Handhållen GPS för havssegling

Hallå,

Jag ska segla från Stockholm till Gotland i en mindre båt och är ute efter en GPS som har vissa specifika egenskaper.
Jag är van vid att navigera med karta och kompass men helt novis på GPSer och dess funktioner.

Hoppas på att få lite hjälp med att hitta en produkt som kan passa mitt ändamål

- Jag vill kunna bära GPSen på underarmen,så den får inte vara speciellt stor och klumpig

- Jag letar efter en funktion där jag kan sätta upp en "gata" och se vart i den gatan jag befinner mig för att kunna justera min position. Det visuella är alltså det absolut viktigaste, att kunna se min min position och riktning i förhållande till målet/målen (möjligen delmål)

- Touch eller knapp? Jag får för mig att knappar är att föredra om jag har GPSen på armen och endast kan använda en hand för att navigera mellan funktioner. Vad säger ni?

- Jag kommer troligen inte använda mig av någon annan funktion än riktning i förhållande till målet, men vilka andra funktioner kan vara av nytta?

- Vattentät. Jag kan inte hitta någon GPS i handledsstorlek som är helt vattentät utan alla är IPX7 klassade vilket är för osäkert i detta fallet. Vet ni någon med ovanstående funktionalitet som är mer vattentät än IPX7?

- Batteritid. Går det enkelt att sätta på och stänga av skärmen, alt om skärmen kan vara på i minst 8h? Jag kommer inte ha möjlighet att byta batteri under överfarten.

Jag har tittat på etrex 30 och tror att det går att vattensäkra den ytterligare, frågan är bara hur användarvänlig den blir i en drybag?

Hittar jag bara rätt GPS så drar jag så fort prognosen ser bra ut :)

Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Det som drar

batteri är inte displayen utan GPS-uppdateringen. Det går att spara genom att minska på uppdateringsfrekvensen. Men displayen är rätt liten på Etrex så det blir svårt med överblicken om du vill ha sjökort nedladdade i enheten.

Finns åtminstone nån modell med lite större display som flyter och som har liknande batteritid.
GPSMap 78S i första hand se jämförelser https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/cat....ep?compareProduct=87774&compareProduct=63602

Antalet pixlar skiljer däremot inte.

HandledsGPSer har inga kartfunktioner men Forerunner 310XT skulle kunna funka för dig. Vad du behöver under överfarten är egentligen bara en waypoint utanför lämplig hamn på Gotland att styra mot; se https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/sport/lopning-fitness/forerunner-310xt/prod27335.html skall klara 5 atmosfärer står det men hur mycket det innebär i praktiken kan man ifrågasätta. Dykarklockar brukar ange 10 eller 20 atmosfärer.


Thure

PS en bra kompass utan batterier måste du naturligtvis också ha på en segling liknande denna. En utmärkt parameter som GPSen förser dig med är ETA dvs beräknad tid till målet.
 
Senast ändrad:
Garmins Gps 60 och 62 finns i marinversion som heter Gps 76 resp Gps 78.
Annat hölje och är precis som 60,62 helt vattentäta men flyter vilket kan anses som en viktig egenskap om man råkar tappa den ovanför landsortsdjupet...
 
De gamla GarminGPSerna som idag anses stenålder uppfyller sannolikt dina krav. Vattentäta, presenterar "gata" eller kompassros beroende på hur man vill ha det, och de ges väl idag bort för en symbolisk slant av de som uppgraderar sig oftare än var 15-e år. Jag har tex en GPS 12 från 1997 som fortfarande fungerar alldeles utmärkt.

Det jag skulle bekymra mig mer om är batteritiden i så fall. En fast kompass är ett måste, då kan du hålla kompasskurs och justera position med längre mellanrum med GPS-en.
 
Ja asså Gps12 och så är ju sådana man hittar med flintyxor och spjutspetsar vid utrgrävningar.

Men Gps 60/62 och nya 64 liksom deras marina systrar 76 och 78 är inte helt stenålder förutom display storleken..
Dom har knappar och inte touchdisplay som ballar ur vid fet vatten kontakt.
Displayen är liten men i kombo med papperskarta för översiktsplanering är dom nämligen mycket haverisäkra - det säkraste alternativet som finns faktiskt.

Tänk bara på att ta CSX versioner som är fullspecade med kompass och så
 
Det finns många bra GPS-modeller. Känsligheten på sjön är generellt mycket bra hos alla , ty bra sikt över horisonten medför många satelliter att beräkna data från.

Själv gillar jag menysystemet hos den lilla smidiga Oregon 600-serien, fast bäst prestanda i tät skog har nya GPSMAP 64 serien. Bägge fungerar utmärkt för nautiska ändamål, även om dedicerade sådana finns, även i klassen under fast monterade kartplotters.

De rekommenderade eTrex 30 & GPSMAP 78s verkar ju också riktigt trevliga, är ju dessutom nya modeller.
 
HandledsGPSer har inga kartfunktioner men Forerunner 310XT skulle kunna funka för dig. Vad du behöver under överfarten är egentligen bara en waypoint utanför lämplig hamn på Gotland att styra mot; se https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/sport/lopning-fitness/forerunner-310xt/prod27335.html skall klara 5 atmosfärer står det men hur mycket det innebär i praktiken kan man ifrågasätta. Dykarklockar brukar ange 10 eller 20 atmosfärer.


Thure

Notera att Forerunner 310XT (precis som alla andra GPS-klockor) måste laddas relativt ofta, efter som batteriet inte går att byta ut som på en vanlig frilufts-GPS.
/Niklas
 
Vattentåligheten på vanliga handhållna Garmin-GPSer är i praktiken ändå bra hög- Jag hade en Dakota 20 och har nu en Montana, båda har flera gånger oavsiktligt släpats i vattnet bredvid kajaken långa stunder hängandes i rem. Var inga problem. En Dakota med Sjökort kanske är rätt lämplig för ditt behov förresten. Rätt bra batteritid men för den sträckan får du väl räkna med ett byte eller två. Dock 2xAA så enkelt och billigt. Vet inte om den har stöd för korridor, men annars är det väl bara att plotta en linjerad sträcka och zooma ut om du hamnar långt ifrån. Kompass lär väl hursom ge översiktskurs.
 
Vore lite intressant med återkoppling från TS. Hur fort seglar din båt? Vilken hamn siktar du på. Niklas invändning om batteritiden på handledsGPSer är viktig. Men du behöver inte ha GPSen påslagen hela tiden.

När bär det av?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
Storfiskar`n Enkel och tydlig handhållen GPS Navigering 3
brkn Handhållen GPS från USA?? Navigering 7
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13
Cyklisten88 Hjälpa mig välja handhållen friluftsGPS Navigering 2
jonasolof Raymarine RC400 handhållen färgplotter Navigering 0
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...