Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta

Har en bekant som har en Garmin DEZL 770 som inte vill visa topografiska kartor, tex. lagligt inköpta FPv4. och FPv3

Enl Garmin så är det som det skall vara, mkt märkligt i så fall för fastighetskartan Prime som även är topografisk funkar utm.

Gissar att Garmin av någon anl. lagt in en spärr för övriga topo-kartor, har testat låsa upp med "gimxxxxxxx" men icke

Något tips?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag måste veta om kartorna ligger på samma Micro-SD, gör de det? Ser man de olika kartorna i menyn?
Topokartorna som är provade är lagda i internminnet där även CNE ligger, dvs. det som brukar funka i andra garminmodeller
Även testat topokartorna lagda på minneskort
Info:t man får på skärmen är något i stil med "kartorna är skadade bla.bla." vilket dom inte är

Testa att stoppa minneskortet i en annan GPS. Originalkartor borde absolut funka, men kopierade kartor i nyare Garminenheter ger problem. Det påstås att man kan patcha programvaran i nyare modeller.
Är originalkartorna på Micro-SD?

Något man bör undvika är att lägga kartor vars status man är osäker på i internminnet. Det finns risk att med vissa kartfel få en vädigt dyrbar brevpress istället för en gps...
Lägg altså andra kartor på minneskortet, skulle gps:en hänga sig kan man ju ta ut kortet och då lösa problemet.
Ett bra verktyg för att se vad som är "fel" med kartan är JaVaWa GMTK som är freeware. GMaptool kan också användas men är inte lika användarvänligt men kan göra det mesta.

Tack för alla svar, men för att förtydliga så är det inget fel på kartfilerna som är skapade utan dem är testade i andra garminenheter och funkar utan problem både i internminnen och på minneskort

Problemet består av att få denna specifika, Garmin DEZL att visa topokaror men Garmin kanske inte är fel ute denna gång eftersom de påstår att denna modell inte är kompatibel med topokartor

Varför jag vägrar ge upp direkt är, som tidigare nämnt, gps:n tar fastighetskartan Prime som även är en topografisk karta

På minneskortet ska det i mappen "GARMIN" se ut så här:
GMAPSUPP
gmapsupp2
gmapsupp3

dessutom kanske textfil, install-fil och möjligen typfil

Konstigt, sa Bill, kartkonstigt, sa Bull....om det inte funkar. :)

Som Smulan sa....lägg inte kartorna i internminnet!

På minneskortet ska det i mappen "GARMIN" se ut så här:
GMAPSUPP
gmapsupp2
gmapsupp3

dessutom kanske textfil, install-fil och möjligen typfil

Konstigt, sa Bill, kartkonstigt, sa Bull....om det inte funkar. :)

Som Smulan sa....lägg inte kartorna i internminnet!

Mja…. min egen erfarenhet säger att sedan ganska lång tid tillbaka i Garmins gps:er kan man kalla kartfilerna precis vad f-n som helst huvudsaken att dom har olika namn och slutar med .img Väldigt praktiskt om man har som jag kanske 10 olika kartfiler i minnet då vet man ju direkt vilken kartfil som är vad när det står i klartext

På mina egna 4 olika Garmin så förhåller det sig på det viset, däremot på ganska gamla Garmin är det sig ung.som du säger

Tom i garminprogrammet nuvi som jag har i min androidtelefon så funkar det som jag nämnt med kartfiler, får visserligen nöja mig version 5.1 på operativet men funkar klockrent. Tyvärr så upphörde funktionen med Android/Garmin efter OS 5.1

På min Garmin GPSMAP 478 där är det andra kriterier som gälller för det interna minnet

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips