Ladda ner karta till Garmin GPS

Jag har köpt en begagnad Garmin gpsmap 60CX och försökte ladda ner TOPO-karta från frikart.no, men gps´n kan inte läsa den verkar det som.
När det står "ladda ner", är det bara att dra över filen till SD-kortet med muspekaren i utforskaren, eller krävs det något mer? Jag har en extern kortläsare för SD-kortet. Behöver det vara en kort-"skrivare" som på den gamla goda tiden med CD-skivor?
Eller vad kan det annars vara som strular. Kortet är på 4GB så det ska GPS´en klara.
 
Har du gjort som det står på Frikart.no installation så skall det fungera.

Installing maps directly into your GPS

  1. Download the map file. The link is marked "File for GPS".
  2. Unzip the file. In windows you can right click on the file. After unzipping the filename shall be"gmapsupp.img".
  3. Copy the file to a memory card (recomended) or into the GPS memory. It must be placed in a folder named "Garmin".
  4. Put the memory card in the GPS and start it.

  • You probably have to enable the map in the GPS setup, and disable other maps.
  • Some details are not defines in night mode so you should user day mode.
  • You can also copy the file to the memory card while it is in the GPS. Just connect the GPS to your computer using a USB cable.
  • If you copy the map to the GPS memory be careful so you don't delete maps you already have.
  • Some hiking models support multiple map file. Then you must rename the files, but the extention .img must be kept.
 
 
Har du gjort som det står på Frikart.no installation så skall det fungera.

Installing maps directly into your GPS

  1. Download the map file. The link is marked "File for GPS".
  2. Unzip the file. In windows you can right click on the file. After unzipping the filename shall be"gmapsupp.img".
  3. Copy the file to a memory card (recomended) or into the GPS memory. It must be placed in a folder named "Garmin".
  4. Put the memory card in the GPS and start it.

  • You probably have to enable the map in the GPS setup, and disable other maps.
  • Some details are not defines in night mode so you should user day mode.
  • You can also copy the file to the memory card while it is in the GPS. Just connect the GPS to your computer using a USB cable.
  • If you copy the map to the GPS memory be careful so you don't delete maps you already have.
  • Some hiking models support multiple map file. Then you must rename the files, but the extention .img must be kept.

Jag följer detta. Vet dock inte hur jag unzippar den, men i mappen heter den .img, så det ser ut som det är gjort.

När jag sedan ska öppna den så står det " Diskavbildningfilen är skadad"
Det låter inte bra....
 
Du kan inte "öppna" .img filen. Varför Garmin valt .img som extension för sina kartfiler vet jag inte men det har inget med att Windows anser att .img är en diskavbildningsfil.
Kartfilen som kan heta gmapsupp.img är avsedd att läggas in i gps:ens minne i en mapp som oftast skall heta garmin och då uppfattar gps:en filen som en"karta" och den kan användas förutsatt att den är vald i gps:ens "kartväljare".

Det är ju vad som står i anvisningarna från Frikart om du läser noga

Vad du kan göra med .img-filen är att lägga den på en usbpinne i en mapp garmin, starta BaseCamp och efter en stund kan du titta på kartan i datorn via BaseCamp.

Ett annat tips är att om möjligt inte lägga "egna" kartor i gps:ens internminne utan på ett sd-kort. Om kartfilen skulle vara korrupt av ngn anledning kan man riskera att låsa gps:en om filen ligger i internminnet medans sd-kortet kan tas ut om det blir problem.
 
Nu fick jag in kartan i GPSén. Jag hade nog helt enkelt missat att lägga upp en mapp "Garmin" på SD-kortet.
Så nu hittar enheten kartan. Det finns förmodligen många inställningar jag inte har hittat än, men än så länge är jag inte särskilt nöjd med vad jag ser. Jag är väl bortskämd med kartor i mobilen, för detta är klart sämre. Väldigt grov karta som på sin höjd kan ge en hint om var jag är.
Men jag ska testa den nu och hoppas att jag vänjer mig.
 
Bra att du lyckades. Men jag håller med om att dessa kartor inte är så mycket att hänga i julgranen...
Garmins FriPro däremot blir bra men man måste "typa" om dom för att det skall bli läsbart, märkligt för en så dyr karta.
Kvalitetsmässigt är ju kartorna för mobilerna lika bra, det enda är att mobilen inte är särskilt fältmässig. Touchskärm ute om det regnar eller den ligger i handen/fickan/ryggan är ju inte gångbart. Och skärm på med belysning hela dagen är ju heller inte särkilt användbart på en mobil.
FriPro.jpg
 
Tog en skogspromenad nu på lunchen med hunden och jag tror nog jag kan vänja mig vid den. Det handlar ju om vilka förväntningar man har också. Den har ju som du säger fördelar framför mobilen utomhus och i dåligt väder. Dessutom sparar man på mobilens batteri under tiden. Mobilens kartor blir nog mer att ha när jag planerar turen, kan jag tänka mig.
Kul i alla fall att den fungerar.
 
Bra att du lyckades. Men jag håller med om att dessa kartor inte är så mycket att hänga i julgranen...
Garmins FriPro däremot blir bra men man måste "typa" om dom för att det skall bli läsbart, märkligt för en så dyr karta.
Kvalitetsmässigt är ju kartorna för mobilerna lika bra, det enda är att mobilen inte är särskilt fältmässig. Touchskärm ute om det regnar eller den ligger i handen/fickan/ryggan är ju inte gångbart. Och skärm på med belysning hela dagen är ju heller inte särkilt användbart på en mobil.
En "rugged" mobil kan vara en lösning. Finns för ett par tusen och fungerar utsökt som gps. Batteriet räcker i omkring 10 dagar om man kör utan spårning och bara kollar position. Nedan ett exempel:
https://www.e-ville.com/sv/3045974-...p5-liten-vattentat-telefon-stort-batteri.html
 
Ser intressant ut! Om man laddar ner kartorna hemma behöver man inget simkort i telefonen och med det batteriet borde den funka med belysning på många timmar.
 
En "rugged" mobil kan vara en lösning. Finns för ett par tusen och fungerar utsökt som gps. Batteriet räcker i omkring 10 dagar om man kör utan spårning och bara kollar position. Nedan ett exempel:
https://www.e-ville.com/sv/3045974-...p5-liten-vattentat-telefon-stort-batteri.html
Det verkar vara en trevlig mobil. Själv har jag en Samsung Xcover 4s som väl kvalificerar in sig som "rugged" och som verkar ha ungefär samma specifikationer som Outkitelmobilen. Tycker dock att den är svår att hantera när det är blött på skärmen samt att det är svårt att se displayen när solen lyser.
 
Smulan
Helt riktigt, du behöver inget sim-kort. Däremot förstår jag inte varför du skall ha skärmen igång hela tiden. Cyklar du? (Jag har en sådan telefon över som jag säljer. Jag blev så nöjd med lösningen att jag köpte en litet smartare - och dyrare- och gjorde mig av med min Samsung 9.)

Markus
Ja din invändning om "blötan" är naturligtvis riktig även om jag aldrig själv råkat ut för det. Däremot har det fungerat bra med skärmen även i starkt solsken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
joanc ladda ner gpx fil Navigering 5
myggis ladda ner sjökort Navigering 3
garminetrex Ladda ner många geocache samtidigt? Navigering 3
Peter Engkvist Ladda ner kartor? Navigering 1
Enicar Finns Norrland? att ladda ner i GPSen alltså Navigering 2
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Calexico Ladda GPS med "powerbank" Navigering 8
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6
Joakim.e Ladda in waypoints och spår i Google Maps/Earth Navigering 8
Freebrave Ladda Shp fil i Garmin Navigering 2
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
Jägarna Ladda karta till Garmin - gps? Navigering 9
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
ceasar97 Garmin Astro Hur ladda in gröna kartan Navigering 8
oskarlin Forerunner 205 och ladda med batterier Navigering 1
thomalin Ladda GF305... Navigering 21
Totem289 Problem med att ladda över kartor till Garmin 60cx Navigering 2
lagerstrom Ladda POI till Garmin GPSMap 60 Cx Navigering 2
Moi Ladda Friluftskartan via Virtual PC? Navigering 4
stamstam Ladda friluftskartan i en Garmin Legend Navigering 4
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
dumfet Ladda hem kartor??? Navigering 14
_Nicke_ Hur ladda upp *.img Navigering 5
jonasolof Ladda ned kartor till Garmin GPS fråjn Palm/iQue Navigering 0
jojo_sthlm Ladda kartor till 60CS/60C Navigering 9
olaxjonsson Ladda kartor till Garmin GPSmap76S Navigering 2
kalleka Fina kartografilinjaler att ladda ned... Navigering 0
storspov Ladda minne i Legend/Vista Navigering 15
PR Gammal karta, MapSource stängs ner Navigering 13
graylingfisher Sjökortet upp och ner Navigering 4
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1

Liknande trådar