Har nu pillat lite med City Select i min 60CS

Hejs.

Sitter hær i Norge på jobbet och funderar lite. Igår fick jag mitt efterlængtade bilkit till min 60CS, med City Select Europe 6.0.

Efter lite joxande så blev det installerat och "olåst" så att allt funkade. Fick skicka ivæg ett mail till Garmin før att reda ut lite, men de svarade ta mig fanken på bara 3 timmar så allt løste sig fint.

Hur som helst, det blev en den pillande i sængen igår kvæll, ja på min 60CS så klart...

Allt verkade funka som tænkt, utom en sak. Den rosa linjen som skall visa den føreslagna vægen vid rutt, den ligger inte helt på sjælva vægen på kartan i 60CS, den ofta rætt långt vid sidan om vægen, før att "træffa rætt" just vid sjælva vægbytena och korsningarna mm. Detta både kænns dumt och se knepigt ut, då det ær lite lurigt att se vart man skal eller ær påvæg mm. Så dær ser det ju inte ut om man gør rutten i MapSource på PC'n, då føljer rosa linjen vægen perfekt hela tiden. Det ser mycket trevligare ut på alla vis. Varfør ær det inte likadant på min 60CS tro??

Sen retar jag mig lite på att man tydligen inte kan sitta hær i Norge och i GPS'en gøra en rutt mellan Sæffle och Tøreboda och studera eller spara før framtida bruk. Nej då stollar det till sig och man får en rutt som børjar dær man GPS'en tror att man befinner sig, och sen via Sæffle till Tøreboda. Rætt korkat tycker jag.

En annan korkad sak ær om man væljer simulering och startar Demo Mode, så ær det rætt bøkigt att slå av Demo Mode igen. Det finns inget val før detta i nån undermeny, utan man måste in på Satellitsidan och slå på satelliterna och sen slå av dem igen. Bøkigt!

Tyckte æven att de "upploppande" nærbilderna på korsningar och hur man skall køra igenom dem, ær i "yxigaste" laget. Det hade varit mycket bættre om de hade sett ut precis som aktuell korsning i verkligheten, då hade det varit lættare att kænna igen sig.

Jag saknar æven den finurliga funktionen på Vistan, dær man i en rutt på kartsidan bara kunde markera ruttlinjen och sen dra ut det som ett gummiband mellan två ruttpunkter till en anna stad t ex, och rutten ræknades om før att gå æven via denna nya ruttpunkt som man drog ruttlinjen till.

Och knapparna ær fortfarande vældigt svampiga med noll kænsla och klick. I øvrigt ær 60CS en kalasapparat.

Synpunkter mm ær vælkommet.


MVH Tony
 
Det bör funka ...

Tony-Avesta skrev: - - -
(1) Sen retar jag mig lite på att man tydligen inte kan sitta hær i Norge och i GPS'en gøra en rutt mellan Sæffle och Tøreboda och studera eller spara før framtida bruk. - - -

(2) En annan korkad sak ær om man væljer simulering och startar Demo Mode, så ær det rætt bøkigt att slå av Demo Mode igen.

Mina tankar (jag har en 60 C ver 3.20 med amerikansk baskarta, routable, men inte CitySelect):

(2) först: I huvudmenyn, Inställning, System, GPS kan man välja bl.a. Normal, GPS från och "Demo läge". Det tycker jag är OK, så många gånger är man väl inte inne och simulerar.

(1) Om man är i demoläge eller har GPS från, kan man från satellitsidan trycka Menu en gång och sedan Ny plats och Använd kartan. Sedan pilar man iväg till Säffle eller i mitt fall Newark, New Jersey. Om jag sedan skapar en rutt med enbart start och slutpunkt, t.ex. Newark NJ – Orangeburg NY och sedan väljer Navigera och Följ vägen, så ritar den upp rutten med rosa bandet nästan alltid längs kartans röda vägar (ett litet avsteg tyder på att kartan och autoruttfunktionen inte har exakt samma underlag). Och för att få frågan om Följ vägen, kan man i huvudmenyn välja Inställning, Auto. Rutt, Guidningsmetod, och Vald (eller Följ vägen, men då får man ofta beskedet "Inga vägar nära start punkten").
 
Tony-Avesta; sa:
Så dær ser det ju inte ut om man gør rutten i MapSource på PC'n, då føljer rosa linjen vægen perfekt hela tiden. Det ser mycket trevligare ut på alla vis. Varfør ær det inte likadant på min 60CS tro??
Jag har visserligen bara en GPS V men har aldrig sett fenomenet du beskriver. Det kan naturligtvis vara en bugg men är du verkligen säker på att det är CitySelect-kartan som du har framme på skärmen? Eftersom det är den kartan som är utgångspunkten för autorutten så borde den definitivt också följa de vägarna.

Sen retar jag mig lite på att man tydligen inte kan sitta hær i Norge och i GPS'en gøra en rutt mellan Sæffle och Tøreboda och studera eller spara før framtida bruk.
Det bästa man kan göra när man skall börja använda autorutt är att glömma allt man är van vid gällande användning av rutter i en GPS. Behovet att spara rutter är t.ex. obefintligt när man alltid snabbt kan räkna ut en ny autorutt.

Eftersom ett vägval i en autorutt kan påverkas av din position på några tiotals meter när (t.ex. om man befinner sig i nordlig eller sydlig riktning på en motorväg) räknas autorutten alltid ut ifrån aktuell position. Om man absolut i förväg vill veta vilken väg autorutt kommer att välja när man befinner sig någon annanstans måste man "lura" GPS:en genom att tala om för den att den befinner sig just där.

Hur den utmärkta funktionen automatisk omräkning vid felkörning skulle fungera på en sedan tidigare sparad rutt begriper jag inte heller men med autorutt sparar man som sagt ändå inte rutter.

Jag saknar æven den finurliga funktionen på Vistan, dær man i en rutt på kartsidan bara kunde markera ruttlinjen och sen dra ut det som ett gummiband mellan två ruttpunkter till en anna stad t ex, och rutten ræknades om før att gå æven via denna nya ruttpunkt som man drog ruttlinjen till.
Jag säger det igen: glöm allt du lärt om rutter. En traditionell rutt med sina långa ruttben är något helt annat än en autorutt. Det enklaste och bekvämaste att göra i detta läge är att dela upp det i två autorutter. Om man ändå nödvändigt av någon anledning vill ha allt som en rutt kan man också i en autorutt lägga till en punkt som skall passeras. På sidan där varje sväng eller vägbyte i en rutt listas kan man genom menyn lägga till en "via-point". Åtminstone är det så i GPS V.
 
Jodå, gummibandet finns ...

... för vanliga rutter som t.ex. till sjöss - inte för autorutter. Välj rutten i ruttregistret, välj Karta, sätt kartpekaren på det ben du vill tänja, tryck Enter så tänds ett litet "ADD" under pekaren och sen är det bara att flytta gummibandet till önskad punkt (som inte behöver vara en tidigare waypoint).
 
Ær jag gubbtjurig tro....?

Jag kan nog tænka mig att vissa saker jag gnølar øver, handlar mest om inlærning och vanesaker från min goa Vista.

Men fortfarande så tycker jag att det vore himla bra om man kunde fixa och spara en rutt mellan två stællen medans man ær någon helt annanstans. Att Autorutten sen ændå lægger sig i nær væl rutten kørs spelar væl mindre roll. Man kanske vill sitta i Korpilombolo och klura ut hur fan man bør køra før att ta sig från Snuskhyttan till Skrevhult typ. Skulle man sen nær man væl kør den rutten, fetmissa en korsning eller så, så piper ju Autorutten till och ræknar om och ger nya direktiv så æven den dubbellobotomerade hittar till sin kæra brylling i Skrevhult.

Ja ja, jag vænjer mig væl. Men jag hoppas att den rosa linjen fixar sig så den verkligen ligger på vægen hela tiden. Jo jag hade City Select-kartan uppe då på GPS'en. Væntar på Garmins svar om saken.

Fast nu blir jag lite sur på er, jag har ju gnællt på de svampiga knapparna på 60CS, att de ær lealøsa utan minsta klickkænsla. Er det verkligen ingen mer som håller med mig om dessa knappar?? Ingen annan har ju ens næmnt dem!?

MVH Tony
 
Ehhhhh.....

Jag har gjort en tabbe jag.....

Klurade vidare på problemet med den vilsna rosa linjen vid autorutt, som inte føljde de føreslagna vægarna helt. Rætt var det var så såg jag att jag klantat mig och missat att bocka før att æven data før Autorouting skulle øverføras till GPS'en. Bocka før och testa igen, jodå nu funkade det helt kalas med autorouting och rosa linjen. MEN, en anna sak som gør mig førbenad døk upp som ett brev på posten (hur den saken idag, och posten alltså...) Fakta ær, att 56 MB inte ræcker långt om man vill ha Autorutt i GPS'en. Från att næstan få med hela Sverige och Norge nær jag laddade in City Select och hade glømt att få med ruttdata, så blev det med ruttdata bara ett rætt smalt bælte over Sverige och Norge som tæcker hela nedre delen av Norge och ungefær en bit ovan Bergen, sen rætt øver till Sverige i højd med Mora och ut till Østersjøn, och ner till en bit under Karlstad ungefær. Sen var minnet knøkafullt. Skulle man vilja kombinera en kartladdning några delar av Topo Norge och Friluftskartan, så får man ju antagligen banta mænden City Select høgst betænkligt før att inte øverskrida 56 MB. Himla fjuttigt av Garmin tycker jag.

Faktiskt så tycker jag det ær lite korkat av Garmin att ha både 60-serien och 76C/CS, dærfør att 76'orna har ju endast 2 førdelar mot 60-serien, 76 flyter och har 115 MB minne. Allt annat ær før oss anvændare i princip identiskt vad jag vet. 76 ær enligt mig både klossigare och større i mått, væger mer och ser inte lika modern och "sporty" ut.

Egentligen hade det bæsta, om ni frågar mig, varit att ha 60-serien med 115 MB minne, før nog sjutton finns det plats før det i apparaten. Det finns ju før sjutton CF-kort på 1-2 GB som fasta minnen, samt med hela 4 GB som Micro Drive.

Jag kan redan nu se framfør mig att det kommer att bli en hel del laddande fram och tillbaka med kartor till 60CS, vilket i och før sig går fort med USB. Men det ær ju inte alltid man har laptoppen med på resorna...... :-(

Sammanfattning.
60CS ær fortfarande en fantastisk apparat, men med på tok før klent minne, ock så var det de dær svampiga knapparna...........


MVH Tony
 
Det finns program för att föra över kartor från en Palmdator med SD kort till Garmin GPS som 60 C. Så det räcker att ha med sig en palm (eller varför inte en iQue)
 
Hmmm.....

Jag har ju en mp3-spelare, en iPod på 40 GB, undrar om det kan gå att finna nåt program som gør det møjligt att lasta in kartset från hemmadatorn och MapSource till denna, før att sen ha kartorna med på resorna i iPod'en och kunna tanka øver dem i min 60CS via USB-kabel vid behov. Fan vilken bra grej det hade varit.iPod kan ju just anvændas somm flyttbar hårddisk før att kunna ta med sig filer mm mellan olika datorer. Jag har ju ca 37 GB med 9712 låtar i den nu, och då alltså ca 2 GB ledigt før olika kartset till min goa 60CS.

MVH Tony
 
Mer bryderier....

Har roat mig med att pilla med City Select i min 60CS idag, gjort lite olika rutter och så. Tyværr visar det sig att GPS'en tokhænger sig om man får før sig att kika på "motorvægssidan" med en rutt i gång i Demolæge. Ibland går det att slå av GPS'en med strømbrytaren, ibland måste man lyfta batteriet. Likaså hængde sig en aktiverad rutt kvar med sitt rosa streck på vægarna på kartsidan, t o m nær alla ruter var raderade ur apparaten. Det blev ett attans micklande och trixande innan jag lyckats "Avbryta Navigering" på div olika sidor, på en rutt som redan var raderad ur minnet....... Spænnande værre.

Jag har ju 3.20 i min, så det kanske ær fixat i 3.30, Men jag tror jag drar ivæg ett mail till Garmin om saken, de brukar ju vara snabba med uppdateringar som fixar buggar och sånt.

MVH Tony
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
pullman Har nån provat Nike GPS Sports Watch? Navigering 0
ranchn Har köpt gps till bilen Navigering 1
niking Vad har hänt med terrängkartan DVD? Navigering 3
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
torpet Min GPS har lagt av Navigering 4
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
badpitt Eniro har börjat med sjökort Navigering 3
peter1959 Var har ni GPS-en och hur på tur? Navigering 6
greenjuice En Mac-variant av Mapsource "Bobcat" har släppts Navigering 14
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
abjork Har någon testat Mio P550? Navigering 2
andrho Har GPS-enheterna blivit bättre? Navigering 33
jonasolof Wallmart har förm mkt returer av navigatorer, slutar Navigering 0
jonasolof N¨vi 660 har större skärm Navigering 7
greenjuice Ny version av GPSBabel 1.30 har släppts! Även till Mac Navigering 3
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
eloserik Nu har Garmin Sverige upptäckt att de säljer 60CSX Navigering 1
Tumbleweed Vad har hänt med priset?? Navigering 8
SNEN Vilka gps:er har/använder du? Navigering 87
Kenneth68 Har Aspidshop Svensksupport? Navigering 10
fredl Någon som har en Fore(trex/runner) 201 och bor i GBG? Navigering 7
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
malundin När GPS'en inte har täckning... Navigering 3
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
Store Garmin nRoute har nu stöd för MetroGuide 5 och senare Navigering 2
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29
Store Eniro har bytt kartleverantör Navigering 0
fafner HAr någon testat 3G telefon med Wayfinder? Navigering 1
niking Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning... Navigering 23
Tony-Avesta JAAAA!!!! Äntligen har fått min 60CS Navigering 4
Tony-Avesta Nu har manualen till 60CS släppts!! Navigering 0
Tony_Avesta CNN har god smak... Navigering 1
Garmin Vista Har det kommit nya kartor Navigering 1
Isse Till er som har Magellan MAP330 GPS Navigering 1
kanotisten Vad har hänt med NASA? Navigering 1
jonnyw någon som har nån erfarenhet av Holux gps 305 Navigering 0
Sportbil Har ni sett? Navigering 6
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
Tony_Avesta Nu jäklar har jag fått Metroguide E!! Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.