Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Hej, när jag paddlar brukar jag använda Calazos kartor i tyvek, 1:50000, men saknar ofta de detaljer man får vid 1:25000 eller liknande. Har kollat runt lite men har inte hittat något. Finns det för Stockholms skärgård i 1:25000 eller 1:30000?
Tack…men hydrographicas ä lite väl detaljerade med en skala på 1:10000, är mer ute efter de kartor jag har men i 1:25000 eller 1:30000. Annars kan jag förstås köra både med båtsportkort och kartan, men vill undvika att ha dubbelt.
Zoomar du in på den digitala nätkartan "min karta" så motsvarar den mest detaljerade nivån 1/12500. Den kan du printa ut och zooma själv till 1/25000 men då blir linjer och text väl smal och svårläst. Vissa orienteringskartor finns i 1/25000 (se t ex https://www.omaps.net/se men det lär finnas andra i tryckt format också) och Calazo har en skridskokarta i 1/30000 https://www.kartbutiken.se/skridsko...v2VmuKTAtyiqADHobkrDT8Mkk-vG-LzxoCZaEQAvD_BwE (mest sötvatten).
En kartograf kan fixa kartor i den skala du önskar från digitalt kartmaterial från Lantmäteriet men det blir väldigt omfattande om du vill ha hela Stockholms skärgård printad. Och förmodligen dyrt. Dessutom finns ju motsvarande gratis online på "min karta".
Eniros sjökort är inte så bra för att hitta smala och grunda passager och lämpliga landningsplatser / tältplatser för kajak. Topografiska kartorna är bättre och det blir ännu bättre med komplettering med flygbilder enligt tidigare inlägg i tråden.
Skärgårdsstiftelsen har mkt service i sina områden som dass, öppna bastur dricksvatten etc. Den informationen verkar inte finnas på interaktiv karta på nätet ( tipsa gärna om någon av er har hittat infon lättillgänglig på nätet) men finns i deras tryckta broschyr som man kan hämta i anslutning till skärgårdsmajorna. Andra serviceställen som affärer krogar etc kan man ibland se på google maps.
Friluftskartorna på www.hitta.se har tydliga markeringar av naturreservat och vandringsleder mm. Men det går inte att zooma in längre än de tryckta topografiska kartorna i 1/50 000. Skärgårdsmajorna och skärgårdsstiftelsens områden och service framgår inte.