Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ?

Lantmäteriet släppte vid årsskiftet sina EPOS DGPS-korrektioner via NTRIP som en GRATIS-tjänst.
Därmed kan man teoretiskt få 0.5m noggrannhet med alla GPS-mottagare som kan ta emot korrektioner i RTCM-format.
RTCM klarar i stort sett alla Garmin GPS'er utom just den jag har... GPSmap 60csx.
Funderar på att köpa en GPSmap 64st men innan jag gör det tänkte jag kolla om någon annan lyckats med DGPS via Lanmäteriets EPOS/NTRIP-tjänst i en GPSmap 64st.
Berätta gärna om dina erfarenheter och hur du fixade att koppla GPS'en mot NTRIP-tjänsten.

Mitt eget tänk så långt:
GPSmap 64st tar bara emot RTCM över USB-porten så jag tror man behöver Garmins datakabel , 010-11131-00, som omvandlar USB till seriell. Tyvärr måste denna kabel strömförsörjas eftersom GPS'en vill ha extern ström med denna kabel inkopplad. Så planen är att köpa ett lätt 12V LiPo.
Kabeln kopplas till en seriell-Bluetooth-adapter som kommunicerar med godtycklig NTRIP-app i en Andriod-mobil. Har laddat ner Lefebure NTRIP-app och startat utan problem.
Den tilltänkta serie-Bluetooth-adaptern är

http://www.aliexpress.com/item/BT57..._1&btsid=082e9805-d35e-4267-bd00-9d50a526d3c2

Den har ett inbyggt laddningsbart batteri (Bluetooth vill ha ström...). Har inte hittat någon adapter som kan strömförsörjas via serieinterfacet med 12v...

Borde funka?

Min tillämpning är att leta rösen och markera/röja rågångar. Med 0.5m nogrannhet borde det kunna gå att hitta fler rösen och med rutter via hittade rösen direkt röja rågången.
 
Du kan nog glömma 0,5 meters noggrannhet i skog med en handhållen Garmin. Dessa 0,5 meter avser nog mer påkostade DGPS-mottagare med bärvågsunderstöd - och då självfallet bara på öppen mark!

Dessutom lämnar ju kartmaterialets noggrannhet en del övrigt att önska. Ingalunda säkert att rågången ligger där den är utritad på fastighetskartan. I praktiken ger det dig bara ett begränsat sökområde.
/Niklas
 
Du kan nog glömma 0,5 meters noggrannhet i skog med en handhållen Garmin. Dessa 0,5 meter avser nog mer påkostade DGPS-mottagare med bärvågsunderstöd - och då självfallet bara på öppen mark!

Så är det inte Niklas.

DGPS arbetar med kodmätning och inte bärvågmätning. Att det funkar i skogen är just poängen med att försöka göra detta. Den inbyggda augmenteringen genom EGNOS slocknar dock ganska direkt i skogen då dessa satelliter är geostationära och ligger nära horisonten i söder.
För att inte tala om nätverks-RTK som jag gissar är det du menar - det kan du verkligen gömma i skogen.

Vad man däremot kan fundera över är relationen mellan felen som kan fixas med DGPS och de som uppstår genom multi-path.
Den inbyggda antennen kanske bör kompletteras med en extern antenn som är känsligare (och mindre känslig för multipath ).

DGPS kan snart vara historia med ny rolig teknik som kommer. Men jag är fortfarande j-igt nyfiken på om det här skulle funka. 0.5m skulle göra mycket för användbarheten för mig.

Dessutom lämnar ju kartmaterialets noggrannhet en del övrigt att önska. Ingalunda säkert att rågången ligger där den är utritad på fastighetskartan. I praktiken ger det dig bara ett begränsat sökområde.

Fastighetskarta??? Min metodik bygger inte på någon fastighetskarta i GPS'en.
Fast det kunde ju vara kul att med en noggrann GPS kunna se hur mycket fel fastighetsgränserna i fastighetskartan är.
 
Så är det inte Niklas.

DGPS arbetar med kodmätning och inte bärvågmätning. Att det funkar i skogen är just poängen med att försöka göra detta. Den inbyggda augmenteringen genom EGNOS slocknar dock ganska direkt i skogen då dessa satelliter är geostationära och ligger nära horisonten i söder.
För att inte tala om nätverks-RTK som jag gissar är det du menar - det kan du verkligen gömma i skogen.

Vad man däremot kan fundera över är relationen mellan felen som kan fixas med DGPS och de som uppstår genom multi-path.
Den inbyggda antennen kanske bör kompletteras med en extern antenn som är känsligare (och mindre känslig för multipath ).

DGPS kan snart vara historia med ny rolig teknik som kommer. Men jag är fortfarande j-igt nyfiken på om det här skulle funka. 0.5m skulle göra mycket för användbarheten för mig.



Fastighetskarta??? Min metodik bygger inte på någon fastighetskarta i GPS'en.
Fast det kunde ju vara kul att med en noggrann GPS kunna se hur mycket fel fastighetsgränserna i fastighetskartan är.

Att RTK i äldre skog är ingen höjdare, kan jag livligt instämma i. Dessutom blir det alldeles för klumpigt om du dessutom ska ha med någon röjsåg eller lätt motorsåg.

Däremot funkar det hyggligt att röja med enkel GPS och fastighetskarta, så länge du kommer ihåg att båda systemens noggrannhet är på en höft och ger ett begränsat sökområde.
/Niklas
 
Däremot funkar det hyggligt att röja med enkel GPS och fastighetskarta, så länge du kommer ihåg att båda systemens noggrannhet är på en höft och ger ett begränsat sökområde.
/Niklas


Felet i fastighetskartan på mina gränser är någon/några meter för det mesta men på ett par skiften är det helt bort i tok, minst 20m fel.

Däremot har jag inte sett märkt av några vinkelfel ännu i fastighetsgränserna. Använder en syftkompass ( Silva Sight Master ) och det blir förbluffande exakt (med rätt avdrag för missvisning). Snubblar på rösen som ingen sett på många årtionden... Men det är j-a tidsödande, speciellt om man är själv. Tanken med att få till DGPS och gå rutter mellan kända rösen var just att få det lite mer rationellt. Inte lika mycket spring fram och tillbaka.

Att snabbt kunna snittsla en gräns ganska exakt utan att behöva siktröja vore inte heller så dumt. Ibland finns inte tid att göra en prydligt röjd rågång.

Skulle mycket väl klara mig med bara syftkompass, men det är ju så roligt med projekt,,, En potentiell fallgrop kanske kan bli mobiltäckningen. Inget internet så blir det inga korrektioner.
 
Ingen som är sugen på hög noggrannhet i GPSmap 64?

Har knåpat ihop det som behövs men har inte köpt en GPSmap 64 än. Skulle gärna vilja övertyga mig om att det funkar hela vägen innan jag köper en,
Har du en GPSmap 64 och är sugen på att testa så skicka ett PM så kanske vi kan sammanstråla och se om det funkar. Bor i Stockholm, Hässelby Strand.
 
Det är ju alltid lockande att prova nya tekniska lösningar och det verkar ju kul att koppla ihop med nätverksstöd också. Jag testar gärna ;)! Men med en del erfarenheter från både konsument och proffsprylar så tror jag att antennen är väl så viktigt som korrektionen. Om man inte ser alla satteliter pga träd så är kanske inte korrektionen som sätter gränsen.

Har du provat att sätta en bra extern antenn på din nuvarande GPS? En enklare magnetfotsantenn som kopplas med sladd till en konsument-GPS gör skillnad. Jag har karterat en del för Openstreetmap med magnetfotsantenn på biltaket som kopplats till min GPS60CSX och det gör stor skillnad. Lågpristestet kan ju vara att hitta en billig extra antenn för att prova, gärna monterad på en metallplatta.

För den modehandikappade kan man göra en plan plåthatt att montera antennen på;). The bigger, the better liksom!

Elektronik är bra men bra antenner är oftast bättre!
/Andreas
 
Extern antenn kan faktiskt bli sämre då man får kabelförluster.GPS frekvenser ligger ovanför 1000 MHz och dämpas rejält i kabel och kontakter.Speciellt dessa tunna som man får till.

Man vinner naturligtvis ofta på det i ett fordon men skillnaden med en handhållen som Garmins 6x/7x ute i det fria kan bli obefintlig
 
Jag har kört en hel del med proffsmodeller av GPS:er, det finns ju numera smidiga handhållna som klarar att ta emot korrigeringar direkt (via GSM)
tex. http://trimtec.se/component/virtuemart/m-gis/m-gis-produkter/juno-3d-detail?Itemid=0
Priset ligger ju en liten bit över vanliga modeller, men du tjänar in mycket på smidigheten...

Den modell du länkar till tror jag inte kan ta emot/använda RTCM. Man får gå upp ytterligare något snäpp till en flådigare modell. Sedan tror jag även att man måste köpa till en programvara för att göra det jag vill. Därmed blir prislappen väldigt många hundra procent dyrare än meckandet med en GPSmap64st.
Fanns det en manick som fixade DGPS utan meckande till ett bra pris skulle jag nog slå till på en gång. Min "vedbodskonstruktion" blir nog som du påpekar inte särskilt fältmässig.
 
Har du provat att sätta en bra extern antenn på din nuvarande GPS? En enklare magnetfotsantenn som kopplas med sladd till en konsument-GPS gör skillnad. Jag har karterat en del för Openstreetmap med magnetfotsantenn på biltaket som kopplats till min GPS60CSX och det gör stor skillnad. Lågpristestet kan ju vara att hitta en billig extra antenn för att prova, gärna monterad på en metallplatta.


/Andreas

Har inte prövat någon extern antenn men har tillgång till en TRIMBLE proffsantenn modell hedenhös att testa med. Måste bara fixa rätt kabel...

Messar dig för ett test!
 
Extern antenn kan faktiskt bli sämre då man får kabelförluster.GPS frekvenser ligger ovanför 1000 MHz och dämpas rejält i kabel och kontakter.Speciellt dessa tunna som man får till.

Man vinner naturligtvis ofta på det i ett fordon men skillnaden med en handhållen som Garmins 6x/7x ute i det fria kan bli obefintlig

Bra att veta. Har tillgång till en TRIMBLE antenn modell större/äldre att pröva med. Skall se till att kabeln som behövs blir av bra kvalitet.
Test får visa hur det funkar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Ulefone någon som testat? Navigering 9
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
aksello söker någon med GIS kunskaper Navigering 2
Johan123 Finns det någon app där man kan meddela sin position? Navigering 15
Dalafimp någon med erfarenhet av millitary maps som gps ? Navigering 0
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
Golfvandrare Nike sportwatch - någon testat? Navigering 2
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
Damberg Någon som testat nikwax kartimpregnering? Navigering 2
fabola HPs nya modeller- någon som testat? Navigering 0
abjork Har någon testat Mio P550? Navigering 2
RedBreather Någon som köpt Rugged PDA av Andres Industries? Navigering 3
Arstuga Loox T830 någon? Navigering 0
carl_ Någon som vill dela på Friluftskartan Pro? Navigering 11
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
fredl Någon som har en Fore(trex/runner) 201 och bor i GBG? Navigering 7
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
nr23se GSD-Fjällkartan - någon som använt? Navigering 4
edv GPS SPÅRA NÅGON Navigering 8
rolekl Någon som testat PDA-GPS på motorcykel? Navigering 6
DTM Någon som handlat från HOLUX UK online shop i England? Navigering 3
fafner HAr någon testat 3G telefon med Wayfinder? Navigering 1
hakan_l_borg Är det någon som testat Garmin Forerunner? Navigering 1
sejohas Någon som handlat från Sportextreme? Navigering 8
Huskul Någon med Ique 3600 som kan hjälpa?? Navigering 9
tudor_47 GPD från Topdane.dk någon? Navigering 1
bwho Anders,eller någon annan,hjälp! Navigering 4
jonnyw någon som har nån erfarenhet av Holux gps 305 Navigering 0
zapppa Är det någon som vet hur man gör en BSB (.kap) karta ? Navigering 4
salgo60 Bluechart någon som testat sett ... Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 0
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
avslLM Lantmäteriets priser Navigering 94

Liknande trådar