Ladda karta till Garmin - gps?

Hej!
Jag undrar om det är någon som vet hur man laddar ner en karta från fugawi till en garmin-gps?
Jag får fram kartan i fugawi. Gps-en är i kontakt med programet, men jag ser ingen indikation eller symbol att gps-en är ansluten till datorn så jag vet inte hur jag ska gå till väga härifrån.

Tack på förhand för svar, Jägarna.

Hej!
Jag undrar om det är någon som vet hur man laddar ner en karta från fugawi till en garmin-gps?
Jag får fram kartan i fugawi. Gps-en är i kontakt med programet, men jag ser ingen indikation eller symbol att gps-en är ansluten till datorn så jag vet inte hur jag ska gå till väga härifrån.

Tack på förhand för svar, Jägarna.
Till garmins GPS laddar du ner garmins kartor. Det finns även program för att göra kartor i garmins format för att ladda in (även ett opensourceprojket), men jag tror inte att du kan ta en karta som funkar i fugawi och ladda i Garmin. Så enkelt blir det nog inte.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du kan ladda waypoints och track från Fugawi, men inte kartor.
Det får du använda Mapsource till.

/Ulf

Mapsource tror jag är gratis och borde gå att ladda ner från Garmins hemsida. Brukar annars normalt följa med när man köper en GPS/Karta.

Och Friluftskartan funkar i mapsource om du har köpt kartan och då ska det inte vara något problem att ladda över den till GPSén. Själva överföringen kan dock ta någon timme, men då kan man ju göra något annat under tiden.

Vart kan jag få tag i Mapsource lättast och fungerar Friluftskartan jag har i det?

Om du "har" Friluftskartan så "har" du även Mapsource på skivan du köpte. På Garmins hemsida kan du ladda ner uppdateringar till Mapsource. Alla uppdaterringar kräver en installerad version av Mapsource för att fungera.

MapSource brukar väl följa med på en CD i kartongen då man köper GPSen.
Men som sagt, den följer med Friluftskartan eller vilken karta du köper.

/Ulf

Med risk för att bli tjatig: Har du köpt kartan på SD-kort är du torsk. Kan ej köras i PC:n. Kartor till Garmin skall alltid köpas på CD/DVD och då följer Muppsås med på skivan.

Och nej - Muppsås följer inte alltid med i kartongen när man köprt en Garmin GPS. Det beror helt på vilken modell man köpt.

Jag har problem att få mitt sjökort att funka som det ska. Ett Bluechart atlantic v8.0. Jag har, enligt mapSource, lyckats bra med att låsa upp kartan som den ska. När jag sedan lägger över den till GPS en ser det ut som det ska fungera.Men när jag sedan startar GPS en får jag ett meddelande att den inte lyckats låsa upp kartorna. Då funkar inget trots att jag har en fullt fungerande friluftskarta. Jag har för mig att jag läste att det inte går att läsa på datorn samtidigt som den finns på GPSen men hittar det inte nu. Någon som vet?

Läs den här tråden

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50155 så blir du förhoppningsvis lite klokare.

I korthet:

Om du kan se kartorna i Mapsource så har du matat in en giltig upplåsningskod för dessa kartor.
Om du inte kan se kartorna i din GPS så har du inte matat in den upplåsningskod som gäller för just din GPS Enhets-ID (10 siffror), vilket inte är detsamma som Serienummer (8 siffror)

Logga in på https://my.garmin.com/mygarmin/customers/myGarminHome.faces och kontrollera dina kartor och upplåsta enheter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips