Söker en gps med detaljerad karta

Har sökt och kollat youtube men hittar inte riktigt det jag vill i all kartdjungel, köpa kartor hit och dit och vilka som är förinstallerade..

Vill ha en gps för friluftsliv där man har en detaljerad Sverigekarta, vill kunna se "flygplansläge" och "vanligt", som typ på hitta.se.

Vill kunna se streckade linjer som visar stigar i skogarna. Helst någon gps som har detta förinstallerat men om man måste köpa, så rekommendera gärna en karta isåfall med. :)

Pris är väl runt 1000-4000 kr beorende på om jag måste köpa en extern karta.

Använd mobilen

Har du en Androidmobil så får du allt detta gratis utom satellitkartan.
Kolla t.ex. appen Locus. Svenska terrämg och fjällkarta finns för nedladdning hos Örnsätrarn

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har du en Androidmobil så får du allt detta gratis utom satellitkartan.
Kolla t.ex. appen Locus. Svenska terrämg och fjällkarta finns för nedladdning hos Örnsätrarn

Tackar, använder mobilen just nu när jag är ute men batteritiden är inte att lita på, speciellt inte när jag är ute längre sträckor, och det går inte att byta batteri i den, brukar även lyssna på musik så drar på batteri det med. Så skulle gärna vilja ha en riktig gps med lång batteritid. :)

Batteritid

Batteritiden för min mobil med endast gps påslagen är ca 25 timmar = ca 3-4 dagars vandring. Med en Power bank blir det lätt lika mycket till. Om du ändå tar med dig mobilen för musikens skulle kanske det kan vara ett bättre alternativ att utnyttja den än att investera i en gps.
Givetvis är det en smaksak om man har pengar att investera. Lycka till!

Precis, det som drar batteri på mobilen är radion för kommunikationen med mobilnätet. I flygplansläge med enbart GPS-mottagning påslaget så drar den inte mycket.

Precis, det som drar batteri på mobilen är radion för kommunikationen med mobilnätet. I flygplansläge med enbart GPS-mottagning påslaget så drar den inte mycket.

Har samma erfarenheter, jag använde min Android i 10 dagar i flygplansläge med MapApp Topo som karta och GPS. Jag fotade även en hel del, men skippade videofilmande och musiklyssnande med mobilen. Jag behövde enbart ladda den en gång med en medhavd powerbank. Om jag hade struntat i att fota så hade jag förmodligen inte behövt powerbanken.

Tracking bör undvikas

Jag tycker mig ha märkt att om man kör tracking (spårning) så ökar batteriförbrukningen markant. Någon som har märkt detsamma?

Jag använder apparna lokalsinne resp. mapapp top till min Android-telefon.

Kartorna i dessa är som de tryckta fjäll- och terrängkartorna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips