Nu har jag fått min Direct Route!

Nu har jag fått min Direct Route..... Skönt att man har sen semester och kan sitta hemma och testa (och åka ut och testa).

Jag återkommer med testresultat när jag testat.

Det är väl alltid någon som har Magellan och är intresserad.
 
Jag är intreserad om vad du tycker.
Fick mitt program i går.

Min mottagare är en Meridian Gold med 64mb minne.
 
Jag har bara prövat lite snabbt, men den verkar hitta lika bra som den grannen har i sin nya Volvo (kostar 35 000:- extra). Gränssnittet känns igen från övriga MapSend program. Den verkar bra, mycket POI:s, telefonnummer och adresser till matställen turistattraktioner mm. Vad är ditt första intryck?
 
kalkylera om med Goto?

Jag har läst att om man kör annorlunda än föreslaget så trycker man Goto för att kalkylera om rutten. Är det så och räcker det att trycka Goto eller måste man fippla med fler knappar?

Hur mycket extra minne kräver ett område jämfört med Mapsend Streets Europe?
 
Re: kalkylera om med Goto?

boran; sa:
Jag har läst att om man kör annorlunda än föreslaget så trycker man Goto för att kalkylera om rutten. Är det så och räcker det att trycka Goto eller måste man fippla med fler knappar?

Hur mycket extra minne kräver ett område jämfört med Mapsend Streets Europe?

Man trycker GoTo följt av Enter ("ändra rutt" är förmarkerat i valet som kommer upp). Den är faktiskt riktigt snabb och räkna om. Det enda som är lite synd är att om man har larmet avstängt så piper det inte när man skall svänga...... har man otur då så kan man ju åka en bit innan man räknar om rutten. Fast har man larmet avstängt så får man kanske skylla sig själv.

Den tar ju helt klart mer minne, exakt hur stor skillnaden är vet jag inte, men en fyrkant Oslo> Stockholm>Hela Sverige söderut>halva Danmark går in på mitt 64MB kort. Men jag har ju ett till....=)
 
Programmet i sig verkar vara bra. Man har fått en helt ny GPS-mottagrae.
Har inte satt mig in helt i vilka skillnader det är jämfört med MapSend Street förutom navigeringsfunktionen.

Sen jag uppgraderade mottagaren till V5.35 så har det blivit svårare att starta upp den. Enl sat.status så finns det satelliter, men låsningen kan dröja väldigt länge ibland.
Det verkar att det inte är lika bra kommunikation med satelliterna.

Jag tycker att det fungerade bättre med V5.12.
Är det någon som vet om DirectRoute fungerar med den versionen?
 
Re: Re: kalkylera om med Goto?

Jimmy_L; sa:
Man trycker GoTo följt av Enter ("ändra rutt" är förmarkerat i valet som kommer upp).
Finns det verkligen ingen möjlighet att istället ställa in den för automatisk omräkning av rutten när man kör fel? Känns onödigt och trafikfarligt att behöva trycka på knappar för att berätta (för en GPS!) att man inte följer rutten.
Det enda som är lite synd är att om man har larmet avstängt så piper det inte när man skall svänga......
Jag skulle snarare säga att det hade varit synd om den pipit när man stängt av larmet.
 
Arne>

5.27 står det (vid uppstart av PC-programmet) att man måste ha för att köra Direct Route. Jag har 5.34 och jag har inte upplevt någon försämring. Kan det vara att du har haft otur med satelliternas position?



Jag tror inte att man kan ställa in att den automatiskt räknar om. Det har säkert att göra med att autorutten sköts av mjukvaran och inte av hårdvaran. Det är väl priset man får betala när man gör att "äldre" GPS:er (dom tidiga SporTrak och Meridian) får autorutt i efterhand. Men trafikfarligt vet jag inte om det är, är det trafikfarligt att ändra volymen på bilstereon? Kanske, men det gör man ju ändå. Man måste ju inte leta i menyer eller liknande utan det är ju två snabba knapptryckningar. Jag upplever det inte som något större problem.
[Ändrat av Jimmy_L 2004-07-28 kl 11:23]
 
Eftersom det går att uppgradera mjukvaran i mottagaren också (firmware), kan de säkert lägga till en automatisk omräkning, om de bara vill.

Det hjälper ju inte i detta fallet, men den jag har, som har autorutt (iQue), erbjuder fyra alternativ:
Ingen omräkning.
Fråga först.
Automatisk, annonseras med röstmeddelande.
Automatisk, utan meddelande.

Som information, alltså.

Anders
 
apersson850; sa:
Det hjälper ju inte i detta fallet, men den jag har, som har autorutt (iQue), erbjuder fyra alternativ:
Ingen omräkning.
Fråga först.
Automatisk, annonseras med röstmeddelande.
Automatisk, utan meddelande.

Som information, alltså.

Anders

Jämföra äpplen och päron...... min handdator kan också allt det där.
 
apersson850; sa:
Eftersom det går att uppgradera mjukvaran i mottagaren också (firmware), kan de säkert lägga till en automatisk omräkning, om de bara vill.
Det är nog inte fråga om vilja annars skulle de säkert lagt till det eftersom den stora konkurrenten har det och Magellan själva har det i Roadmate-serien.

Det är troligen en designbegränsning i hårdvaran som förhindrar det. T.ex. firmwarestorlek, mängd arbetsminne, processorkapacitet, maximalt antal samtidiga processer eller liknande men jag tror liksom du inte att det är någon principell skillnad på hårdvaran i enheter med respektive utan autorutt. Det är en processor som utför ett program i bägge fallen och något mer avancerat hårdvarustöd för autorutt behövs knappast.
 
Jimmy_L; sa:
Men trafikfarligt vet jag inte om det är, är det trafikfarligt att ändra volymen på bilstereon? Kanske, men det gör man ju ändå.
Att alla handgrepp som innebär att man flyttar händer och uppmärksamhet från ratt respektive trafik innebär en ökad olycksrisk hoppas jag verkligen alla inser. Att även andra saker riskerar att avleda förarens uppmärksamhet gör inte denna lösning bättre men då det sannolikt är en begränsning i enheterna lär man väl få leva med det tills Magellan kommer med nya burkar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tony_Avesta Nu jäklar har jag fått Metroguide E!! Navigering 4
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29
rascar Sådärja, då har jag beställt en eTrex... Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
pullman Har nån provat Nike GPS Sports Watch? Navigering 0
ranchn Har köpt gps till bilen Navigering 1
niking Vad har hänt med terrängkartan DVD? Navigering 3
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
torpet Min GPS har lagt av Navigering 4
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
badpitt Eniro har börjat med sjökort Navigering 3
peter1959 Var har ni GPS-en och hur på tur? Navigering 6
greenjuice En Mac-variant av Mapsource "Bobcat" har släppts Navigering 14
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
abjork Har någon testat Mio P550? Navigering 2
andrho Har GPS-enheterna blivit bättre? Navigering 33
jonasolof Wallmart har förm mkt returer av navigatorer, slutar Navigering 0
jonasolof N¨vi 660 har större skärm Navigering 7
greenjuice Ny version av GPSBabel 1.30 har släppts! Även till Mac Navigering 3
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
eloserik Nu har Garmin Sverige upptäckt att de säljer 60CSX Navigering 1
Tumbleweed Vad har hänt med priset?? Navigering 8
SNEN Vilka gps:er har/använder du? Navigering 87
Kenneth68 Har Aspidshop Svensksupport? Navigering 10
fredl Någon som har en Fore(trex/runner) 201 och bor i GBG? Navigering 7
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
malundin När GPS'en inte har täckning... Navigering 3
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
Store Garmin nRoute har nu stöd för MetroGuide 5 och senare Navigering 2
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
Store Eniro har bytt kartleverantör Navigering 0
fafner HAr någon testat 3G telefon med Wayfinder? Navigering 1
niking Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning... Navigering 23
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
Tony-Avesta JAAAA!!!! Äntligen har fått min 60CS Navigering 4
Tony-Avesta Nu har manualen till 60CS släppts!! Navigering 0
Tony_Avesta CNN har god smak... Navigering 1
Garmin Vista Har det kommit nya kartor Navigering 1
Isse Till er som har Magellan MAP330 GPS Navigering 1
kanotisten Vad har hänt med NASA? Navigering 1
jonnyw någon som har nån erfarenhet av Holux gps 305 Navigering 0
Sportbil Har ni sett? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.