Ladda minne i Legend/Vista

Är det någon som vet om det går att ladda ner mer minne i etrex legend/vista?

Jag är nämligen väldigt osäker på om jag ska köpa legend eller vista. Är osäker på hur mycket minne jag kommer att få användning för i framtiden. Går det att ladda ner minne köper jag en legend eftersom jag inte kommer att behöva använda mer minne i dags läget. I framtiden vet man ju inte hur mycket dataprogrammen utvecklas och hur mycket minne man kommer att behöva då. Är det någon som kan ge mig råd?

På återseende

simon
 
Nix. eMap!

Den enda enhet (från Garmin) som jag vet kan klara detta, är eMap. Ja, den enda enhet som har en avlägsen likhet med Legend/Vista, alltså.
Magellan Meridian har inget minne alls för nedladdning, utan där sätter man i kort av önskad storlek (och därmed pris) när man vill ladda ner kartor.

Men om det nödvändigtvis ska vara Legend eller Vista, får du köpa en Vista, för att få mer minne.

Anders
 
Ladda mer minne?

Vet inte riktigt vad du menar med ladda ner mer minne. Minnet sitter fast monterat i GPS:en och kan inte uppgraderas eller utökas på nämnda modeller. Om du söker lite grand i forumet ser du flera exempel på hur mycket minne viss kartinformation tar. Mitt råd om du tror att du klarar dig bra med 8MB i den närmaste framtiden, köp Legend. När du upptäcker att du behöver mer säljer du den och köper en ny och vid den tidpunkten det kanske kommit någon ny modell som du mycket hellre vill ha än Vistan. Ett alternativ är Magellans Meridianserie som har utbyggbart minne:
http://www.magellangps.com/frames/frame2.htm?../products/outdoor.htm

Ledsen att vara redundant men när jag påbörjade mitt inlägg hade inte Anders skrivit sitt. :)
[Ändrat av PR 2002-03-08 kl 10:54]
 
Kommunikasammanblandning

Det kan ju knappast kallas att prata i mun på varandra. Kan man skriva i mun på någon??

Anders
 
Re: Ladda mer minne?

Jag har varit helt fast i Garmins produkter att jag helt glömt eller inte orkat undersöka Magellans Meridian serie. Jag var inne och titta på sidan du gav mig och jag blev glatt överraskad. I det här forumet har ju Garmins produkter lovordats mest, vad jag nu undrar är hur magellans meridians serie står sig mot Garmins legend/vista? Har du eller någon annan koll på detta? Basemappen hur är den i Magellan? Finns den över Europa? Vart får man tag på kartor liknande mapsource till Magellan? Är dom lika bra etc etc. Kanske finns detta ämne behandlat i detta forum men jag har inte sett något direkt.

Vet inte du så lägger jag ut detta som ett nytt inlägg.

På återseende.
simon
 
Allt finns att läsa.

Kolla på denna sidan:
http://www.gpsinformation.net/mgoldreview/mag-gold.htm
Där kan du läsa om Meridian serien. Där finns också en länk till en bruksanvisning att hämta ner. Skummar du igenom den ser du precis vad en Meridian kan och inte kan.
Jag har en kompis som tänker köpa en Meridian snart. Om han kommer till skott kan jag jämföra, och rapportera.

Anders
 
Re: Allt finns att läsa.

Tack för ditt snabba svar.
Jag ska gå in på den sidan. Jag lägger ut den här frågan som nytt inlägg så får vi se om någon som har erfarenhet av meridian serien. Vad kommer det sig att din kompis väljer Magellan före Garmin? - bara nyfiken.

På återseende
simon
 
Knapparna

Han vill ha en manick med knapparna på ovansidan och under, inte över, displayen.
Ergonomi, alltså.

Anders
 
Re: Re: Ladda mer minne?

Jag har testat Meridians släkting MAP330 (8MB grundkarta+8MB fast minne) mot Vista. Jag valde då Vista för att den hade mer minne och var mindre till formatet. Jag upptäckte inga nämnvärda skillnader i grundkartorna mellan Magellan och Garmin. Möjligen kan de större Meridian med 16MB grundkarta vara bättre men min erfarenhet är att grundkartorna är av litet intresse då de ändå inte är kompletta utan jag lägger hellre pengar på mycket minne att ladda detaljerade kartor i. Vid den tidpunkten (förra sommaren) var kartorna i Magellans MapSend nyligen uppdaterade och mycket fräschare än Garmins MapSource men då Garmin nu kommit ut med nya versioner är den skillnaden borta. Om du inte uppskattar Vista/Legends litenhet skulle jag tro att Meridian eller Garmin eMap är bättre alternativ.
 
Re: Ladda mer minne?

Ja, det verkar ju som att Magellan Meridian serien är stråt vassare än Garmins etrex serien om man bortser från storleken. Detta pga allt minne man kan få i Magellan. Har du koll på hur mycket minne Garmins vista har i basemappen? (Magellan har ju 16mb) Är du nöjd med dina 24mb i extern minnet. Det börjar mer och mer bli minnet som jag hänger upp mig på. Jag har hört att ju mer minne desto bättre eftersom kartorna förmodligen kommer att utvecklas i framtiden. Vad vet jag!?
Själv har jag en enkel gul etrex men funderar som sagt på att byta upp mig. Frågan är väl om man ska vänta några år för att se hur gps marknaden utvecklas. Om några år kanske det finns toppografiska kartor i 3D. Jag anväder ju den inte alls till sjöss.

På återseende
simon
 
Re: Re: Ladda mer minne?

Har ingen aning om hur stor grundkartan är i Garmin men gissar att det ligger någonstans uppemot 8MB. 24MB är bra men om det fanns skulle jag vilja ha minst 40MB. Då kan man ladda hela den karterade delen av Sverige i MetroGuide Europe. Sedan beror ju allt på vad man värderar. Om man inte tycker det är intressant att kunna söka direkt på gatuadresser och nummer räcker ju Roads&Recreation bra och då går det inte åt lika mycket minne. Eller om man t.ex. vet att man alltid kommer att hålla sig inom närområdet kring en storstad, då klarar man sig gott och väl med Legends 8MB. En sak att tänka på är att det tar ganska lång tid att ladda kartor över serieporten på en PC. Vistas 24MB tar c:a 50 min. Dessutom är det så att även om man bara vill byta en liten del av kartan måste man ladda alla kartor varje gång. De Garmin som har lösa minnesmoduler kan laddas snabbare via USB. Vet ej hur det är med Meridian.

En sak jag uppskattade med Vistan är att den är liten och ser ut som en mobiltelefon vilket gör att man känner sig mindre nördig när man går med den på stan eftersom ingen märker den. Andra vill kanske att den skall synas och då är det bra om den är stor och målad i en lysande färg. :)

Känner du inte ett verkligt behov tycker jag du skall hålla på din eTrex så länge som möjligt. Om du däremot som jag är en obotlig prylgalning och inte kan leva länge till utan en GPS med karta tror jag framförallt du skall rikta in dig på användningsområdet i den närmaste framtiden. Jag tror knappast du kommer att ha samma GPS om tre år ändå därför att det då finns någon som är bättre och billigare. Dessutom är det ju alltid en intressant erfarenhet att prova olika. Jag köpte en Magellan 315 för några år sedan för att lära mig. Förra året köpte jag Vistan eftersom det visade sig att mitt huvudsakliga användningsområde är på motorcykel och jag behövde kartfunktionen. I år fick Vistan lämna plats för en GPS V (trots mindre minne och lite större format) eftersom den har en mycket bättre fysisk form på MC:n och autoruttfunktionen är överlägset vid vägnavigering. Min tanke är alltså att om man inte vet exakt hur man kommer att använda GPS:en måste man prova några olika för att hitta rätt. Om man samtidigt säljer de gamla blir ju mellanpriset mer rimligt.
 
Re: Re: Re: Ladda mer minne?

tack för råd!
Jag är liksom du en obotlig prylgalning trots att jag för tillfället inte har ekonomi för det. Det är ju så fruktansvärt roligt att ha nya grejor att leka med. Just nu skulle jag så oerhört gärna vilja ha en gps med karta. Inte för att jag är i panik behov av det utan endast för att det är kul. Kanske jag ändå ska behålla min gula ett tag för att se vart utvecklingen bär hän. Å andra sidan säger mitt ego att sälja den och lägga till 1500kr för att köpa en legend. Det är inte lätt!! Har du din vista kvar eller har du sålt den?
Mina användningsområden kommer främst att vara på vandring och i bil. Är den för liten för att ha på instrumentbrädan i bilen?
Vad fick du för din Vista? (om du nu sålt den).

På återseende.
simon
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Calexico Ladda GPS med "powerbank" Navigering 8
joanc ladda ner gpx fil Navigering 5
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6
Joakim.e Ladda in waypoints och spår i Google Maps/Earth Navigering 8
Freebrave Ladda Shp fil i Garmin Navigering 2
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
Jägarna Ladda karta till Garmin - gps? Navigering 9
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
ceasar97 Garmin Astro Hur ladda in gröna kartan Navigering 8
myggis ladda ner sjökort Navigering 3
oskarlin Forerunner 205 och ladda med batterier Navigering 1
thomalin Ladda GF305... Navigering 21
Totem289 Problem med att ladda över kartor till Garmin 60cx Navigering 2
lagerstrom Ladda POI till Garmin GPSMap 60 Cx Navigering 2
Moi Ladda Friluftskartan via Virtual PC? Navigering 4
stamstam Ladda friluftskartan i en Garmin Legend Navigering 4
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
dumfet Ladda hem kartor??? Navigering 14
_Nicke_ Hur ladda upp *.img Navigering 5
jonasolof Ladda ned kartor till Garmin GPS fråjn Palm/iQue Navigering 0
jojo_sthlm Ladda kartor till 60CS/60C Navigering 9
olaxjonsson Ladda kartor till Garmin GPSmap76S Navigering 2
garminetrex Ladda ner många geocache samtidigt? Navigering 3
Peter Engkvist Ladda ner kartor? Navigering 1
kalleka Fina kartografilinjaler att ladda ned... Navigering 0
Enicar Finns Norrland? att ladda ner i GPSen alltså Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Dalmasen Kartor till SD-minne Navigering 2
Kincop Aktuellt max minne 60Csx? Navigering 4
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
telematic nuvi 300 minne ?? Navigering 1
nkj minne garmin Legend Cx Navigering 1
Finnwoodman Minne i Garmin 276c Navigering 2
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
greenjuice Problem m MapSource trots gott om minne Navigering 8
hake Minne i Garmin GPSmap60CSx Navigering 57
HN 60c med för litet minne ? Navigering 6
troell MINNE kvar i 60C Navigering 1
hansthomas Hur mycket minne behövs? Navigering 8
Iba Hur långt räcker Garmin 60 CS minne Navigering 7
niklaz Minne: Garmin Vista C vs GPSMAP 60cs Navigering 16
bengtbrask Alternativ till SD minne Navigering 6
apersson850 För lite minne i Garmin 60CS? Navigering 4
patrikdiver Minne? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.