Örnsätrarns terrängkarta

Hej! :)

Blev så glad när jag hittade Örnsätrarns tillämpning av lantmäteriets frisläppta kartdata här.
http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/terrangkartan-for-garmin-gps-och-android.htm

Men jag har ingen aning om vad jag ska göra med filerna jag laddat ner och hoppas någon kan ge mig en knuff i rätt riktning.

Jag laddade ner kartan för södra sverige för Android.Arkivet innehåller en xml-fil och OruxMaps.db. Den senare är 2.55 GB. Har hittat att .db inte är en accessfil som jag först trodde utan ett format som används av Orux.

Jag använder redan Orux men har aldrig laddat in egena kartor. Jag kan ju inte ladda upp 2.55 GB till mobilen bara sådär. Hur får jag ut de kartutsnitt jag behöver?

Jag har googlat mig grön sedan i natt när jag hittade guldgruvan, men jag kommer ingen vart. Hjälp!
 
Hejsan,

Blev så glad när jag hittade Örnsätrarns tillämpning av lantmäteriets frisläppta kartdata här.
Verkligen, han har gjort ett super jobb med dem :)

Det är nog så att du "bara sådär" får ladda upp filerna till din mobil helt enkelt. En av Örnsätrarns andra bloggposter om detta har lite mer info http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/offline-terrangkarta-for-android.htm Men i korthet ska du ladda ner och packa upp som du redan gjort, och sen spara dem i Oruxmaps/mapfiles mappen på din mobil.

Ha det fint
/Fredrik
 
Shit! Det har jag inte utrymme för tror jag. Jo, jag har läst bloggposten. Det var så jag hittade filerna. Kanske kan man ladda ner kmz-filerna som ju kommer i delar och konvertera dem. Borde ju finnas verktyg för det.

Hittade nåt om att "splitta" såna där .db-filer med ett program som heter MOBAC, så jag laddade ner det. Men jag ser inte ens någon möjlighet att ladda in lokala filer. Det hämtar onlinekartor som man sen kan göra grejer med om man förstår hur.

På Oruxmaps forum har de stängt av nyregistreringar, så där kan man inte fråga heller.

Jag blir så frustrerad! Måste få snurr på det här.:(
 
Senast ändrad:
Jo, jag fick rum. Men kartan listas inte i Orux. Kollade i Orux manual och jag hade gjort som man ska, fört över hela mappen. Mappens namn blir kartans namn och ska då dyka upp i listan på offlinekartor man kan välja. Men icke. :(
 
Det hörs som du gjort helt rätt.. Här är ett par screenshots från min platta där det funkar fint. Du kanske ser något som är annorlunda. "Maps directory" i din Orux kanske är något annat? Lycka till.
 

Bilagor

  • tmp_3931-Screenshot_20161103-220354-1358967176.jpg
    tmp_3931-Screenshot_20161103-220354-1358967176.jpg
    21.1 KB · Visningar: 1,334
  • tmp_3931-Screenshot_20161103-220402-2052169898.jpg
    tmp_3931-Screenshot_20161103-220402-2052169898.jpg
    60 KB · Visningar: 1,320
minneskort

Har din mobil ett riktigt fysiskt minneskort som rymmer kartan är det ett bra ställe att spara den på, för att inte slösa med mobilens internminne. Tänk på att android har någon dum ide om ett virtuellt minneskort men så här ser det ut i min mobil (Sony Xperia Z1 compact) då jag tror det verkligen pekar på det fysiska minneskortet.
Jag har hela Sveriges gröna + fjällkartan utan problem på ett stort minneskort.


Lycka till!

/Patrik
 

Bilagor

  • orux.jpg
    orux.jpg
    65.7 KB · Visningar: 1,323
Bingo! Jag har det precis som på era bilder. Men min terrängkarta är ju inte i emulated, den är ju i /storage/extSdCard/oruxmaps/mapfiles !

Jag har hela Orux på SD-kortet, har alla appar jag vill behålla där. Använder min Samsungs inbyggda funktion för att flytta dem dit. Förstod väl inte att jag måste ändra i Settings också. Är flera år sedan jag installerade Orux.

Nu gjorde jag så att jag ändrade sökvägen både till mapfiles och DEM files till det externa kortet. Får väl se vad som slutar funka. Vad är DEM files?

Det märkliga är att jag verkar ha hela Orux på båda ställena, som om telefonen kopierat filerna till SD-kortet snarare än att flytta dem.


Ska ändå googla vidare och se om den jäkla filen går att splitta på något sätt. Onödigt att ta upp så mycket utrymme när man bara behöver en liten bit av Sverige. Och i morrn ska jag gå och köpa ett 64 GB-kort (största jag kan ha). Måste ju få rum med några filmer också ju.;)

Tack så jättemycket för hjälpen! Trevligt forum också. Tror jag stannar kvar. :)
 
Förresten, eftersom ni verkar insatta, när man byter minneskort, kan man bara kopiera över allting från det gamla, appar och hela serven, och allt funkar sen? Typ dra över allt från det gamla kortet till datorn och sedan därifrån till det nya?

Är mer hemma på datorer än på Androidgrejer...
 
DEM är höjddata, har du inte installerat några sådana så har du antagligen inga att peka ut för Orux.

Nej, appar som ligger på minneskortet blir inte automatiskt installerade på den nya telefonen för att du flyttar med minneskortet dit. Jag tror inte heller att data från apparna hittas om du installerar om appen. För att flytta appar från en gammal mobil till en ny så behöver du troligen ett backupprogram (jag har kört Titanium Backup för detta i många år, den kräver dock root för att funka eftersom appar normalt inte kommer åt varandras data annars).
 
DEM är höjddata, har du inte installerat För att flytta appar från en gammal mobil till en ny så behöver du troligen ett backupprogram (jag har kört Titanium Backup för detta i många år, den kräver dock root för att funka eftersom appar normalt inte kommer åt varandras data annars).

Har inte rotat telefonen (törs inte) och har ju inte heller två telefoner att leka med. Ska bara byta till större kort...

Kanske kan jag bara dra över allt i varje fall och sen installera om apparna? Då borde ju datan vara på plats ivf.
 
Här var en lovande tråd. Enligt vad som sägs där ska det funka att bara kopiera över allt. Provar med det först. Riskerar ju ingen eftersom grejerna finns kvar på gamla kortet.

http://www.sweclockers.com/forum/tr...an-migrera-fran-ett-minneskort-till-ett-annat

Var till Webhallen och köpte ett 64 GB Samsung. Det var några tior dyrare än motsvarande SanDisk men hade dubbelt så hög skrivhastighet och det lät ju bra. Brukar lägga på film och sånt också så. Otroligt vad priserna har sjunkit. 299 spänn betalade jag och 229 kostade SanDisk-kortet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.