Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning...

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
Det är väl självklart.

När svarar respondenter att priserna är för låga. :)

"Undersökningen visar också att det är 47% av de tillfrågade som tycker att priserna är för höga i förhållande till produkternas kvalitet."

Dvs alla tyckte inte att priset var för högt och dessutom var det relaterat till kvaliten. Priset behöver kanske inte bara vara för högt eller lågt. Kan vara lagomt också. Men självklart har jag också svårt att tro att någon någonsin skulle svara att det är för lågt *L*.
[Ändrat av avslutad210712 2004-05-20 kl 05:03]
 
Man måste ha studien framför sig för att avgöra det om man skall vara petnoga. För många variabler som är inne och spökar.

Det primära för mig är att det finns bra produkter och att lantmäteriet inte går med vinst för att kunna subventionera Norrlandsregionen. :)

Det finns alltså lite marginal för prissänkning då företaget gjorde en hyvsad vinst förra året.

En som håller på att urforma en enkät vilket tar några veckor. Mycke metod blir det.
 
Arg

Tycker fortfarande att det är skandal att man skall behöva betala för den här typen av produkter som är finansierade med skattepengar.

Det skall vara som i tex USA där man kan ladda ner eller beställa mätningar som gjorts av bland annat försvaret och andra statliga myndiheter, detta är gratis.

Här måste man betala dyra pengar för dem samt att jag som jobbar på ett företag som sysslar med liknande grejer som sjöfartsverket mfl måste konkurera med dessa större företag som är sponsrade av staten (läs: är staten).
 
Putte. Bestäm dig. Först vill du de ska vara gratis, sen vill du inte ha konkurrensen?

Om de vore gratis skulle väl du ha det ännu svårare att konkurera?

mvh Christian, som inte tycker det ska vara gratis, för då går det åt mera skattepengar än idag.
 
Re: Arg

Ful; sa:
Tycker fortfarande att det är skandal att man skall behöva betala för den här typen av produkter som är finansierade med skattepengar.

Det skall vara som i tex USA där man kan ladda ner eller beställa mätningar som gjorts av bland annat försvaret och andra statliga myndiheter, detta är gratis.

Här måste man betala dyra pengar för dem samt att jag som jobbar på ett företag som sysslar med liknande grejer som sjöfartsverket mfl måste konkurera med dessa större företag som är sponsrade av staten (läs: är staten).

Själv rycket jag att det är löjligt med det utbredda myndighetsförakt man ofta stöter på i Sverige. Lantmäteriet har GANSKA många uppgifter som skall fungera. Den erfarenhet jag har är att företaget är mycket kompetent med ett fascinerande utbud av tjänster.

Dessutom har jag svårt att tro att du vet var denna sponsring går. Lantmäteriet bedriver forskning och det är självklart att den skall vara statsfinasierad.

3 § Lantmäteriverket är central förvaltningsmyndighet för frågor om fastighetsindelning och för grundläggande landskaps- och fastighetsinformation.
Lantmäteriverket är chefsmyndighet för lantmäterimyndigheterna i länen.


4 § Lantmäteriverket skall
1. leda och utöva tillsyn över verksamheten vid lantmäterimyndigheterna i länen,
2. ansvara för försörjning med grundläggande landskaps- och fastighetsinformation,
3. ansvara för framställning och utgivning av information från den allmänna kartläggningen,
4. ansvara för de geodetiska rikssystemen och stöd för mätning som innefattar satellitbaserad lägesbestämning och navigering,
5. verka för ett ändamålsenligt och vårdat ortnamnsskick samt fastställa ortnamn i den utsträckning inte någon annan myndighet har sådan befogenhet,
6. ansvara för redovisning, tillsyn och skötsel av Sveriges riksgräns på land mot Finland,
7. ge råd och stöd inom verksamhetsområdet,
8. utreda och avge yttranden i ärenden eller mål hos domstolar eller andra statliga myndigheter på framställning av sådana myndigheter,
9. samverka med myndigheter och organisationer i andra länder vad gäller förhållanden som är av betydelse för verket,
10. i övrigt fullgöra de uppgifter som följer av annan författning.


5 § Lantmäteriverket skall bedriva utvecklingsverksamhet inom sitt verksamhetsområde och forskning inom området geodesi.


6 § Lantmäteriverket får mot avgift bedriva uppdragsverksamhet inom sitt verksamhetsområde.


7 § Lantmäteriverket skall meddela de föreskrifter som behövs om organisation och verksamhet vid lantmäterimyndigheterna i länen.
 
Lantmäteriets uppgifter

När man ser den digra listan över vad Lantmäteriet gör bör man bli än mer övertygad om att detta är uppgifter som helt ska finansieras med statliga medel.

Varför ska de som vill köpa en digital karta över hemtrakten bidra med mer pengar till denna verksamhet än folk som inte köper digitala kartor?

Är det någon större skillnad mellan Sverige och t ex Danmark? Härom året köpte jag en CD för ca 300 kronor som innehåller hela Danmark i både 1:100.000 och 1:50.000. Visserligen är Danmark mycket mindre, men de fasta kostnaderna är ju tämligen lika.

AndersLj
 
Re: Re: Arg

crazy; sa:
Själv tycker jag att det är löjligt med det utbredda myndighetsförakt man ofta stöter på i Sverige.
Du tror inte möjligen att det kan ha något att skaffa med hur de anställda på dessa myndigheter många gånger sköter sig, eller kanske snarare misssköter sig?

Anders
 
Re: Lantmäteriets uppgifter

ALj; sa:
Är det någon större skillnad mellan Sverige och t ex Danmark? Härom året köpte jag en CD för ca 300 kronor som innehåller hela Danmark i både 1:100.000 och 1:50.000. Visserligen är Danmark mycket mindre, men de fasta kostnaderna är ju tämligen lika.

AndersLj

Den stora kostnaden är väl att ta fram underliggande data. Och där kostar det mera att kartera ett stort land, kostar också mera att göra det i ödemarken än i landsbygd (bara att få dit folk för att göra jobbet ökar på notan).

Sen handlar det ju också om ur man använder sina skattemedel.
 
Måste kartera ändå

chralm; sa:
Den stora kostnaden är väl att ta fram underliggande data. Och där kostar det mera att kartera ett stort land, kostar också mera att göra det i ödemarken än i landsbygd (bara att få dit folk för att göra jobbet ökar på notan).

Visst är den stora kostnaden att ta fram underlaget. Men det måste staten göra iallafall. Bl a för att kunna hantera lantmäteri- och fastighetsfrågor, och för att kunna förse försvaret med kartor.

Visst kostar det mer att kartera ett stort land med stora skogar. Men proportionerna är ändå inte rimliga. Hela Danmark (i två skalor) för 300 kronor, ett landskap i Sverige för över 4.000 kronor. Hela Sverige ca 100.000 kronor.

Med fasta kostnader menade jag lite otydligt utvecklingskostnaderna för programvara, CD-matriser o dyl samt tillverkningskostnaden för skivor, brux och omslag. Underlaget finns ju redan klart.

AndersLj
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
mThureson Från Pdf och Lantmäteriet in i Gramin gpsen Navigering 3
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
Thewiruz Lantmäteriet karta och Bit map för Iphone Navigering 5
efred Lantmäteriet (suck...) Navigering 12
BjörnH Lantmäteriet - skitsite Navigering 1
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
svlcm Lantmäteriet påbörjar förstudie ... Navigering 1
avslLM Samarbete mellan Orienteringssporten och Lantmäteriet Navigering 2
jonasolof Markeringsverktyget på Din Karta (Lantmäteriet) ej OK Navigering 9
niking Lantmäteriet gör en god vinst igen... Navigering 13
Store Lantmäteriet nya vägar för ökad samhällsnytta [?] Navigering 1
niking Lantmäteriet gör god vinst Navigering 5
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
Hutt Är Lantmäteriet en myndighet? Navigering 40
marcuslundmark Summit och Lantmäteriet? Navigering 1
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
niking Lantmäteriet 52 milj i vinst Navigering 16
olhe Lantmäteriet borde lära av Sjöfartsverket Navigering 1
clindh Hur tänker Lantmäteriet? Navigering 5
olhe BINGO för Lantmäteriet Navigering 3
Morlandascout Lantmäteriet Navigering 0
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
pullman Har nån provat Nike GPS Sports Watch? Navigering 0
ranchn Har köpt gps till bilen Navigering 1
niking Vad har hänt med terrängkartan DVD? Navigering 3
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
torpet Min GPS har lagt av Navigering 4
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
badpitt Eniro har börjat med sjökort Navigering 3
peter1959 Var har ni GPS-en och hur på tur? Navigering 6
greenjuice En Mac-variant av Mapsource "Bobcat" har släppts Navigering 14
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
abjork Har någon testat Mio P550? Navigering 2
andrho Har GPS-enheterna blivit bättre? Navigering 33
jonasolof Wallmart har förm mkt returer av navigatorer, slutar Navigering 0
jonasolof N¨vi 660 har större skärm Navigering 7
greenjuice Ny version av GPSBabel 1.30 har släppts! Även till Mac Navigering 3
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
eloserik Nu har Garmin Sverige upptäckt att de säljer 60CSX Navigering 1
Tumbleweed Vad har hänt med priset?? Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.