www.eniro.se har bästa vandringskartan!

Det är sällan man turistar hemikring, men nu tänkte jag ta mig en rejäl skogspromenad och jämförde blå och gröna kartan samt letade reda på någon äventyrskarta med vandrings och cykelleder utritade. Sedan fick jag för mig att surfa in på Eniro, och där var bästa kartan! Visserligen är inte stenar utritade, och höjdkurvorna är sämre. Men skogsvägar, stigar, motionsspår och bäckar var bättre på Eniro. Och när något av dessa alltid är inom några hundra meter är de bättre landmärken än en stenbumling. :)

Jag har många gånger läst/hört om räddningsoperationer i fjäll och skärgård där de nödställda bara har kartor från telefonkatalogen, kanske skulle sluta att idiotförklara dem? Nä, i det här fallet och över en starkt begränsad yta var Eniro bäst, men sitta och klippa och klistra i bildbehandlingsprogram eller med av utskrifter och göra en större karta blir nog jobbigt. Så i kajaken blir det nog gröna kartan även i fortsättningen.
 
En förklaring

Sedan något år tillbaka så har Eniro lantmäteriet som kartleverantör, så det är inte så förvånande om du kan jämföra "Telekatalogens" kartor med din egen gröna/röda motsvarighet. På hitta.se däremot så finner du de gamla hederliga telekartorna, som väl inte är speciellt lämpade för friluftsliv enligt min mening.

Vad jag förstått så finns det lite olika kvaliteter i dessa två kartdatabaser, för den som är intresserad. Lantmäteriet har, om jag minns rätt, en bättre lägeskvalitet, dvs saker ligger korrekt jämfört med rikets nät, däremot så har jag för mig att hitta.se:s karta har bättre relativ kvalitet, tex ett hus som ligger norr om en väg i verkligheten gör det även på kartan!

Mvh Håkan B
 
Jo, jag har märkt att Lantmäteriet levererar kartorna och att de blivit bättre på senare år. Men jag är possitivt överaskad att de är så bra ibland. Men över större ytor föredrar jag ändå kartor i ett stycke. Jag saknar den gamla "Gula kartan" som var i större skala än den gröna och var ritad med transparent färg över flygfotona. Den var suverän att paddla och cykla efter.
 
kollade nyss upp hur fjällvärden såg ut på eniro och det är ju hyffsat bra. inte lika bra som blåa kartan elelr fjällkartan men helt okej för att vara gratis. stugor, kungsleden och rengärden fanns med. coolt!
 
Bump!

Jag brukar använda mig av hitta.se: s kartor när jag är ute i skogen och knatar om täckning finnes och det inte är alltför blodigt allvar.

På en karta över området i inre Ångermanland där mina föräldrar bor fanns det flera stigar utsatta. Vad jag märkt så finns dessa stigar kvar ibland - men ibland är de i princip försvunna. Man kan se spår i terrängen efter att det en gång funnits en stig där - men jag skulle gissa att det handlar om typ 40 år gamla uppgifter. Så ibland är stigen i princip upplöst.

Frågan är : varifrån hämtar Hitta.se sina uppgifter? Uppenbarligen bygger de i vissa fall på många decennium gamla uppgifter.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har många gånger läst/hört om räddningsoperationer i fjäll och skärgård där de nödställda bara har kartor från telefonkatalogen, kanske skulle sluta att idiotförklara dem?

Telefonkatalogen........ Vad är det......... Förut läste jag varje utgåva från pärm till pärm men sen insåg jag att den kändes mest som filmkanalerna på tv dvs samma telefonnummer från år till år så jag lade av.

Kartor från telefonkatalogen kanske går an men sjökort från densamma lär sakna vissa hyfsat viktiga saker :)
 
Vill man skriva ut bra kartor rekommenderas att gå till Lantmäteriets hemsida direkt.
http://kso2.lantmateriet.se/#
Ja, de är överlägsna alla kartor av Google, Eniro och liknande för allt utom sökningar. Det är synd att man inte kan skriva ut Terrängkartan eller Fjällkartan direkt från webbgränssnittet, men jag antar att det är för att de har avtal med Norstedts om att sälja dem. Fast det är inte helt rationellt, den kartan som man kan skriva ut är ju nästan lika detaljerad som dem och minst lika detaljerad som Vägkartan.
 
Fornsök

på Riksantkvarieämbetets sida raa.se är mkt bra både för att leta i på webben och för utskrift.

Den här tråden är gammal och utbudet och kvaliten på wwwkartorna har ändrats en hel del under den här tiden.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rascar Garmin eTrex dålig i skog + www-beställning USA!? Navigering 8
Waypoints i USA på www? Navigering 1
Rullskridsko och cykelrutter på www? Navigering 0
sachsaren iOS-app för Eniro-kartan? Navigering 1
avslutad_230717 Paddlings gps med wifi och eniro Navigering 9
beer grylls Hur söka med koordinater Eniro/google maps? Navigering 10
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
avslutad_230717 GPS track mot eniro sjökort? Navigering 0
badpitt Eniro har börjat med sjökort Navigering 3
PetNor Skriva ut kartor från ex eniro i större format. Navigering 19
knife Eniro Flygfoto- Google Earth Navigering 0
olhe Klippa ut flygbilder i Eniro Navigering 58
chuck Eniro satsat nu stort på digitala flygbilder Navigering 8
jörgen-1909 Finns Eniro... Navigering 5
Store Eniro har bytt kartleverantör Navigering 0
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
pullman Har nån provat Nike GPS Sports Watch? Navigering 0
ranchn Har köpt gps till bilen Navigering 1
niking Vad har hänt med terrängkartan DVD? Navigering 3
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
torpet Min GPS har lagt av Navigering 4
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
peter1959 Var har ni GPS-en och hur på tur? Navigering 6
greenjuice En Mac-variant av Mapsource "Bobcat" har släppts Navigering 14
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
abjork Har någon testat Mio P550? Navigering 2
andrho Har GPS-enheterna blivit bättre? Navigering 33
jonasolof Wallmart har förm mkt returer av navigatorer, slutar Navigering 0
jonasolof N¨vi 660 har större skärm Navigering 7
greenjuice Ny version av GPSBabel 1.30 har släppts! Även till Mac Navigering 3
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
eloserik Nu har Garmin Sverige upptäckt att de säljer 60CSX Navigering 1
Tumbleweed Vad har hänt med priset?? Navigering 8
SNEN Vilka gps:er har/använder du? Navigering 87
Kenneth68 Har Aspidshop Svensksupport? Navigering 10
fredl Någon som har en Fore(trex/runner) 201 och bor i GBG? Navigering 7
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
malundin När GPS'en inte har täckning... Navigering 3
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
Store Garmin nRoute har nu stöd för MetroGuide 5 och senare Navigering 2
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.