NASA har ett grymt program.

NASA är ett företag

Haddock; sa:
Amerikanerna är väldigt duktiga på att förmedla de statliga organisationernas verksamhet till allmänheten.

Rätta mig om jag har fel men NASA är ett företag. Troligtvis så är väl huvudägaren amerikanska staten. Men hur som helst så konkurerar NASA med alla andra företag här i världen (så vill jag offerera ett nytt Hubble till amerikanska staten så får jag gärna konkurrera med NASA).

Bara för den allmänna ordningens skull...

Stalle

Re: NASA är ett företag

Rätta mig om jag har fel men NASA är ett företag. Troligtvis så är väl huvudägaren amerikanska staten. Men hur som helst så konkurerar NASA med alla andra företag här i världen (så vill jag offerera ett nytt Hubble till amerikanska staten så får jag gärna konkurrera med NASA).

Bara för den allmänna ordningens skull...

Stalle
Vad jag vet är NASA den federala myndigheten för rymdfart, men det spelar ingen roll - det var bara ett exempel. Konstigt att diskussionen kom att handla om storlek på budgetar Sverige vs USA. Det jag ville säga var att amerikanerna har ett pedagogiskt angreppssätt för att förmedla verksamhetsinformation till allmänheten. Sen må det handla om rymdfart eller den lokala sophanteringen eller vad fanken som helst. Jag är övertygad om att den bästa kompetensen för att förmedla information om olika teknik-/naturvetenskapliga områden finns hos de statliga organisationerna, bara de får riktlinjer (o resurser). T.o.m min lilla arbetsgivare kan åstadkomma fantastiska presentationer och inte tusan har vi någon rymdbudget ;)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kritisera gärna, men...

Hej Per (och alla andra)

All offentlig verksamhet förtjänar att granskas för att klargöra om en organisation lever upp till de mål för verksamheten som lagts fast av regering och riksdag.

Som påpekats i andra inlägg är formerna för granskning väl utvecklade inom statsförvaltningen, och naturligtvis ska Lantmäteriet också sättas under luppen och kritiseras för det som inte fungerar bra.

Konstruktiv kritik är bra, och det är upp till Lantmäteriet att ta den till sig och "förvandla skit till gödsel" för att kunna bli bättre.

Men vad jag reagerar mot, och som är huvudanledningen till mitt engegemang på Utsidan, är att förvånande mycket av den kritik som riktas mot Lantmäteriet inte grundas på sakkunskap, utan baseras på gissningar, spekulationer eller missförstånd.

Problemet med att skaffa sig kunskap är att det i regel tar tid.

Det mesta om Lantmäteriets verksamhet och ekonomi kan läsas på vår hemsida. Där finns regleringsbrev, årsberättelser, prislistor, produktbeskrivningar, mm tillgängiga för den som är intresserad. Men det kräver som sagt att man offrar tid för att ta reda på hur saker och ting förhåller sig.

Jag vill göra det litet lättare för Utsidans läsare att förstå vad Lantmäteriet sysslar med, och hoppas med en sådan insats att framtida kritik blir mer saklig, och resulterar i konstruktiva förslag och idéer om hur Lantmäteriet kan bli bättre.

/tobbe

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips