GPS-klocka

Du har ju Garmins Fenix/tactix också.

Du behöver inte köra trackback via recordatrack utan markera waypoints - drar mindre ström och bara ha GPSen på för att markera startpunkt och sedan slå på den för att hitta tebax

Sen har ju Garmin MOB funktion , Man over board ala marin GPS.
Man slår på MOB och sedan kan man begära att hitta dit

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har du smartphone så finns det massor med appar du kan använda för den funktionaliteten.

T o m en kamera som visar GPS koordinater kan vara användbar om du har en tryckt karta eller skriver upp koordinater när du startar.

Min dotter kom vilse och messade mig en googlekarta med sin position från mobilen och jag beskrev hennes färdriktning i förhållande till solen samt mailade tillbaka mera detaljerade kartor.

Thure

Du måste bestämma dig för om du vill gå exakt samma väg tillbaka eller om du kan tänka dig att ta annan väg tillbaka till starten.

Men de flesta lite smartare GPS-prylar har ju möjligheten att sätta en "waypoint" som du kan ta dig till.

Ska du gå exakt samma väg tillbaka måste ju prylen vara på under hela utvägen för att logga hela ditt spår. Det kostar lite mer batteri men det låer som du är nöjd med att komma tillbaka till start oavsett vägen.

Många mobil-appar löser dock din kravspec, både med och utan spår.

/Patrik

Backtrack är en utmärkt funktion t ex den gången när vi skulle nedför från Sälkatopöen och det kom en tät snöby och moln som suddade ut konturer och sålde skidspåren.

Fick en trygg utförs körning undvikande branter och den hängande glaciären.

Thure

Hej.

Söker tips på GPS-klocka med "hitta hem-funktion"?

Är ute efter en klocka med funktion där man kan markera en startpunkt, sedan springa vilse och få riktning tillbaka mot startpunkten, finns det?

Verkar finnas på http://www.suunto.com/sv-SE/sports/News-Articles-container-page/Tutorial-Tuesday-Track-Back/

Där kallas det "track-back", men jag undrar om det finns andra märken som har denna/liknande funktion?

Precis som andra inlägget säger, även Garmin har detta på vissa modeller.
T ex Garmin Forerunner 630 och 230, "Back to start".

Sen finns det separata såna enheter också, googla på "Backtrack GPS".

Senast ändrad:
Tack för svar.

Låter toppen.

Tips på appar för detta? Kan ju vara bra att börja med =)

Vore bra om appen både har funktion att visa exakt samma väg samt att ta kortaste fågelvägen också.

Om man tittar på de billigare alternativen när det kommer till klockor med funktionen, vad får man räkna med att betala då ca? =)

Om man tittar på de billigare alternativen när det kommer till klockor med funktionen, vad får man räkna med att betala då ca? =)

TomTom verkar ha relativt billiga GPS-klockor, från ca 700:- på outnorth, dock oklart om dom har exakt den funktion du söker men kan vara värt att kolla upp.

Annars hittar du säkert nåt under tusenlappen på Aliexpress om du är intresserad av att handla därifrån.

TomTom verkar ha relativt billiga GPS-klockor, från ca 700:- på outnorth, dock oklart om dom har exakt den funktion du söker men kan vara värt att kolla upp.

Annars hittar du säkert nåt under tusenlappen på Aliexpress om du är intresserad av att handla därifrån.
Jag tror att du behöver en gen3 eller Adventurer för att få funktionen. De finns ju från dryga tusenlappen.

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips