Ladda GPS med "powerbank"

Kan man ladda en GPS med vanliga uppladdningsbara AA-batterier i en powerbank/externbatteri/solceller? Dvs att batterierna sitter kvar i GPSen och man laddar den som en vanlig mobil typ med USB-kabel.

Det är en Garmin eTrrex Legend Vista HTC nånting

Man tappar ganska mycket typ 50% av energin vid denna typ av överföring men jag är tveksam till att GPS-batterierna över huvud laddas via GPSens usbkontakt.

Jag har däremot använt en sån här powerbank till att driva GPSen direkt med USB-sladd och det är inga problem.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kan man ladda en GPS med vanliga uppladdningsbara AA-batterier i en powerbank/externbatteri/solceller? Dvs att batterierna sitter kvar i GPSen och man laddar den som en vanlig mobil typ med USB-kabel.
Det är en Garmin eTrrex Legend Vista HTC nånting
Nej. Vista kan inte ladda batterierna utan bara strömsättas från USB.
De nya modellerna, typ Monterra,/Montana/Oregon 600/64 kan ladda batterier men jag har för mig att man måste ha ett specialbatteripack, dvs vanliga uppladdningsbara AA funkar inte.

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/han.../litiumjonbatteri/prod89577_010-11654-03.html

men jag har för mig att det finns cigarettuttagsladdare till den för bilen och att den även laddar när den är inkopplad i pcn, men kan ha fel.

men annars kanske man iaf kan ladda AA-batterierna separat i nån usb-tjofräs? Känns surt att behöva ta med många tunga batterier om man är ute en vecka i sarek tex. Powerbanken åker ju ändå med liksom.

1 vecka går bra med t ex 6 Eneloop pro AA med din GPS. Vikten på din Powerbank är knappast mindre än på laddade NiMH. Telefon dvs GSM funkar inte heller i Sarek.

Thure

jo det borde räcka byta varannan dag. nej det e möjligt att powerbanken blir hemma pga bristandebtäckning. verkar mest vara nära akkajaure det finns 2g hos telia. egentligen är det mest väderappen som hade behövts.

Bara som en liten extra info för andra, så nämner jag min gps

Jag skall kunna ladda min 64:a med usb kabel och vanliga uppladdningsbara batteri

Det man behöver göra är att "efterlikna" Garmins batteripaket - alltså ett hölje runt batterierna
Egentligen skall det räcka med att klippa till en bit av ett kasserat kontokort och lägga under batterierna

Då trycker denna plastbit på en liten brytare som sitter mellan batterierna och då ger det "kontakt" för laddning

Jag skall kunna ladda min 64:a med usb kabel och vanliga uppladdningsbara batteri
Det man behöver göra är att "efterlikna" Garmins batteripaket - alltså ett hölje runt batterierna
Egentligen skall det räcka med att klippa till en bit av ett kasserat kontokort och lägga under batterierna
Då trycker denna plastbit på en liten brytare som sitter mellan batterierna och då ger det "kontakt" för laddning
Verkar som om det är Oregon och 64 som kan ladda "vanliga" uppladdningsbara NiMH-batterier så länge de är i ett hölje precis som du skriver.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips