Paddlings gps med wifi och eniro

Hejsan,

Jag har i ett antal år nu använt Garmin (GPSMap 60 CSX) med fritidskartan pro när jag varit ute och paddlat. Har på det hela taget varit väldigt nöjd med detta mycket på grund av att Garmin's GPS'er vanligtvis är robusta och man kan hantera dom även i dåligt väder.
Dock så har ju den tekniska utvecklingen kommit en bra bit fram på de sista åren och det är nu möjligt att använda en android mobil, med tex eniros sjökorts app och vipps ha en navigeringsutrustning som är bättre än vad garmin har. Ytterligare en fördel är att man kan ladda upp spår och dylikt direkt från mobilen antingen genom wifi eller mobilnätet..
Dock det jag inte begriper är om det finns mobiler (eller android baserade gps'er) som klarar miljön. Dvs är de vattentäta och kan man enkelt se vad man är även om det regnar för fullt eller när vågorna stänker över kajaken? Hur funkar egentligen en touch skärm när det är vått eller kallt ute?
Synpunker?
 
Finns

rätt mycket diskussioner om detta i tidigare trådar. Sammanfattningsvis är meningarna delade. Batteritid är en akilleshäl för smartphones medan många vattentäta smartphones nu finns att välja bland.

Garmin kommer med en GPS med Android vilket kanske visar på vart utvecklingen är på väg.

I och med att man blir så hjälplös utan kräm i batterier så är backup(er) en bra idé. T ex både mobil och GPS samt tryckt karta och kompass.

Thure
 
rätt mycket diskussioner om detta i tidigare trådar. Sammanfattningsvis är meningarna delade. Batteritid är en akilleshäl för smartphones medan många vattentäta smartphones nu finns att välja bland.

Garmin kommer med en GPS med Android vilket kanske visar på vart utvecklingen är på väg.

I och med att man blir så hjälplös utan kräm i batterier så är backup(er) en bra idé. T ex både mobil och GPS samt tryckt karta och kompass.

Thure

Så länge man bara enkelt kan skifta batteri så är ju inte batteritiden ett särskilt mycket större problem i en mobil än i en hand-gps, och nu finns det ju flera mobiler på marknaden som är både vattentäta och har utbytbart batteri. Men om man ska ha den på ett kajakdäck så antar jag att det ändå handlar mycket om att hitta nån lämplig låda eller pouch - svårt att fästa mobilen direkt på däck?
 
Borde det inte gå att bygga ett extrabatteri av ett eller ett par parallellkopplade 4.5V-batterier som kopplas till laddningsporten, om den laddas via USB? Eller är det lite för lite spänning?
 
Problemet där är ju att de som är vattentäta bara är det när alla lock sitter på plats. Så när locket över laddningskontakten är borttaget för att du ska kunna ansluta en sladd så är det inte vattentätt längre.

En fördel med touchskärm är ju dock att den fungerar även med ett lager plast ovanpå, så det kanske är vettigare att bygga eller köpa ett vattentätt fodral istället för att ha en vattentät enhet. Då kan man ha sladden inkopplad inuti fodralet.

Men batteritiden är antagligen ändå ett problem just eftersom de här prylarna har strömkrävande display. Det vetetigaste för bra batteritid vore ju en frontbelyst LCD (sån hade t.ex. Gamboy Advance), de funkar bara bättre i solsken än i mörker.

Sen vet jag inte om en liten 7-tums surfplatta vore bättre än en mobil (större skärm, samma funktioner). Surfplattan behöver inte ha 3G utan man klarar sig med WiFi om man även har en mobil med sig så man kan använda dess 3G för att komma åt internet.

Det förutsätter ju då dock att man kan ha sjökorten offline (men fördelen med det är ju att det inte drar lika mycket ström). Jag vet inte om Eniros egen app fixar det, men om man "snor" sjökorten med Mobile Atlas Creator och använder Oruxmaps behöver man ingen uppkoppling.
 
Tack för alla inlägg. För min del känns det som att det är inte värt besväret att strula med separata batterilösningar så jag får helt enkelt tåla mig tills dess det kommer prylar med bättre batteri livstid.
Kanske nya garmin monterra kan vara ett alternativ . I dokumentationen så sägs det att den har ca 20 timmar drftstid men jag gissar att det beror på hur man använder den.
 
Jag har gett upp såna där grejer. Har vatten-okänslig systemkamera och Garmin GPS som båda går på AA-batterier.
I segelbåten har jag solceller + bilbatteri+ omformare + laddare men i kanoten tar jag med mig ett gäng med AA-batterier bara.
 
Jag har gett upp såna där grejer. Har vatten-okänslig systemkamera och Garmin GPS som båda går på AA-batterier.
I segelbåten har jag solceller + bilbatteri+ omformare + laddare men i kanoten tar jag med mig ett gäng med AA-batterier bara.

Jag tänker som du ungefär. En Garmin etrex går ca 35 timmar med ett par litium-AA (och bakgrundsbelysningen släckt). Kartorna ligger i och skärmen är fullt läsbar även i starkt solljus. Knappar som funkar jämt och bra kapsling. Inget tjafs med uppkoppling, mottagning och wifi.

Lite nyfiken på vad du har för "vatten-okänslig" systemkamera som dessutom går på AA-batterier...

thomas
 
Jag tänker som du ungefär. En Garmin etrex går ca 35 timmar med ett par litium-AA (och bakgrundsbelysningen släckt). Kartorna ligger i och skärmen är fullt läsbar även i starkt solljus. Knappar som funkar jämt och bra kapsling. Inget tjafs med uppkoppling, mottagning och wifi.

Lite nyfiken på vad du har för "vatten-okänslig" systemkamera som dessutom går på AA-batterier...

thomas
ja inte vattentätt, har en Pentax K200. Den har bara optisk sökare och en liten dispaly som man ser tagna bilder i.
Tror jag kan ta över 600 st bilder med 4 st litium AA-batterier
Tror nyare Pentax har hållare för AA-batterier.

Sen har jag även en Pentax-Optio WG2, men den ska laddas i uttag. Den klarar bara av ca 100 bilder... :(


Alternativ
MC-batteri+solcell+omformare+laddare = j-a massa o släpa med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.