Val av GPS

Ytterligare en GPS fråga...:-/

Efter att ha läst en massa trådar, Garmins hemsida och sett några youtube filmer så har jag kommit fram till fyra GPS:er. Närmare bestämt de vanligast förekommande i de trådar jag läst.

Jag har specat ner de för och nackdelar jag kunnat läsa mig till, och är nu inne i sluttampen i mitt sökande. Värt att tillägga är att jag aldrig ägt en handburen gps, men jag har en Forerunner 305 som jag är mycket nöjd med och som jag även haft med i fjällen.

Min prioordning ser ut så här:

1. Funktioner för navigation i skog och fjäll.
2. Bilgps, en tulipanros ;-) men den behöver inte vara världsklass, funktionsduglig räcker.
3. Prestanda, upplösning snabbhet m.m...
4. Tålighet
5. Batteritid
6. Lätt
7. Användarvänlig, jag är ju nybörjare ;-)
8. Geocaching, de flesta fungerar nog bra.
9. Pris

De gps:er jag tittat på är dessa, jag har noterat lite + & -...:

Oregon 300/ 400T
+/- Pekskärm, bra, dålig? Hur tål den kyla?
- Ljuskänslig? Bakgrundsbelysning krävs för bra bild i sol.
- Mediatek chip ist sSirf III? Sämre?
- Dålig batteritid
- Barnsjukdomar?
+ Bättre upplösning
+ Mer internminne, 850mb
+ Större skärm
+ Inbyggd karta på 400T, som iofs inte är speciellt bra... eller? Någon som testat.
+ Längre livslängd, med fler uppdateringar framöver.

Colorado 300
+/- Scrollhjul… bra? Vanesak?
+ Större skärm
- Stor antenn, dvs lite klumpigare svårmanövrerad, enligt vissa.
- Sämre ljusstyrka.
- Sämst batteritid.

GpsMap 60CSx
+ Bättre mottagning? Sirf starIII, nyproducerade sämre?
+”Hittar” bättre…?
+ Bra ljusstyrka på skärm
+ Fler funktioner än OR och COL
- Större och lite tyngre
- Inget internminne, fast 64mb msd kort ingår
- Kortare livslängd och inkompatibel med modernare teknik framöver?

Etrex Vista HCx
- Inget inbyggt minne
- Har en sämre upplösning
- Kortare livslängd, inkompatibel med modernare teknik framöver?
+ Bättre batteritid (25h)
+ Ljusstarkare
+ Lätt & liten

Hur ser era funderingar ut kring min lista... och ännu bättre, hur ser era erfarenheter ut?

Med andra ord, vilken tycker du att jag skall köpa?

Mvh

Thomas
 
Senast ändrad:
Jag har pillat på dom flesta av Garmins och några av Magellans GPSer.
Alla medföljande kartor är inget att ha. Man måste köpa till Friluftskartan eller annan för att det ska fungera bra.

Jag gillar Oregons pekskärm, men är liksom du frågande till hur den är i kyla samt hur den klarar smällar.

Coloradon är OK, men personligen tycker jag att hjulkonstruktionen påminner om en dymomaskin från 70-talet. Det är en vanesak tror jag.

Har själv en 60CSx, är nöjd med den. Är inte orolig över tekniska livslängden på GPSen, den kommer troligen att gå sönder innan den är så gammal att den inte fungerar ihop med datorn. Klart att den har färre finesser än nyare modeller, men det är inget jag saknar.

Etrex - inte min favoritmodell, men till rätt pris så visst...

Något jag prioriterar är att GPSen ska ha standardbatterier, AA eller möjligen AAA. Finns att köpa överallt, ett inbyggd batteri kan man inte ladda överallt.

/Ulf
 
Jag har pillat på dom flesta av Garmins och några av Magellans GPSer.

Något jag prioriterar är att GPSen ska ha standardbatterier, AA eller möjligen AAA. Finns att köpa överallt, ett inbyggd batteri kan man inte ladda överallt.

/Ulf

Jag har ju bara fokuserat på Garmin här... du nämner Magellan, finns det någon modell jag bör kika närmare på?

Alla dessa gps:er drivs ju med vanliga batterier, det är ett krav som även jag har.

Stöt tåligheten hos Oregon känns ju lite viktigt eftersom den styrs via skärmen... fast å andra sidan så tänker jag ju inte vara oaktsam ;-), skämt åsido... det får väl bli en försäkringssak isf...

400t går ju bort om kartan är oanvändbar, fast om man läser Råd och rön så var det ju just det fina med kartan som gjorde den bäst i test. Men det handlar väl om vad man jämför med, i det fallet litar jag mer på Utsidan än på R&R.

Hm... Oregon 300 eller GpsMap 60CSx... skall valet stå mellan dessa?
 
Garmin eller Magellan är dom märken man kan välja på som friluftsGPS. Anledningen till att jag föredrar Garmin är Friluftskartan. Det finns motsvarande kartor till Magellan också förståss.

Även till Oregon kan du ju köpa till Friluftskartan, så du behöver inte stryka den därför. Oregon har jag iofs inte provat utomhus, så jag har inget att kommentera om displayen i solljus.

60CSx har gått ner i pris eftersom den inte är senaste modellen längre, det kan ju vara en orsak till att välja den :) Själv skulle jag köpa en 60CSx om min la av, framför allt pga av att jag redan har fästen mm till den.

/Ulf
 
Håller just nu på och läser lite omdömen på Oregon 300, det som nämns mycket är den solkänsliga skärmen, lite om batteritiden och ff a den usla kartan, på brittiska Amazon har den 4stjärnor av 5 medan 400t bara har 3,5. Det nämns också att Garmin skall uppdatera mer och att den tydligen är mer uppgraderingsvänlig än äldre modeller eftersom den har så stort internminne... de som uppgraderat till senaste versionerna är nöjda.

Om det blir en Oregon så blir det nog en 300 i sf.

Skall läsa lite omdömen om 60csx nu... :), skulle det bli den, så får jag väl köpa en billig bilgps istället.... om nu skärmen upplevs som för liten.

Tur att man har semester, så att man orkar sitta uppe hela nätterna och lära sig allt om Gps:er ;)

THomas
 
Jag har ju bara fokuserat på Garmin här... du nämner Magellan, finns det någon modell jag bör kika närmare på?

Du kan titta närmare på Magellan Triton 400, 500, 1500 och 2000.

Magellans topografiska kartor heter Topo+ och täcker landet i 9 delar (ca 1800 kr/del). Kartan uppdateras ca 1 gång/år (ca 300 kr/del och uppdatering). Det finns även en separat fjällkarta som täcker hela fjällkedjan.

I mitt tycke så är kvaliteten och detaljrikedomen klart bättre på Magellans Topo+ kartor än motsvarande Garmins Fripro.

Ps! Varför inte skaffa en separat bil-GPS (med röstnavigering) till bilen när du ändå håller på att ta på dig spänderarbyxorna? En renodlad bil-GPS torde bli bra mycket trafiksäkrare än en frilufts-GPS (utan röststyrning) som du hela tiden måste kasta ett getöga på (när du befinner dig på okända bilvägar förstås).
/Niklas
 
Du kan titta närmare på Magellan Triton 400, 500, 1500 och 2000.

Magellans topografiska kartor heter Topo+ och täcker landet i 9 delar (ca 1800 kr/del). Kartan uppdateras ca 1 gång/år (ca 300 kr/del och uppdatering). Det finns även en separat fjällkarta som täcker hela fjällkedjan.

I mitt tycke så är kvaliteten och detaljrikedomen klart bättre på Magellans Topo+ kartor än motsvarande Garmins Fripro.

Ps! Varför inte skaffa en separat bil-GPS (med röstnavigering) till bilen när du ändå håller på att ta på dig spänderarbyxorna? En renodlad bil-GPS torde bli bra mycket trafiksäkrare än en frilufts-GPS (utan röststyrning) som du hela tiden måste kasta ett getöga på (när du befinner dig på okända bilvägar förstås).
/Niklas

Ja... svårt att räkna med att kunna använda någon av de gps er jag tittat på till bilnavigation :-( det hade man ju på känn redan från början... och en hyfsad bilgps kostar ju inte många spänn.

Har kollat lite på omdömen och artiklar kring Magellans gps er... och de får bra kritik de också. Alla får det, så jag hakar upp mig på de negativa istället... Det blir nog till att ta en sväng på stan i morgon så att jag får klämma lite på aspiranterna. :)

//T
 
60 csx

Hej på dig,
Har använt 60 csx och föregångaren cs sedan den kom på marknaden.
Garmins kartor samt deras kartprogram MAPSOURCE är som jag ser det mycket användarvänligt.
Att det finns uppdateringar som jag inte använder mig av, utan kör den som heter 6.13.7 är väl en personlig reflektion.

Fördelar som jag ser det:

-Tål oöm hantering (mina har fått mycket stryk i det yrke jag har)
-Den fungerar (Har aldrig krånglat)
-Hanterbar i kyla
-Snabb mot sateliterna
-Bra menyer

Nackdelar:
-Texten på knapparna försvinner så småningom när den ligger och "skramlar" i kraftiga cordurafickor.
-Displayen blir repig (Som ovan) Tejpar mina med tejp för att spara displayerna lite längre.

Magellan vs. Garmin - Har testat två varianter av Magellan (Exporist XL och 600) samtidigt med Garmin under två längre turer. En vintertur på två veckor (Fastsatt på skoter och nedstoppad i ficka vid skidåkning)
och en barmark på tio dagar.
Visst har magellan några trevliga detaljer men Garmin vinner som helhet. Ingen tvekan.
Enligt mig så vill jag inte ha s k tre dimensionella kartor, utan jag vill se höjdkurvor och göra min tolkning av kartan om det är t ex lavinfarlig tg, lämpligt vägval o s v.

Att sedan fenomenet GPS alltid ska kombineras med vanliga kartan och en vanlig kompass behöver jag väl inte säga?
/
Fjällguiden
 
Magellans topografiska kartor heter Topo+ och täcker landet i 9 delar (ca 1800 kr/del). Kartan uppdateras ca 1 gång/år (ca 300 kr/del och uppdatering). Det finns även en separat fjällkarta som täcker hela fjällkedjan.
Fri Pro är lite billigare sett till ytan men den uppdateras inte och är gjord efter minst 4 år gammal Gröna/Terrängkartan.
I mitt tycke så är kvaliteten och detaljrikedomen klart bättre på Magellans Topo+ kartor än motsvarande Garmins Fripro.
Magellans Topo Sweden Plus+ har lagt till information ifrån Fastighetskartan så den borde innehålla mer detaljer. Fördelen med Fri Pro är möjligheten att med andra program förrändra utseende och editera kartan.
 
GpsMap 60 csx vs eTrex Vista HCx?

Klämde lite på en 60 csx och en Oregon 300 idag... Oregon känns ju klart smidigare och lättare...

Hade nästan bestämt mig för en 60csx för dess beprövade tålighet och förträfflighet... och sist men inte minst ljusstarkare skärm.... men den känns klumpig! :-(

Börjar snegla lite på eTrex igen... lättare, längre batteritid och vid en snabb blick på jämförelsen på Garmins hemsida, ganska lika prestandamässigt...

Då det i från nära och kära höjts röster om att jag minsann skall ha en SPOT med mig på mina soloturer framöver så börjar dessutom pengar spela en liten roll :-/...

Så om man nu skall välja mellan dessa två, hur låter argumenten?

Jämförelse på Garmin.com:
https://buy.garmin.com/shop/compare...=14903&compareProduct=8703&compareProduct=310

Thomas
 
I princip samma mjukvara och lika bra mottagare i bägge. Lite mindre skärm i Etrex men överlag så är Etrex:en en mindre och billigare variant av 60 med längre batteritid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
mr_samson GPS val Navigering 6
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
mike79 Val av Gps ? Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Dalmasen Val av GPS Navigering 0
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
Martin24 Val av GPS, användning etc Navigering 1
RME Val av GPS till bil och skog Navigering 13
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
Micke S val o kval GPS Navigering 41
delta1 Val av gps? Navigering 17
Tobias_P Val av GPS Navigering 2
dahlgren Val av Gps Navigering 3
marcuslundmark Val av GPS? Navigering 3
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
Tony-Avesta Val av språk i MapSource? Navigering 3
Jonte Myra eTrex - bar val? Navigering 23
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.