Nu jäklar har jag fått Metroguide E!!

Hejsan.

Fick mitt MetroGuide Europe idag från GPS-Wharehose i England, snabbt som attan då jag beställde det i Fredags!!

Har självklart inte blivit nån exvilibrist på det hela ännu, men det verkar riktigt användarvänligt. Räkna med att det blir en hel del pilla lek och lär de närmaste dagarna....

Nu några frågor.

När jag skulle testa att ladda in några kartor, så kom en varning upp på skärmen, som varnade för att den från fabrik laddade "världskartan" skulle raderas permanent!? Men visst fasen finns den väl att ladda hem för att kunna dunka in den i Vistan igen ifall man får det för sig??

En annan sak jag inte riktigt har fåt grepp om ännu är det här ed färdvägsregistreringen, och hur det olika inställningarna där påverkar det hela. Tänker då bl a på det där "oftast, oftare normal och mindre ofta" Vad gör de för skillnad, för och nackdelar??

Samma sak med det där när man skall spara färdvägen, då kommer frågan om hur man skall spara, hela registreringen är ju lätt att fatta, men sen tycker jag det blir lite rörigt då det står en massa om olika klockslag mm. Bena gärna isär det den som kan och har lust..

Sen finns der nåt som heter "landcover" och som går att justera, men jag ser inte att nåt ändras, så vad är det för nåt då??

Många frågor, och jag hoppas på många svar ;-)

MVH

Tony
 
Några svar

Jag har för mig att du har en Vista, så svaren är lite anpassade till det.

Världskartan försvinner inte när du laddar in kartor. Det är de fabriksladdade "Point of Interest" som försvinner. Men du kan hämta den filen på Garmins sida, och tanka tillbaka dem, om du skulle vilja ha dem igen.

När det gäller färdvägsregistreringen, som inte har ett skvatt med MetroGuide att göra, kan den ske på tre sätt.

1. Med fasta tidsintervall. Lätt att begripa.
2. Med fasta avståndsintervall. Lika lätt att begripa.
3. Automatiskt. Då gör din GPS så, att den börjar med att lagra en punkt, där du är. När du börjar röra på dig, kollar den i vilken riktning du går. Så länge du har en och samma riktning, behöver den inte lägga ut fler punkter. Men så snart du svänger, måste den lägga en punkt där, eftersom du då inte längre följer en rät linje. På så sätt optimeras minnesanvändningen, eftersom den lägger få punkter när du håller en rak kurs, men lägger ut fler när du svänger ofta. Antalet tillgängliga punkter varierar mellan olika enheter. För en Vista är det 3000.

Inställningarna "Ofta", "Sällan" osv anger vilka avvikelser från den räta linjen som tillåts, innan en ny punkt läggs ut. I vissa enheter specificeras detta i meter från den räta linjen, men här har man valt att använda lite mer diffusa begrepp.

Ju oftare du ställer in den på att registrera, desto mer detaljerad blir din färdvägsregistrering. Men du kommer också att fylla minnet snabbare, för det går ju åt fler punkter.

När det gäller att spara färdvägen, får man mycket riktigt olika alternativ. Om du har tappat mottagningen, tappar du också registreringen. Det spelar ingen roll om du tappade positionen på grund av att du inte kunde få in några signaler, eller om du stängde av mottagaren. En Vista tillåter då att färdvägen sparas med början vid olika klockslag, som motsvarar när registreringen återupptogs, efter ett avbrott.
Några klockslag, för de närmaste startpunkterna, samt middag, midnatt, igår och alltihop brukar dyka upp som alternativ, men det beror lite på vad som har registrerats.

Zoomnivåerna kan ställas in för Waypoints, Intressanta platser, Gatunamn och Landtäckning (står på svenska i senare uppdateringar).

Anger man OFF visas aldrig det man stängt av, logiskt nog.
Ställer man nivån på exempelvis 500m, betyder det att waypoints, eller vad det nu är, inte syns på kartan förrän man zoomat in till en skala på 500m (anges nere till vänster på kartan).
I läget AUTO visas vad det nu är i olika zoomnivåer, beroende på hur mycket detaljer man valt att visa på kartan.

Alltså, ju större värde, eller ju fler detaljer på kartan om du väljer AUTO, desto grötigare kartbild i displayen. Med allting OFF visas inte mycket, men det som är kvar blir tydligare.

Just Landtäckning gäller de parker och liknande, som anges med en annan färg. Grönt i MapSource (på PC:n), grått i fönstret på en Vista.

Det går även att ändra storlek på den text som beskriver de olika föremålen.

Anders
 
1000 tack för att du och andra som kan lite mer än jag, finns och ger sig tid att lära upp en gröngöling på GPS, TACK!

Nu klarnade ju det mesta jag frågade om. Det där med landtäckningen anade jag nästan, men jag hade aldrig lyckats se någon faktisk förändring i displayen då den storleken ändrades. Det gjör man ju direkt om t ex de andra storlekarna ändras, namm på städer och waypoints mm. Därför frågan.

Måste säga att Garmin är lite i underkant då de beskriver täckningen på denna produkt. De säger upp till typ Gävle, men jag har gatunamn och annat upp längs hela norrlandskusten, t o m Örsköldsvik!!

POI som försvinner när nytt laddas in, är väl bara marina bojjar och sånt krafs, nåt annat har jag då aldrig sett i min Vista. Så man får väl hädanefter hålla ned farten i fjärilsinmmet så man inte går på en grynna och skrubbar "skäddan" .... ;-)

En sak jag faktiskt saknar på Vistan är ett alarm som kunde användas till olika saker, jag om man dräller bredvid kursen eller närmar sig en "stolp-paparazzi" som lansfiskalen baxad upp ;-))

Tja USB hade heller inte varit dumt, eller minneskort, eller färgskärm...... Ska bli väldans kul att se hur Vistans efterföljare ser ut, med tanke på skärmutvecklingen på nu sker på mobiltelefonerna.

Undrar förresten om man kommer att kunna ladda hem uppgraderingar på denna MetroGuide om sådana kommer, vi som har köpt den alltså, och gratis??

Tack igen, men räkna med fler frågor framöver ;-)

MVH Tony
[Ändrat av Tony_Avesta 2002-05-29 kl 10:55]
 
En sak till. Jag skall ta en tur med bilen och fixa exakta positioner på alla kameraskåp här i Dala/Avesta trakten, och lägga in här. Jag bor ju i Avesta liksom, så det är inga problem.

MVH Tony
 
Tony_Avesta; sa:
Jag skall ta en tur med bilen och fixa exakta positioner på alla kameraskåp här i Dala/Avesta trakten, och lägga in här.
Tror att jag redan fått med alla på väg 70 men det är bra om du dubbelkollar. På http://www.rindar.net/Hastighet/Index.htm hittar du en waypointfil för MapSource/MetroGuide som du nu kan använda med ditt nya program.
Undrar förresten om man kommer att kunna ladda hem uppgraderingar på denna MetroGuide om sådana kommer, vi som har köpt den alltså, och gratis??
Uppgraderingar av programmet MapSource (just nu 4.08) har jag en länk till precis bedvid där du hämtar waypointfilen ovan. Om du menar uppgraderingar av kartmaterialet så har det åtminstone inte varit så hittills utan det har funnits ett uppgraderingspris, som varit rimligt, under en begränsad tid när det kommit en ny CD. Då MetroGuide Europe är ganska färsk tror jag det kommer att dröja ett bra tag innan vi ser något nytt om inte Garmin bestämt sig för en helt ny policy.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
pullman Har nån provat Nike GPS Sports Watch? Navigering 0
ranchn Har köpt gps till bilen Navigering 1
niking Vad har hänt med terrängkartan DVD? Navigering 3
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
torpet Min GPS har lagt av Navigering 4
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
badpitt Eniro har börjat med sjökort Navigering 3
peter1959 Var har ni GPS-en och hur på tur? Navigering 6
greenjuice En Mac-variant av Mapsource "Bobcat" har släppts Navigering 14
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
abjork Har någon testat Mio P550? Navigering 2
andrho Har GPS-enheterna blivit bättre? Navigering 33
jonasolof Wallmart har förm mkt returer av navigatorer, slutar Navigering 0
jonasolof N¨vi 660 har större skärm Navigering 7
greenjuice Ny version av GPSBabel 1.30 har släppts! Även till Mac Navigering 3
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
eloserik Nu har Garmin Sverige upptäckt att de säljer 60CSX Navigering 1
Tumbleweed Vad har hänt med priset?? Navigering 8
SNEN Vilka gps:er har/använder du? Navigering 87
Kenneth68 Har Aspidshop Svensksupport? Navigering 10
fredl Någon som har en Fore(trex/runner) 201 och bor i GBG? Navigering 7
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
malundin När GPS'en inte har täckning... Navigering 3
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
Store Garmin nRoute har nu stöd för MetroGuide 5 och senare Navigering 2
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29
Store Eniro har bytt kartleverantör Navigering 0
fafner HAr någon testat 3G telefon med Wayfinder? Navigering 1
niking Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning... Navigering 23
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
Tony-Avesta JAAAA!!!! Äntligen har fått min 60CS Navigering 4
Tony-Avesta Nu har manualen till 60CS släppts!! Navigering 0
Tony_Avesta CNN har god smak... Navigering 1
Garmin Vista Har det kommit nya kartor Navigering 1
Isse Till er som har Magellan MAP330 GPS Navigering 1
kanotisten Vad har hänt med NASA? Navigering 1
jonnyw någon som har nån erfarenhet av Holux gps 305 Navigering 0
Sportbil Har ni sett? Navigering 6
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...