Val av GPS

Ytterligare en GPS fråga...:-/

Efter att ha läst en massa trådar, Garmins hemsida och sett några youtube filmer så har jag kommit fram till fyra GPS:er. Närmare bestämt de vanligast förekommande i de trådar jag läst.

Jag har specat ner de för och nackdelar jag kunnat läsa mig till, och är nu inne i sluttampen i mitt sökande. Värt att tillägga är att jag aldrig ägt en handburen gps, men jag har en Forerunner 305 som jag är mycket nöjd med och som jag även haft med i fjällen.

Min prioordning ser ut så här:

1. Funktioner för navigation i skog och fjäll.
2. Bilgps, en tulipanros ;-) men den behöver inte vara världsklass, funktionsduglig räcker.
3. Prestanda, upplösning snabbhet m.m...
4. Tålighet
5. Batteritid
6. Lätt
7. Användarvänlig, jag är ju nybörjare ;-)
8. Geocaching, de flesta fungerar nog bra.
9. Pris

De gps:er jag tittat på är dessa, jag har noterat lite + & -...:

Oregon 300/ 400T
+/- Pekskärm, bra, dålig? Hur tål den kyla?
- Ljuskänslig? Bakgrundsbelysning krävs för bra bild i sol.
- Mediatek chip ist sSirf III? Sämre?
- Dålig batteritid
- Barnsjukdomar?
+ Bättre upplösning
+ Mer internminne, 850mb
+ Större skärm
+ Inbyggd karta på 400T, som iofs inte är speciellt bra... eller? Någon som testat.
+ Längre livslängd, med fler uppdateringar framöver.

Colorado 300
+/- Scrollhjul… bra? Vanesak?
+ Större skärm
- Stor antenn, dvs lite klumpigare svårmanövrerad, enligt vissa.
- Sämre ljusstyrka.
- Sämst batteritid.

GpsMap 60CSx
+ Bättre mottagning? Sirf starIII, nyproducerade sämre?
+”Hittar” bättre…?
+ Bra ljusstyrka på skärm
+ Fler funktioner än OR och COL
- Större och lite tyngre
- Inget internminne, fast 64mb msd kort ingår
- Kortare livslängd och inkompatibel med modernare teknik framöver?

Etrex Vista HCx
- Inget inbyggt minne
- Har en sämre upplösning
- Kortare livslängd, inkompatibel med modernare teknik framöver?
+ Bättre batteritid (25h)
+ Ljusstarkare
+ Lätt & liten