du är en jordglob som man kan snurra på hur man vill. Sedan kan man zooma in och ut. Zoomar man tillräckligt långt in så laddar den ned satellitfoton i olika skalor från NASAs servrar.

Sedan kan man ladda ner add-ons till förbannelse, t.ex. världens högsta berg m.m.

Det är 180MB stort men det är väl spenderad bandbredd. Det bästa av allt är att hela klabbet är gratis!

Programmet:
http://worldwind.arc.nasa.gov/download.html

Add-ons:
http://forum.worldwind.arc.nasa.gov/index.php?s=64a4bc48fdf5f2a8c97d56bb205df967&showtopic=1048


EDITERAT: Såg nu (med den magiska sökfunktionen) att det fanns ett gäng trådar om detta. Sorry, jag är lite efter. Men å andra sidan är det så bra att det är värt att poängteras igen.
[Ändrat av Jimmy_L 2005-05-14 kl 13:11]
 
Amerikanerna är väldigt duktiga på att förmedla de statliga organisationernas verksamhet till allmänheten. Jag tycker inte vi har något liknande intresse från staten i Sverige. T.ex. vid tsunamikatstrofen i vintras gick USGS (amerikanska geologerna) ut med med massor av info, grafik och simuleringar mm för att man skulle förstå vad som hänt och hur. På svenska SGU:s sida skrev inget alls de första dygnen (på "nyheter" kunde man läsa om typ grus- och makadamföreningens årsmöte). När man sen kostade på sig att uppdatera hemsidan, hänvisade man helt enkelt till de ameikanska kollegerna på USGS. För att återknyta till navigering, så tycker jag Lantmäteriet har blivit lite "roligare" de senaste åren, men nåt likanande amerikanska NASAs alster lär vi inte få se.
 
Amerikanernaär ju bara en sisådär 35 gånger fler än oss svenskar. Lite mer resurser till att göra en massa infom om tsunamis och sånt.

Själv ser jag gärna att svenska myndigheter ägnar sig åt sina uppgifter, och inte åt att undervisa om tsunamis.
 
chralm; sa:
...Själv ser jag gärna att svenska myndigheter ägnar sig åt sina uppgifter, och inte åt att undervisa om tsunamis.
Och hur vet du att de gör det, om de aldrig redovisar verksamheten på ett lättillgängligt sätt? Varför ska de inte undervisa oss, kompetensen finns ju (och i tsunamifallet dessutom ett reellt intresse från allmänheten att förstå) ? Tror dessutom att det amerikanska angrepssättet främjar teknik- och naturvetenskapsintresset hos barn och undomar, något som är i starkt avtagande i Sverige...
 
Det är klart att de kunde göra en mycket större pedagogisk och informativ insats!

Hur mycket mer skattepengar finns det att tillgå, alltså hur mycket vill majoriteten i Sverige höja sina skatter?

Det handlar ju säkert bara om några procent så skulle ju åtminstone SGU kunna börja konkurrera med sina amerikanska kollegor.

SMHI borde också ha en större budget. Och Länsstyrelserna. Och Lantmäteriet förstås! Och Naturvårdsverket. Och...
 
Aningen OT, men ändå...

Hur mycket mer skattepengar finns det att tillgå, alltså hur mycket vill majoriteten i Sverige höja sina skatter?
Utan att ha några vetenskapliga belägg så vill jag nog hävda att de skattepengar som redan idag drivs in, INTE andvänds på ett så effektivt sätt som möjligt.(Stark underdrift). Statliga och kommunala jobb verkar totalt sakna kritisk granskning när det gäller arbetssätt, organisation och arbetstempo. Därmed inte sagt att alla som är statligt anställda inte sköter sina jobb. Men det finns mycket att göra innan skatterna behöver höjas tror jag, då Sverige redan har ett mycket högt skatteläge.

För att på något sätt anknyta till tråden så tror jag att amerikanska myndigheter insett att de kan rättfärdiga en del av de stora kostnader som tex går till NASA, om man låter alla medborgare ta del av resultaten. Att de sedan har större resurser än Sverige kanske resulterar just i att man i USA producerar program som detta, medan man i Sverige kan deklarera på nätet... *tjoho*
 
Re: Aningen OT, men ändå...

lufs; sa:
Att de sedan har större resurser än Sverige kanske resulterar just i att man i USA producerar program som detta, medan man i Sverige kan deklarera på nätet... *tjoho*

Jag deklarerar hellre på nätet än får ett program där jag kan snurra en jordglob.

Vi är inte världens rikaste land, inte heller världens folkrikaste. Vi kanske ska försöka se lite sansat på vad man kan begära för de skattepengar som 9 miljoner betalar. Vi kan inte få samma sak som USA:s 300 miljoner eller Tysklands 80 miljoner.
 
Skillnaden i BNP är ju rätt väsentlig...

Jag förstår inte hur du kan uttala dig svepande i flera riktningar; med så starkt kritiska synpunkter mot kommunala och statliga tjänstemän - samtidigt som du säger att du inte har nån grund till detta??

Det är klart att kraven på effektivitet ska vara höga, och att det alltid kan vara berättigat med uppföljning. Men ditt uttalande säger antagligen bara nåt om din attityd om du inte har några belägg att redovisa.

Att överhuvudtaget jämföra USA och Sverige på detta sätt är ju att visa att man inte har nån uppfattning om EOS (economies of scale) mm. och då är det lätt att tänka sig att synen på svenska prestationer blir sned.

Det måste väl finnas möjligheter att jämföra med nordiska länder (storlek och geografi/population LITE mindre olika i alla fall) eller andra länder i samma storlek.



(Jobbar själv i privat näringsliv, så jag kan inte hjälp dig med referensmaterial...)
 
Haddock; sa:
.... Lantmäteriet har blivit lite "roligare" de senaste åren, men nåt likanande amerikanska NASAs alster lär vi inte få se.

Innan den här tråden "urartar" skulle jag bara vilja meddela att jag för ett par dagar sedan lade in en artikel om Lantmäteriets finansiering och prissättning av geografisk information för publicering på Utsidan.

Om artikeln passerar redaktionens granskning så kan den om några dagar kanske ge litet mer användbara faktauppgifter vad gäller svenska förhållanden jämfört med några europeiska länder.

Mvh
Torbjörn Djuvfeldt
[Ändrat av tobbedj 2005-05-15 kl 10:38]
 
tobbedj; sa:
...Innan den här tråden "urartar" skulle jag bara vilja meddela att jag för ett par dagar sedan lade in en artikel om Lantmäteriets finansiering och prissättning av geografisk information för publicering på Utsidan...
Hoppas inte det var jag som urartade den ;) Jag är själv lantmätare och mycket intresserad av navigering, mobila positioneringstjänster osv och ser därför att det finns en potential att föra ut detta intressanta ämne till allmänheten. Och jag för samma resonemang för de övriga myndigheterna och verken...Jag tror inte det behöver handla om budget på x milj kr hit eller dit, snarare att förändra kommunikationen från myndighet<->myndighet till att även inkludera myndighet<->konsument (24-timmarsmyndigheten?). Men den diskussionen passar ju inte in här, så det kan vi ta nåt annat forum ;)
 
Re: Aningen OT, men ändå...

lufs; sa:
Utan att ha några vetenskapliga belägg så vill jag nog hävda att de skattepengar som redan idag drivs in, INTE andvänds på ett så effektivt sätt som möjligt.(Stark underdrift). Statliga och kommunala jobb verkar totalt sakna kritisk granskning när det gäller arbetssätt, organisation och arbetstempo. Därmed inte sagt att alla som är statligt anställda inte sköter sina jobb. Men det finns mycket att göra innan skatterna behöver höjas tror jag, då Sverige redan har ett mycket högt skatteläge.

Har du hört talas om Riksrevisonen? fd riksrevisiosnverket. Dom granskar allt från socialstyrelse till ineffktiva poliser. Så det finns en total översyn av den statliga och kommunalverksamheterna som många gånger är mkt mera kritisk än privata revsioner av privata verksamheter.
 
Det finns mer om Lantmäteriet i en annan tråd

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28196

Låt oss dock inte skrämma bort Torbjörn Djuvfeldt genom att hacka på hans arbetsgivare via honom. Jag ser set som en stor tillgång att han bidrar här på Utsidan. Dialog är oslagbart. Dessutom är han en lysande skribent.

Jag har själv en erfarenhet från ett bolag, som såldes ut från staten och blev privat med bibehållen verksamhet.

Före försäljningen:
* Okunniga, frånvarande, ointresserade ägare
* Bristfälligt ledarskap
Det var fullt möjligt att ha dubbla agendor, företagets och sin egen. Beslut överprövade ständigt.
* Andras pengar

Efter försäljningen.
* Ägarna är med hela tiden.
* Ledningen och företaget har en gemensam agenda.
* Personalen har kunnat bli delägare, det är "våra" pengar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kanotisten Vad har hänt med NASA? Navigering 1
gundj NASA World Wind Navigering 13
Brune Nya NASA satellitfoton Navigering 61
dexecupen Upphovsrätt hos NASA´s satellitbilder Navigering 10
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
pullman Har nån provat Nike GPS Sports Watch? Navigering 0
ranchn Har köpt gps till bilen Navigering 1
niking Vad har hänt med terrängkartan DVD? Navigering 3
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
torpet Min GPS har lagt av Navigering 4
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
badpitt Eniro har börjat med sjökort Navigering 3
peter1959 Var har ni GPS-en och hur på tur? Navigering 6
greenjuice En Mac-variant av Mapsource "Bobcat" har släppts Navigering 14
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
abjork Har någon testat Mio P550? Navigering 2
andrho Har GPS-enheterna blivit bättre? Navigering 33
jonasolof Wallmart har förm mkt returer av navigatorer, slutar Navigering 0
jonasolof N¨vi 660 har större skärm Navigering 7
greenjuice Ny version av GPSBabel 1.30 har släppts! Även till Mac Navigering 3
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
eloserik Nu har Garmin Sverige upptäckt att de säljer 60CSX Navigering 1
Tumbleweed Vad har hänt med priset?? Navigering 8
SNEN Vilka gps:er har/använder du? Navigering 87
Kenneth68 Har Aspidshop Svensksupport? Navigering 10
fredl Någon som har en Fore(trex/runner) 201 och bor i GBG? Navigering 7
malundin När GPS'en inte har täckning... Navigering 3
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
Store Garmin nRoute har nu stöd för MetroGuide 5 och senare Navigering 2
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29
Store Eniro har bytt kartleverantör Navigering 0
fafner HAr någon testat 3G telefon med Wayfinder? Navigering 1
niking Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning... Navigering 23
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
Tony-Avesta JAAAA!!!! Äntligen har fått min 60CS Navigering 4
Tony-Avesta Nu har manualen till 60CS släppts!! Navigering 0
Tony_Avesta CNN har god smak... Navigering 1
Garmin Vista Har det kommit nya kartor Navigering 1
Isse Till er som har Magellan MAP330 GPS Navigering 1
jonnyw någon som har nån erfarenhet av Holux gps 305 Navigering 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.